Geen databasetoegang tijdens installatie

Hulp nodig bij je installatie of kom je ergens niet uit?
Probeer phpBB3.3! Problemen lossen we samen met je op.
Gerard X
Berichten: 67
Lid geworden op: 09 jan 2022, 11:35
Locatie: Waar m'n schip ligt.

Re: Geen databasetoegang tijdens installatie

Bericht door Gerard X » 20 jan 2022, 14:42

El torro schreef:
20 jan 2022, 14:02
Probeer het eerst eens te laten werken met het ip adres van je rpi
Ja, maar WAT moet ik dan invullen en in WELK veld van dat "Databaseconfiguratie"-venster (dat is mij nog steeds niet duidelijk)?
Om precies te zijn:
Hostnaam of DNS van datbaseserver:

Code: Selecteer alles

localhost
Gebruikersnaam database: Databasewachtwoord: nu zelf te verzinnen of het wachtwoord wat destijds bij installatie van LAMP gegeven moest worden?

Databasenaam: nu zelf te verzinnen of "mariaDB" of "MySQL"?

Prefix voor tabellen in database:

Code: Selecteer alles

phpbb_
moet ik hier nog iets mee?

T.n.t. leidde niets wat ik deed tot voortgang.
de rest is voor later.
Oke.

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4165
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: Geen databasetoegang tijdens installatie

Bericht door El torro » 20 jan 2022, 14:56

Ja, maar WAT moet ik dan invullen in WELK veld van dat "Databaseconfiguratie"-venster (dat is mij nog steeds niet duidelijk)? T.n.t. leidde niets wat ik deed tot voortgang.
Daar probeer ik achter te komen door jouw te laten inloggen bij phpmyadmin.
Het is al ingewikkeld genoeg dus doe nu gewoon wat ik vraag i.p.v. al 30 stappen vooruit te gaan lopen.

Gerard X
Berichten: 67
Lid geworden op: 09 jan 2022, 11:35
Locatie: Waar m'n schip ligt.

Re: Geen databasetoegang tijdens installatie

Bericht door Gerard X » 20 jan 2022, 17:29

El torro schreef:
20 jan 2022, 14:56
Daar probeer ik achter te komen door jouw te laten inloggen bij phpmyadmin.
Dat heb ik gedaan En dan?

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4165
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: Geen databasetoegang tijdens installatie

Bericht door El torro » 20 jan 2022, 18:02

Als je hebt ingelogd in phpmyadmin weet je (hoogstwaarschijnlijk) de username en het wachtwoord.
In phpmyadmin zie je ook de naam van de database staan.

Met deze drie gegevens zou phpbb de database moeten kunnen herkennen.
localhost moet je gebruiken voor de host.

Gerard X
Berichten: 67
Lid geworden op: 09 jan 2022, 11:35
Locatie: Waar m'n schip ligt.

Re: Geen databasetoegang tijdens installatie

Bericht door Gerard X » 20 jan 2022, 18:40

El torro schreef:
20 jan 2022, 18:02
Als je hebt ingelogd in phpmyadmin weet je (hoogstwaarschijnlijk) de username en het wachtwoord.
Ongetwijfeld heb ik het verkeerd gedaan. :oops: Ik ben naar www.phpmyadmin.net gegaan. Stom, maar ik ben moe. Ik heb steeds problemen met wat ik moet doen omdat ik steeds te lezen krijg WAT ik moet doen maar niet HOE.
Dus vertel me a.u.b. i.p.v. DAT ik moet 'inloggen', HOE ik dat moet doen.

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4165
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: Geen databasetoegang tijdens installatie

Bericht door El torro » 20 jan 2022, 21:16

Ik heb nu al 2x geschreven dat je moet inloggen op http://je-ip-adresvanjerpi/phpmyadmin
en het ip adres van je rpi daar invullen, als je dan naar http://www.phpmyadmin.net/ gaat dan ben je wel erg moe of heb je dringend een bril nodig.
Wat wil je dat ik nog meer uitleg dan? dat je dat adres in je browset moet ingeven lijkt mij logisch?
In de handleiding die ik al gegeven heb staat precies hetzelfde als wat ik je hier nu verteld trouwens.

Gerard X
Berichten: 67
Lid geworden op: 09 jan 2022, 11:35
Locatie: Waar m'n schip ligt.

Re: Geen databasetoegang tijdens installatie

Bericht door Gerard X » 21 jan 2022, 02:41

El torro schreef:
20 jan 2022, 21:16
Ik heb nu al 2x geschreven dat je moet inloggen op http://je-ip-adresvanjerpi/phpmyadmin
En ik schreef al 2 x dat wanneer ik op deze koppeling klikte, ik de melding kreeg "Deze site is niet bereikbaar". Daaronde staat ook nog "Check of je-ip-adresvanjerpi een typfout bevat". De tweede keer dat je die koppeling weergaf was anders dan de eerste keer maar kennelijk nog niet goed. Ik heb al verschillende mogelijke variatiies daarop uitgeprobeerd (ben nu weer uitgerust) maar geen daarvan leidde tot resultaat.

Abeloos
Berichten: 90
Lid geworden op: 01 feb 2010, 22:13

Re: Geen databasetoegang tijdens installatie

Bericht door Abeloos » 21 jan 2022, 02:57

Als ik het hier goed lees kom je te zeggen dat je letterlijk op die aangeboden link van El Torro klikt ?
De tekst “je-ip-adresvanjerpi” moet wel degelijk uw IP-adres zijn !!!
https://raspberrypi-nederland.nl/vind-r ... -ip-adres/

Gerard X
Berichten: 67
Lid geworden op: 09 jan 2022, 11:35
Locatie: Waar m'n schip ligt.

Re: Geen databasetoegang tijdens installatie

Bericht door Gerard X » 21 jan 2022, 08:35

Abeloos schreef:
21 jan 2022, 02:57
Als ik het hier goed lees
Het leek of "El Toro" en ik de enigen hier op het forum waren. ;)
kom je te zeggen dat je letterlijk op die aangeboden link van El Torro klikt ?
Klopt.
Kijk, hier heb ik wat aan. In 1 keer raak! :) Om het IP-adres van m'n Linux-versie-Pi te zien, hoef ik dus slechts m'n muisaanwijzer boven, die twee pijlen rechtsbovenaan m'n scherm te houden, :)
Nu begreep ik, dat ik tussen "http://" en "/phpmyadmin" dit nummer in het adresveld van m'n 'browser' zou moeten plaatsen. Maar ... dat bleek ook niet juist. :(
Niettemin, m'n ip-adres is boven water.

Blijft over, wat ik hierboven in m'n bericht van gisteren (14.42 uur) aankaartte en waar het feitelijk om gaat.

Gebruikersavatar
AarClay
Berichten: 770
Lid geworden op: 10 feb 2005, 17:12

Re: Geen databasetoegang tijdens installatie

Bericht door AarClay » 21 jan 2022, 15:06

Belangrijkste advies: Goed lezen wat iemand zegt. ;)

Wat heb je momenteel allemaal op je rPI geinstalleerd?
- Apache ?
- PHP ?
- MySQL of MariaDB?
- phpMyAdmin? (aanrader, tenzij je met lastige commando's wilt klooien als beginner)

Het enige probleem is dat je dus nog niet weet wat je databasenaam is, begrijp ik?

Gerard X
Berichten: 67
Lid geworden op: 09 jan 2022, 11:35
Locatie: Waar m'n schip ligt.

Re: Geen databasetoegang tijdens installatie

Bericht door Gerard X » 21 jan 2022, 15:27

AarClay schreef:
21 jan 2022, 15:06
Belangrijkste advies: Goed lezen wat iemand zegt. ;)
Ik doe m'n best, maar goed lezen wat iemand vraagt zou ook helpen, toch? ;)
Wat heb je momenteel allemaal op je rPI geinstalleerd?
Het onderstaande:
- Linux
- Apache
- MariaDB
- PHP (phpMyAdmin)
Het enige probleem is dat je dus nog niet weet wat je databasenaam is, begrijp ik?
Nee. Ik heb, dacht ik, in mijn voorgaande bericht van gisteren (om 14.42 uur) precies aangegeven waar ik niet weet wat ik moet invullen.

Gebruikersavatar
AarClay
Berichten: 770
Lid geworden op: 10 feb 2005, 17:12

Re: Geen databasetoegang tijdens installatie

Bericht door AarClay » 21 jan 2022, 15:30

De naam van de database die je aangemaakt hebt.
heb je phpMyAdmin geinstalleerd? Dan kan je met een paar klikjes een database aanmaken.

Code: Selecteer alles

sudo apt install phpmyadmin
In Jip en Janneke taal:
Je wilt een verzameling aan data van het forum opslaan. Dit zijn onder meer leden, topics, posts, privéberichten en nog veel meer.
Deze wil je bundelen in een soort boek, een database in dit geval, die door phpBB3 gebruikt wordt. En om te weten welke database er gebruikt wordt, moet je eerst een lege database hebben aangemaakt.

Als je notities zou willen schrijven, heb je immers ook een leeg notitieboekje nodig. ;)
Een lege database, die kan je met phpMyAdmin eenvoudig aanmaken. Maar de gevorderde Linux-kenner doet dit met een trits aan commando's. Maar dat bespaar ik je graag.

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4165
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: Geen databasetoegang tijdens installatie

Bericht door El torro » 21 jan 2022, 15:45

Kijk, hier heb ik wat aan. In 1 keer raak!
Tja ik weet het niet hoor dat staat overduidelijk in de handleiding waarvan ik de link hier al geplaatst had.
Wel straf dat je alleen maar mij reclameert en nooit jezelf in vraag stelt.

Afbeelding

Hoe duidelijker wil je het nog hebben??

Gebruikersavatar
AarClay
Berichten: 770
Lid geworden op: 10 feb 2005, 17:12

Re: Geen databasetoegang tijdens installatie

Bericht door AarClay » 21 jan 2022, 15:48

@El torro
Dan moet er wel phpMyAdmin op de rPI zijn geinstalleerd. Voor zover ik weet gebeurt dat niet vanzelf, maar het is wel eenvoudig te installeren met minimaal een commando. Ik weet niet op welke manier @Gerard X LAMP heeft geinstalleerd op zijn rPI. Maar ik denk gewoon per stuk via een tutorial. Dan is phpMyAdmin ook eenvoudig werkend te krijgen.

Het feit dat Gerard die commando's zoals SHOW DATABASE niet kon uitvoeren, was omdat hij dit in de standaard Linux shell plaatste, in plaats van eerst netjes daarin te zeggen dat hij met mysql wou spreken, die gaat immers over databasezaken.
Ik weet zeker dat phpMyAdmin eenvoudiger is voor de beginner dan te frotten met een reeks SQL-commando's.

Mocht het Gerard gelukt zijn om de database aan te maken, dan raad ik aan om een duidelijke databasenaam te bedenken die betrekking heeft op zijn forum. Is het een forum over wielrennen, dan is bijv. wielrenforum een duidelijke naam. In Jip en Janneke taal is het ook de titel die op de kaft staat afgebeeld zodat je niet lang hoeft te zoeken.

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4165
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: Geen databasetoegang tijdens installatie

Bericht door El torro » 21 jan 2022, 16:48

Ik weet het AarClay, maar als hij zegt dat alles is geïnstalleerd ga ik er maar vanuit de phpmyadmin er bij zit.
Zeker omdat ik de linken erbij heb gegeven en daar geen reactie op kwam dat hij die niet gevolgd had.

Gebruikersavatar
AarClay
Berichten: 770
Lid geworden op: 10 feb 2005, 17:12

Re: Geen databasetoegang tijdens installatie

Bericht door AarClay » 21 jan 2022, 16:53

LAMP staat voor Linux, Apache, MySQL/MariaDB en PHP.
Ik kan mij indenken dat een beginner misschien zou denken dat phpMyAdmin er standaard bij zou zitten, maar dat is vaak niet het geval.

Gerard X
Berichten: 67
Lid geworden op: 09 jan 2022, 11:35
Locatie: Waar m'n schip ligt.

Re: Geen databasetoegang tijdens installatie

Bericht door Gerard X » 21 jan 2022, 18:05

AarClay schreef:
21 jan 2022, 15:30
De naam van de database die je aangemaakt hebt.
heb je phpMyAdmin geinstalleerd? Dan kan je met een paar klikjes een database aanmaken.

Code: Selecteer alles

sudo apt install phpmyadmin
Zekerheidshalve nog maar eens gedaan. Vervolgens ging het ook daar weer mis, mogelijk doordat ik lettertekens in een wachtwoord gebruikte die niet gebruikt mochten worden (maar je verwacht dan gewoon een melding en een nieuwe kans, maar nee hoor). Ik kom niet verder dan dat mij gevraagd wordt "Database voor phpmyadmin met dbconfig-common instellen?" en wanneer ik op "<Ja>" heb geklikt, weer dat er een fout is opgetreden, ?&^%$#@ Inmiddels al weer vele uren en vloeken verder en, volgens mij, verder van huis. Probeerde wat ik gedaan had met

Code: Selecteer alles

sudo apt-get purg phpmyadmin
ongedaan te maken. Kreeg vervolgens de instructie dat ik

Code: Selecteer alles

sudo dpkg --configure -a
moest gebruiken. Dacht dat ik daarna wel weer met

Code: Selecteer alles

sudo apt install phpmyadmin
kon beginnen maar %$#@. Grrr.
In Jip en Janneke taal:
Je wilt een verzameling aan data van het forum opslaan. Dit zijn onder meer leden, topics, posts, privéberichten en nog veel meer.
Deze wil je bundelen in een soort boek, een database in dit geval, die door phpBB3 gebruikt wordt. En om te weten welke database er gebruikt wordt, moet je eerst een lege database hebben aangemaakt.
In Jip en Janneke taal:
Ik wil gewoon phpBB3 geinstalleerd krijgen om een forum op te kunnen zetten, maar dat istalleren van phpBB3 lukt niet omdat, naar mijn mening, de gegeven informatie te summier is voor iemand die niet weet hoe dat moet.
Als je notities zou willen schrijven, heb je immers ook een leeg notitieboekje nodig. ;)
Een lege database, die kan je met phpMyAdmin eenvoudig aanmaken.
Dat snap ik. Maar wat ik niet snap, is dat phpBB3 niet gewoon geinstalleerd kan worden en ik hier (zie bericht van gisteren (14.42 uur)) blijf steken.

Gebruikersavatar
AarClay
Berichten: 770
Lid geworden op: 10 feb 2005, 17:12

Re: Geen databasetoegang tijdens installatie

Bericht door AarClay » 21 jan 2022, 18:44

Tja, wat gaat er dan mis bij het installeren van phpMyAdmin? Als je het direct weer verwijderd weten wij niet wat er fout gaat. Ik neem aan dat je een duidelijke (technische) foutmelding zag? Je weet wel je Mysql/Maria DB password en username?

Je kan anders proberen om op je eigen werk-computer HeidiSQL te installeren. Dan kan je de database aanmaken vanaf je eigen computer, waarmee je dus een remote verbinding maakt met je rPI.

Ikzelf gebruik ook HeidiSQL als cliënt-programma. Al jaren met plezier.
Laatst gewijzigd door AarClay op 21 jan 2022, 19:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
AarClay
Berichten: 770
Lid geworden op: 10 feb 2005, 17:12

Re: Geen databasetoegang tijdens installatie

Bericht door AarClay » 21 jan 2022, 18:46

Gerard X schreef:
21 jan 2022, 18:05
Dat snap ik. Maar wat ik niet snap, is dat phpBB3 niet gewoon geinstalleerd kan worden en ik hier (zie bericht van gisteren (14.42 uur)) blijf steken.
Je snapt het wel, mag ik hopen. Maar je zoekt een oplossing. Die is er dus als je een database succesvol aan hebt gemaakt. En ja, die 'vele' keuzes zijn gewoon nodig. Elke database die bestaat heeft een username en password. De host is, als de database op dezelfde server draait: localhost.

Dan weet je alles dus al.

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4165
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: Geen databasetoegang tijdens installatie

Bericht door El torro » 21 jan 2022, 20:28

Dat snap ik. Maar wat ik niet snap, is dat phpBB3 niet gewoon geinstalleerd kan worden en ik hier (zie bericht van gisteren (14.42 uur)) blijf steken.
Je kan phpbb pas installeren als je server in orde is en dat heeft nu eenmaal niets met phpbb te maken.
Daarom verwijzen we je naar de handleidingen voor, in jouw geval de rpi
Je wilt precies niet snappen dat phpbb geen handleidingen heeft om het te installeren op elke computer of server.

Gesloten