phpbb 3.2 rc

Hulp nodig bij je installatie of kom je ergens niet uit?
Probeer phpBB3.2! Problemen lossen we samen met je op.
Gebruikersavatar
Paul
Beheerder
Beheerder
Berichten: 20299
Lid geworden op: 23 okt 2003, 11:38
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: phpbb 3.2 rc

Bericht door Paul » 27 dec 2016, 21:37

nl1sms schreef:Zie het als android.... een app werkt op lollipop kitkat en marshmellow.
Je kan een open source project draaiend door een veertigtal vrijwilligers niet echt vergelijken met een complete bedrijfstak waar miljarden in wordt verdient? Daarnaast gebeurde het met grote regelmaat dat apps aangepast moesten worden. En niet alleen in major versies, maar ook met regelmatig met kleine minor updates gingen er dingen kapot ;) Dat gebruikers dat bij de grotere apps minder merkte is omdat er een commercieel bedrijf achter zit welke simpelweg geld verliest als ze hun app niet direct updaten.
phpbb 3.1 en hoger zouden alle extensies op moeten werken. Wat is anders het nut van het invoeren van extensies? Juist als een maker er mee stopt is het belangrijk dat die extensie nog werkt.
het doel van extensies was het eenvoudiger maken van de installatie, niet het ondersteunen van extensies die niet meer ondersteund worden ;).
Ik kan je verzeker dat het development team echt niet zomaar iets kapot maakt, ze doen dit echt met goede reden en vaak in overleg met extensie team. Daarnaast wordt dit vaak ook direct verteld aan extensies authors, maar het zijn echt de extensie authors die verantwoordelijk zijn om hun extensies bij te houden.
sitelogo is zo'n extensie die volgens mij niets met notificaties te maken heeft maar niet meer werkt onder 3.2. ik heb contact opgenomen met de maker en gelukkig is er inmiddels een versie voor 3.2 nu.
Het zou kunnen, ik heb niet alle extensies onder 3.2 getest, van notificaties weet ik dat het niet werkt, maar er zijn nog een aantal kleine dingen die inderdaad er ook voor kunnen zorgen dat soms iets niet meer werkt.
Ik vind het gewoon niet handig.
Misschien moeten we dan maar gewoon stoppen met het ontwikkelen van phpBB, en allemaal blijven hangen op oude PHP versies?
Je krijgt nu validated extensions en non validated extensions voor 3.1 en dan ook nog eens voor 3.2. Ik zou het overzichtelijker en eenduidiger gezien willen hebben. De achterliggende gedachte van extensies was toch om het makkelijker te maken, niet verwarrender ?!?!
Volgens mij is het juist heel eenduidig? In extensies in development is al heel duidelijk te zien voor welke versie een extensie bedoeld is, en straks in de extensies database komt zoiets ook. Juist door alles in 1 forum te houden blijft het overzichtelijk voor wat met welke versie werkt.

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4189
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: phpbb 3.2 rc

Bericht door El torro » 27 dec 2016, 22:41

Misschien moeten we dan maar gewoon stoppen met het ontwikkelen van phpBB, en allemaal blijven hangen op oude PHP versies?
Ik denk dat niet iedereen snapt dat de php versies ook veranderen.
Binnenkort is de snellere versie 7 standaard en alleen phpbb3.2 kan daar op draaien.
Dat is al genoeg reden om naar phpbb3.2 over te stappen.
Want als je host de php versie update zit je gelijk vast, vergeet dat niet!

Gebruikersavatar
Hartenheer
Berichten: 669
Lid geworden op: 16 jan 2015, 11:49
Locatie: IJmuiden
Contacteer:

Re: phpbb 3.2 rc

Bericht door Hartenheer » 28 dec 2016, 07:54


Re: phpbb 3.2 rc

Berichtdoor Paul » 27 dec 2016, 21:37

nl1sms schreef:
Zie het als android.... een app werkt op lollipop kitkat en marshmellow.

Je kan een open source project draaiend door een veertigtal vrijwilligers niet echt vergelijken met een complete bedrijfstak waar miljarden in wordt verdient?
Zoals ik al eerder schreef, besef ik dit helemaal.
Vele zetten zich in en stellen het gratis beschikbaar. Daar ben ik ook zeer dankbaar voor.

In de 3.1 versie zaten ook enorme grote veranderingen, die {na even wennen} geweldig waren.
De extensies die je zo makkelijk kan plaatsen, geweldig.

Maar deze update komt zo voor mij over.
We hebben nieuwe software voor uw auto.
Hij rijd dan prima, maar{door de update} werken alleen de knipperlichten, ruitenwissers,rem, stuurbekrachtiging werkt {nog} niet naar behoren.
Hopelijk wordt daar ook een oplossing voor gevonden.

Als u de nieuwe software niet wil is uw keuze, maar over een jaar repareren wij hem niet meer.
Groeten,
Willem
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ger
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 jan 2006, 22:23
Locatie: 192.68.1.100
Contacteer:

Re: phpbb 3.2 rc

Bericht door Ger » 28 dec 2016, 08:58

nl1sms schreef:De achterliggende gedachte van extensies was toch om het makkelijker te maken, niet verwarrender ?!?!
Bedenk je goed: bij modificaties liep je bij iedere update van 3.0.x naar 3.0.y tegen mogelijke problemen aan. Dat is dus 14x geweest. Bij een aanzienlijk deel van de modificaties was het allemaal zo opgelost of zelfs helemaal geen probleem, maar je moest er wel altijd rekening mee houden.
Nu heb je gedurende de hele 3.1 periode dezelfde extensies zonder zorgen kunnen gebruiken. Alleen bij de overstap van 3.1 naar 3.2 is het even opletten en eventueel een bijgewerkte of vervangende extensie installeren. Dus zo beschouwd zijn extensies 14x zo gemakkelijk dan modificaties. ;)
Hartenheer schreef: Maar deze update komt zo voor mij over.
We hebben nieuwe software voor uw auto.
Hij rijd dan prima, maar{door de update} werken alleen de knipperlichten, ruitenwissers,rem, stuurbekrachtiging werkt {nog} niet naar behoren.
Hopelijk wordt daar ook een oplossing voor gevonden.

Als u de nieuwe software niet wil is uw keuze, maar over een jaar repareren wij hem niet meer.
Echter betaal je voor een nieuwe auto al gauw € 20.000,- en kost elke reparatie of simpele servicebeurt je ook een lieve duit. phpBB is gratis.
Als je die analogie zo graag wil maken, dan ontvangt het development team ook graag even een leuke som geld en zouden alle supporters, extensie-auteurs, etc. ook wel een kopje koffie lusten. ;)
Of nog anders: zie het als een "garantie-periode" voor je televisie. Gedurende de garantieperiode kun je voor problemen gratis en voor niets aankloppen bij de fabrikant. Gaat je televisie stuk na die garantieperiode, dan zul je naar een reparateur moeten die je daarvoor moet betalen. Zo is het hier ook: je kunt phpBB 3.1 over een paar jaar nog steeds gebruiken, maar als je tegen problemen aanloopt zul je buiten "de fabrikant" om naar hulp moeten zoeken. Dat valt vast allemaal op te lossen (er zijn immers net zo goed nog phpBB2 installaties) maar wat er dan voor gevraagd wordt valt niet binnen de verantwoordelijkheid van phpBB.

En nog sterker: phpBB 3.2 is nu compatible met een nieuwe PHP versie. Er werd al meer dan een jaar herhaaldelijk gezeurd om een phpBB versie die op PHP 7 kon draaien. Die is er nu.
Trek je dat door naar de televisie die je zo graag gebruikt samen met de videorecorder, dan loop je er misschien op een gegeven moment tegenaan dat je wel graag de nieuwste Netflix series in UHD wil zien, maar dat nieuwe televisies geen ouderwetse SCART aansluiting hebben voor je videorecorder. Je moet dan kiezen: wil je de oude TV i.c.m. videorecorder gebruiken, of liever de nieuwe TV i.c.m. het beste beeld? Of wil je graag je Chromecast aansluiten, maar missen de HDMI en USB poorten op je oude TV?

Het is voor die TV fabrikanten niet lonend om maar al die aansluitingen in te blijven bouwen. Sterker nog: er is vaak niet eens meer ruimte voor. Via bepaalde wegen is er vaak wel een mouw aan te passen, maar die zijn suboptimaal en kosten extra geld.
En zo is het met software -en dus phpBB- ook.

Gebruikersavatar
Hartenheer
Berichten: 669
Lid geworden op: 16 jan 2015, 11:49
Locatie: IJmuiden
Contacteer:

Re: phpbb 3.2 rc

Bericht door Hartenheer » 28 dec 2016, 10:07

Denk dat je de kern van het verhaal niet snapt.
De kern is, het is geen vrije keus.

Uiteindelijk moet je wel
Groeten,
Willem
Afbeelding

Gebruikersavatar
nl1sms
Berichten: 825
Lid geworden op: 12 mei 2005, 16:11
Locatie: Zaanstad

Re: phpbb 3.2 rc

Bericht door nl1sms » 28 dec 2016, 10:32

Mijn bezwaar is dat niet alle extensies van 3.1 compatible zijn met 3.2. Phpbb zou meer essentiele extensies in eigen beheer moeten uitbrengen en standaard bij een nieuwe release uit moeten brengen. Zoals sortables captcha en primelinks en wellicht nog een paar. Een kale phpbb pakket is wel erg minimaal, integreer basic extensies in phpbb.

Tuurlijk beseft een ieder hier dat phpbb louter vrijwilligers werk is en dat waarderen we ook echt. Er worden alleen soms keuzes gemaakt die voor de eindgebruikers, wij dus de beheerders, moeilijk te verkroppen zijn of zelfs onlogisch zijn.

Neem vbulletin die draait al jaren stabiel zonder major updates. Ik word gek van die constante updates.

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4189
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: phpbb 3.2 rc

Bericht door El torro » 28 dec 2016, 11:03

Maar je doet die updates toch zelf??
Niemand verplicht je daartoe, ik weet nog forums die op phpbb 2 draaien.

Van de andere kant denk ik niet dat je op je pc nog op Windows 98 hebt staan?
Ook Apple heeft weer een update naar versie 7 waar niet al hun apparaten op draaien.

Ik vind de keuze heel simpel
Je blijft bij de oude software of je update

Maar klagen over de vooruitgang (waar phpbb niets aan kan veranderen) heeft totaal geen zin.

Gebruikersavatar
nl1sms
Berichten: 825
Lid geworden op: 12 mei 2005, 16:11
Locatie: Zaanstad

Re: phpbb 3.2 rc

Bericht door nl1sms » 28 dec 2016, 11:15

ik word wel verplicht want anders heb ik na 1 jaar ongeveer geen support meer.

ik draai geen windows, ik draai lubuntu al jaren met veel plezier.

ik klaag niet over vooruitgang, ik klaag over incompatibiliteit.

Gebruikersavatar
Paul
Beheerder
Beheerder
Berichten: 20299
Lid geworden op: 23 okt 2003, 11:38
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: phpbb 3.2 rc

Bericht door Paul » 28 dec 2016, 12:07

Wat jij een essentiele extentie vind, betekend niet dat dat iedereen dat vind. Ook hier speelt simpelweg weer mee dat de officiele extensies door een zeer kleine groep gemaakt worden, en dat ze dus maar een klein aantal extensies kunnen ontwikkelen/bijhouden.
Zoals ik al zei, ik weet 100% zeker dat het development team zijn best doet om geen dingen kapot te maken, maar soms kan het eenmaal niet anders.
Daarnaast ben je vrij om versies te blijven gebruiken nadat ze niet meer onderhouden worden, alleen in sommige gevallen krijg je geen/minder support.
Ik beheer zelf (Naast phpBB.nl) ook een nog diverse fora, waarvan er enkele nog op 3.0 zitten (Bv phpBB.nl, maar ook nog andere), en diverse al op 3.2. Voor phpBB.nl zijn we nu bijna 1.5 jaar bezig om te upgraden naar eerst 3.1, en nu 3.2, maar dit is niet een werkje wat je op een vrijdagmiddag doet. Ik snap dus best wat je bedoeld, maar ik denk dat je de boel ook erg overdrijft. Ik besteed mijn tijd ook liever aan iets anders, maar soms (En dat is in geval van phpBB echt niet vaak/lang over algemeen) moet je gewoon even wat tijd besteden aan het bijhouden van een software product.
Daarnaast, je kan niet in alle gevallen zomaar het phpBB.com team de schuld geven. Sommige problemen kunnen ook ontstaan doordat de extensie ontwikkelaar bepaalde dingen doet die wij niet aanraden, waardoor ze niet langer werken op nieuwe versies.

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4189
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: phpbb 3.2 rc

Bericht door El torro » 28 dec 2016, 12:28

ik draai lubuntu al jaren met veel plezier.
Die heeft geeft toch ook meerdere keren per week een update uit.

Gebruikersavatar
BennyBernaer
Berichten: 412
Lid geworden op: 05 jan 2008, 17:02
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: phpbb 3.2 rc

Bericht door BennyBernaer » 28 dec 2016, 19:29

nl1sms schreef:Mijn bezwaar is dat niet alle extensies van 3.1 compatible zijn met 3.2. Phpbb zou meer essentiele extensies in eigen beheer moeten uitbrengen en standaard bij een nieuwe release uit moeten brengen. Zoals sortables captcha en primelinks en wellicht nog een paar. Een kale phpbb pakket is wel erg minimaal, integreer basic extensies in phpbb.

Tuurlijk beseft een ieder hier dat phpbb louter vrijwilligers werk is en dat waarderen we ook echt. Er worden alleen soms keuzes gemaakt die voor de eindgebruikers, wij dus de beheerders, moeilijk te verkroppen zijn of zelfs onlogisch zijn.

Neem vbulletin die draait al jaren stabiel zonder major updates. Ik word gek van die constante updates.
Op mijn test forum heb ik ongeveer 50 extensies draaien en die werken allemaal perfect met 3.2 En daarbuiten heb ik dan ook nog eens heel wat extensies aangepast omdat ik van mening ben dat ze zo beter aansluiten bij de layout...Er zijn maar bitter weinig extensies die niet goed werken op 3.2 Als phpBB ook nog eens standaard extensies moet integreren dan kan phpBB naar mijn mening ook niet gratis blijven.

Het is inderdaad wel zo dat de updates zich sneller opvolgen tegenover de 3.0 lijn maar updaten neemt niet langer dan 10 minuten tijd in beslag. En 99% van de extensies blijven ook gewoon werken na een update. Het wil ook niet zeggen dat er een nieuwe versie van een extensie beschikbaar is je deze ook moet gebruiken. Vaak gaat het hier ook gewoon om een extra functie etc.

Jim
Berichten: 3900
Lid geworden op: 21 feb 2007, 14:53
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: phpbb 3.2 rc

Bericht door Jim » 31 dec 2016, 17:13

Hartenheer schreef:Denk dat je de kern van het verhaal niet snapt.
De kern is, het is geen vrije keus.

Uiteindelijk moet je wel
Ten dele heb je natuurlijk wel gelijk. Je bent in principe vrij om op 3.0 of 3.1 te blijven als je wilt maar na verloop van tijd zal inderdaad de ondersteuning wegvallen en zal je door moeten als je het belangrijk vindt om bij een versie te zijn waarvoor je hulp kan vragen en waarin veiligheidslekken gedicht worden.

Echter wil ik hier wel nog even bijvoegen dat je voor mijn gevoel toch in de minderheid bent. Met het beperkte aantal teamleden en daardoor ook uren moesten we in het phpBB.com team toch een keer een keuze maken. Ik zit al sinds 2009 in het phpBB.com team en vroeger kregen we ontzettend veel kritiek op het feit dat we bijna nooit grote updates uitbrachten en geen nieuwe functies toevoegden. Dus hebben we nu geprobeerd een gulden middenweg hiervoor te vinden door eens per jaar een nieuwe "major" versie proberen uit te brengen en elke major versie minstens twee jaar (vaak langer) te ondersteunen.

Vergis je niet er wordt echt erg veel over deze zaken gesproken en nagedacht. We proberen ook echt zoveel mogelijk ervoor te zorgen dat de compatibiliteit gewaarborgd blijft. Zo zie je bijvoorbeeld dat van 3.0 naar 3.1 alle modificaties onbruikbaar werden, nu zijn verreweg de meeste extensies nog bruikbaar zonder veranderingen wanneer je van 3.1 naar 3.2 gaat. We doen dit soort dingen echt niet om onze gebruikers te pesten, maar juist om ze het best mogelijke product te bieden, met voor ieder wat wils.
Jim Mossing Holsteyn - Beheerder
Documentatie | Algemene voorwaarden | Wiki

Heb je suggesties over het verbeteren van phpBB.nl of andere site-gerelateerde vragen? Stuur me een PB!

Gebruikersavatar
Hartenheer
Berichten: 669
Lid geworden op: 16 jan 2015, 11:49
Locatie: IJmuiden
Contacteer:

Re: phpbb 3.2 rc

Bericht door Hartenheer » 31 dec 2016, 17:15

Alleen de stijlen lopen dan achter.
Groeten,
Willem
Afbeelding

Jim
Berichten: 3900
Lid geworden op: 21 feb 2007, 14:53
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: phpbb 3.2 rc

Bericht door Jim » 31 dec 2016, 17:23

Dat is ook een natuurlijk proces. :)

In principe zorgen wij ervoor dat prosilver altijd gewoon netjes up-to-date is. De rest van de stijlen worden gemaakt door stijlenauteurs uit de community. Deze stijlen kunnen pas ingestuurd worden zodra de stabiele 3.2.0 versie beschikbaar gemaakt is, wat dus over een week zal gebeuren.

Je zal zien dat zodra deze mogelijkheid er is de stijlenauteurs hun stijlen zullen gaan verzenden naar de Customisation Database op phpBB.com en er langzaamaan steeds meer verschillende stijlen beschikbaar komen. Toen 3.1 beschikbaar kwam stonden er ook niet direct 50 stijlen klaar om gebruikt te worden. Dit gaat erg geleidelijk. Als je nog niet tevreden bent met het huidige stijlenaanbod kan je gerust op 3.1 blijven. Die wordt nog ruim een jaar ondersteund. Ik kan je verzekeren dat er over bijvoorbeeld een half jaar (of pakweg drie maanden) al een stuk meer keuze zal zijn tussen verschillende stijlen.
Jim Mossing Holsteyn - Beheerder
Documentatie | Algemene voorwaarden | Wiki

Heb je suggesties over het verbeteren van phpBB.nl of andere site-gerelateerde vragen? Stuur me een PB!

toska
Berichten: 516
Lid geworden op: 18 jul 2013, 16:48
Locatie: oost-vlaanderen

Re: phpbb 3.2 rc

Bericht door toska » 01 jan 2017, 11:29

Natuurlijk zou het leuk zijn dat de extensies in phpbb zouden ingebouwd zijn, dat je deze enkel moet inschakelen, dus zoals ik hier lees dan zou men inderdaad phpbb betalend moeten maken?(ik zou daar geen probleem mee hebben, als dit zo had moeten zijn omdat iedereen moet beseffen dat een forum/site niet gratis is)maar alle extensies die uitgevonden worden of op de markt worden gebracht worden door iedereen niet gebruikt.En is gelukkig vrij te downloaden zonder dat deze in een pakket zou zitten in phpbb?
En 3.1 word nog een jaar ondersteund ik zie niet in waarom men onmiddelijk zou moeten overschakelen naar 3.2 rc? mogen ons gelukkig prijzen dat phpbb-extensies-stijlen nog gratis te verkrijgen zijn.

Mvg

Plaats reactie