Geen databasetoegang tijdens installatie

Hulp nodig bij je installatie of kom je ergens niet uit?
Probeer phpBB3.3! Problemen lossen we samen met je op.
Gebruikersavatar
AarClay
Berichten: 770
Lid geworden op: 10 feb 2005, 17:12

Re: Geen databasetoegang tijdens installatie

Bericht door AarClay » 21 jan 2022, 21:11

phpBB vereist standaard een webserver bij je eigen of een hostingbedrijf die klaar is voor gebruik. Normaal is de enige stap die je moet maken een database aanmaken.

Nu heeft @Gerard X meer stappen, zoals een hele webserver opzetten. Opsich geen probleem, maar het valt niet onder de basisondersteuning van phpBB. Nu heb je mazzel dat ik en @El torro (enige) ervaring van Linux en Raspberry Pi'is hebben. Maar het is ook een kwestie van zelf wat ervaring en zelfredzaamheid hebben.

Je hebt momenteel al een hoop stappen gezet om de Raspberry Pi te laten draaien, en en een LAMP-webserverstack op te zetten. Maar het enige punt is nu: De database aanmaken. En dat kan via phpMyAdmin (eenvoudi), of HeidiSQL op je eigen PC (eenvoudig) of klooien in de commandoprompt (niet eenvoudig).

Welke kies je?

Gerard X
Berichten: 67
Lid geworden op: 09 jan 2022, 11:35
Locatie: Waar m'n schip ligt.

Re: Geen databasetoegang tijdens installatie

Bericht door Gerard X » 21 jan 2022, 21:45

AarClay schreef:
21 jan 2022, 18:44
Tja, wat gaat er dan mis bij het installeren van phpMyAdmin?

Nadat ik in m'n LXTerminal

Code: Selecteer alles

sudo apt install phpmyadmin
had ingevoerd, kwam regel na regel voorbij ten teken dat dat commando uitgevoerd werd. Na verloop van tijd verscheen "Automatisch te configureren webserver:" waarbij twee mogelijkheden worden geboden waarvan ik op "apache2" klikte. Het proces ging weer verder, tot de vraag "Database voor phpmyadmin met dbconfig-common instellen?" waarop ik met "Ja" reageerde.
Daarna verscheen het volgende:
"Bezig met configureren van phpmyadmin
Er is een fout opgetreden bij het installeren van de database:
mysql said ERROR 1064 (42000) at line 1: You have an error in your SQL
syntax; check the manual that corresponds to your MariaDB server version:
for the right syntax to use near 'IF NOT EXISTS
'phpmyadmin'@'localhost'' at line 1

Uw mogelijkheden zijn:
* Afbreken - Dit maakt dat de operatie faalt. U zult dit pakket
afwaarderen, herinstalleren, herconfigureren of u zult
anderszins handmatig moeten ingrijpen om het pakket te kunnen
blijven gebruiken. Afbreken tast meestal ook uw mogelijkheden aan
om andere pakketten te installeren zolang het installatieprobleem niet is opgelost"


Ik heb daarna

Code: Selecteer alles

sudo apt-get --purge remove phpmyadmin
ingevoerd waarna

Code: Selecteer alles

E: dpkg werd onderbroken; voer handmatig 'sudo dpkg  --configure -a' uit om het probleemte verhelpen.
verscheen.
Nadat ik dat vervolgens had ingevoerd, verscheen vervolgens dat venstertje weer met die vraag "Database voor phpmyadmin met dbconfig-common instellen?". maar nadat ik daar weer bevestigend op had geklikt, verscheen het venster weer met de tekst die begint met "Bezig met .." en die ik hierboven letterlijk heb uitgeschreven. Een vicieuze cirkel dus.

Dit is alles wat ik kan vertellen over wat ik heb gedaan en er is gebeurd, nadat ik het advies had opgevolgd om phpmijadmin te installeren. Hopelijk helpt dit om mij uit de brand te kunnen helpen.

Gebruikersavatar
AarClay
Berichten: 770
Lid geworden op: 10 feb 2005, 17:12

Re: Geen databasetoegang tijdens installatie

Bericht door AarClay » 21 jan 2022, 21:50

Hm, blijkbaar is er duidelijk iets mis met de installatie van phpmyadmin in die package. Geen idee hoe dit komt.
Dit heeft hoogstwaarschijnlijk niks met invoer van jouw kant te maken.

Maar je kan ook zonder phpMyAdmin werken, en https://www.heidisql.com/ installeren op je computer om vervolgens remote te werken.
In de praktijk werkt dit nog vlotter, omdat je niet via de webserver en PHP werkt, en direct met MySQL/MariaDB praat.
En anders moet je met commando's werken om een database aan te maken, en die alle rechten te geven.

Toch even benieuwd:
Staat je RaspberryPi ook naar buiten open?
Laatst gewijzigd door AarClay op 21 jan 2022, 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerard X
Berichten: 67
Lid geworden op: 09 jan 2022, 11:35
Locatie: Waar m'n schip ligt.

Re: Geen databasetoegang tijdens installatie

Bericht door Gerard X » 21 jan 2022, 21:55

AarClay schreef:
21 jan 2022, 15:48
@El torro
Dan moet er wel phpMyAdmin op de rPI zijn geinstalleerd.
Volgens mij is dat destijds ook gebeurd, maar zekerheidshalve dacht ik dat het slim was om dat nogeens te proberen in de verwachting dat ik dan wel een melding zou krijgen dat phpmyadmin al was geinstelleerd of in hetandere geval phpmyadmin in elk geval alsnoch zou zijn geinstalleerd.
Voor zover ik weet gebeurt dat niet vanzelf, maar het is wel eenvoudig te installeren met minimaal een commando. Ik weet niet op welke manier @Gerard X LAMP heeft geinstalleerd op zijn rPI. Maar ik denk gewoon per stuk via een tutorial.
Klopt.
Het feit dat Gerard die commando's zoals SHOW DATABASE niet kon uitvoeren, was omdat hij dit in de standaard Linux shell plaatste, in plaats van eerst netjes daarin te zeggen dat hij met mysql wou spreken, die gaat immers over databasezaken.
Ik weet zeker dat phpMyAdmin eenvoudiger is voor de beginner dan te frotten met een reeks SQL-commando's.

Mocht het Gerard gelukt zijn om de database aan te maken,
Tot nu toe helaas nog niet.
dan raad ik aan om een duidelijke databasenaam te bedenken die betrekking heeft op zijn forum. Is het een forum over wielrennen, dan is bijv. wielrenforum een duidelijke naam. In Jip en Janneke taal is het ook de titel die op de kaft staat afgebeeld zodat je niet lang hoeft te zoeken.
Dat was ook mijn plan maar zo ver ben ik nog niet gekomen.

Gebruikersavatar
AarClay
Berichten: 770
Lid geworden op: 10 feb 2005, 17:12

Re: Geen databasetoegang tijdens installatie

Bericht door AarClay » 21 jan 2022, 21:57

Die error kan inderdaad betekenen dat phpMyAdmin er op staat
Heb je al gekeken op http://jouw.ip.ad.res/phpmyadmin of die nu wel werkt? (uiteraard invullen met jouw lokale IP-adres van je RaspberryPi)
En zo nee, wat zie je precies?

Staat je Raspberry Pi ook naar buiten open, of is dit puur lokaal als test?

Gerard X
Berichten: 67
Lid geworden op: 09 jan 2022, 11:35
Locatie: Waar m'n schip ligt.

Re: Geen databasetoegang tijdens installatie

Bericht door Gerard X » 21 jan 2022, 22:12

AarClay schreef:
21 jan 2022, 21:50
Hm, blijkbaar is er duidelijk iets mis met de installatie van phpmyadmin in die package. Geen idee hoe dit komt.
Dit heeft hoogstwaarschijnlijk niks met invoer van jouw kant te maken.
Dat is enerzijds wel jammer want dan is daar vanaf mijn kant (met jullie hulp) ook niets aan te doen.
Maar je kan ook zonder phpMyAdmin werken, en https://www.heidisql.com/ installeren op je computer
Gezien de problemen t.n.t. met het installeren van phpBB3 en phpmyadmin, zul je waarschijnlijk wel kunnen begrijpen, dat ik erg huiverig ben om weer iets te installeren dat mogelijk problemen kan veroorzaken.
In de praktijk werkt dit nog vlotter, omdat je niet via de webserver en PHP werkt, en direct met MySQL/MariaDB praat.
En anders moet je met commando's werken om een database aan te maken, en die alle rechten te geven.
Ik geloof je op m'n woord, mar ik zit hier maar in m'n eentje achter m'n computer te worstelen en misverstanden/miscommunicatie is veelvuldig een hindernis.
Toch even benieuwd:
Staat je RaspberryPi ook naar buiten open?
Geen idee; wat bedoel je hiermee? Ik heb contact met de buitenwereld via m'n Pi en m'n 'router' zoals blijkt uit deze communicatie, maar dat zul je niet bedoelen.

Gebruikersavatar
AarClay
Berichten: 770
Lid geworden op: 10 feb 2005, 17:12

Re: Geen databasetoegang tijdens installatie

Bericht door AarClay » 21 jan 2022, 22:16

Zie mijn vorige post die blijkbaar met jouw laatste bericht gekruist is. phpMyAdmin lijkt dus geïnstalleerd te zijn, maar werkt die ook?
Verder werkt HeidiSQL hier perfect. Als je bang bent voor problemen moet je een andere hobby zoeken. Elk probleem is immers een uitdaging. ;)

Ik bedoel dus of je Raspberry Pi ook vanaf buiten je netwerk naar zich toe bereikbaar is? (M.a.w. is dit ingesteld via portforwarding in de router?)
Gebruik je de Raspberry Pi enkel voor test-doeleinden in je eigen lokale netwerk? Anders moet je de boel flink beveiligen voordat je Raspberry Pi ten prooi kan vallen aan hackers die deze misbruiken. Ik heb zelf een server draaien, en momenteel heb ik in twee weken al 700 sessie gehad van mensen die wouden inloggen (en zo vanzelf op mijn ip-blacklist komen).

Ik vraag het even, want je weet maar nooit.
Een heads-up is altijd even goed.

Gerard X
Berichten: 67
Lid geworden op: 09 jan 2022, 11:35
Locatie: Waar m'n schip ligt.

Re: Geen databasetoegang tijdens installatie

Bericht door Gerard X » 21 jan 2022, 22:25

AarClay schreef:
21 jan 2022, 21:57
Die error kan inderdaad betekenen dat phpMyAdmin er op staat
Heb je al gekeken op http://jouw.ip.ad.res/phpmyadmin of die nu wel werkt? (uiteraard invullen met jouw lokale IP-adres van je RaspberryPi)
Zojuist gedaan (het getonde IP-adres bestaat uit vier getallen gescheiden door een punt maar dan volgt er nog een 'slash' gevolgd door het getal 24). ik heb het zowel met als zonder die toevoeging geprobeerd.
En zo nee, wat zie je precies?
In beide gevallen krijg ik als reactie "404 Not found".

Gebruikersavatar
AarClay
Berichten: 770
Lid geworden op: 10 feb 2005, 17:12

Re: Geen databasetoegang tijdens installatie

Bericht door AarClay » 21 jan 2022, 22:25

Welke URL heb je dan? Een /24 hoort niet aan het einde.

Bestaat dit bestand op je raspberry pi?
/etc/phpmyadmin/apache.conf

Gerard X
Berichten: 67
Lid geworden op: 09 jan 2022, 11:35
Locatie: Waar m'n schip ligt.

Re: Geen databasetoegang tijdens installatie

Bericht door Gerard X » 21 jan 2022, 22:40

AarClay schreef:
21 jan 2022, 22:16
Zie mijn vorige post die blijkbaar met jouw laatste bericht gekruist is. phpMyAdmin lijkt dus geïnstalleerd te zijn, maar werkt die ook?
Verder werkt HeidiSQL hier perfect. Als je bang bent voor problemen moet je een andere hobby zoeken. Elk probleem is immers een uitdaging. ;)
Enerzijds heb je uiteraard gelijk maar anderzijds moet een mens ook zijn/haar gezonde verstand gebruiken. ;)
Ik bedoel dus of je Raspberry Pi ook vanaf buiten je netwerk naar zich toe bereikbaar is? (M.a.w. is dit ingesteld via portforwarding in de router?)
Gebruik je de Raspberry Pi enkel voor test-doeleinden in je eigen lokale netwerk?
Ja, ik ben voorlopig niet van plan om een forum of website openbaar te maken, maar ik ben ook beveiligd middels een VPN (verschillende keren is me door marktplaats al gevraagd of er niets mis is omdat ik reageerde vanaf een 'server' waarvandaan nog niet eerder gereageerd werd, terwijl ik m'n computer toch netjes op dezelfde plaats had gehouden).
Ik vraag het even, want je weet maar nooit.
Een heads-up is altijd even goed.
Helemaal me eens! :)

Gebruikersavatar
AarClay
Berichten: 770
Lid geworden op: 10 feb 2005, 17:12

Re: Geen databasetoegang tijdens installatie

Bericht door AarClay » 21 jan 2022, 22:41

AarClay schreef:
21 jan 2022, 22:25
Welke URL heb je dan? Een /24 hoort niet aan het einde.

Bestaat dit bestand op je raspberry pi?
/etc/phpmyadmin/apache.conf
En kan je hier meer over vertellen?

Gerard X
Berichten: 67
Lid geworden op: 09 jan 2022, 11:35
Locatie: Waar m'n schip ligt.

Re: Geen databasetoegang tijdens installatie

Bericht door Gerard X » 21 jan 2022, 22:52

AarClay schreef:
21 jan 2022, 22:25
Welke URL heb je dan? Een /24 hoort niet aan het einde.
Wanneer ik middels m'n muis de aanwijspijl boven het symbool met de twee vertikale tegengestelde pijlen (helemaal rechtsbovenin m'n scherm) breng, verschijnt "eth0:Configured 192.168.1.3/24".
Bestaat dit bestand op je raspberry pi?
/etc/phpmyadmin/apache.conf
Ik heb dit ingevoerd in het adresveld van m'n 'browser' en dan krijg ik een hele pagina met zoekresultaten, dus ik zal je wel verkeerd begrepen hebben.;)

Gerard X
Berichten: 67
Lid geworden op: 09 jan 2022, 11:35
Locatie: Waar m'n schip ligt.

Re: Geen databasetoegang tijdens installatie

Bericht door Gerard X » 21 jan 2022, 22:54

Ik ga slapen. Morgen verder. :)

Gebruikersavatar
AarClay
Berichten: 770
Lid geworden op: 10 feb 2005, 17:12

Re: Geen databasetoegang tijdens installatie

Bericht door AarClay » 21 jan 2022, 22:56

Prima. Laat maar weten of je dat bestand gevonden hebt. Dan weten we in ieder geval of phpmyadmin er op staat.

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4165
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: Geen databasetoegang tijdens installatie

Bericht door El torro » 21 jan 2022, 23:19

/etc/phpmyadmin/apache.conf

Ik heb dit ingevoerd in het adresveld van m'n 'browser' en dan krijg ik een hele pagina met zoekresultaten, dus ik zal je wel verkeerd begrepen hebben.
Je moet kijken in de bestanden van je RPI

Het ip adres van je rpi is dus 192.168.1.3
De url wordt dan http://192.168.1.3/phpmyadmin

Gebruikersavatar
AarClay
Berichten: 770
Lid geworden op: 10 feb 2005, 17:12

Re: Geen databasetoegang tijdens installatie

Bericht door AarClay » 21 jan 2022, 23:21

Ik heb dit ingevoerd in het adresveld van m'n 'browser' en dan krijg ik een hele pagina met zoekresultaten, dus ik zal je wel verkeerd begrepen hebben.;)
Het gaat om een bestand op je Raspberry Pi.
Waarom zoek je die in je browser op alsof het een internetpagina is?
Je zoekt in je eigen browser toch ook niet naar je bestanden op je eigen computer?

Nogmaals: Probeer alles goed te lezen en te interpreteren. Lees onze berichten anders eens hardop voor.

Gerard X
Berichten: 67
Lid geworden op: 09 jan 2022, 11:35
Locatie: Waar m'n schip ligt.

Re: Geen databasetoegang tijdens installatie

Bericht door Gerard X » 22 jan 2022, 04:29

AarClay schreef:
21 jan 2022, 23:21
Ik heb dit ingevoerd in het adresveld van m'n 'browser' en dan krijg ik een hele pagina met zoekresultaten, dus ik zal je wel verkeerd begrepen hebben.;)
Het gaat om een bestand op je Raspberry Pi.
Waarom zoek je die in je browser op alsof het een internetpagina is?
Je zoekt in je eigen browser toch ook niet naar je bestanden op je eigen computer?
Omdat, wanneer ik

Code: Selecteer alles

localhost
invoer, ik ook een aantal bestanden (o.a. phpBB3) vind.
Ik heb nu in m'n LXTerminal

Code: Selecteer alles

find phpmyadmin
ingevoerd waarop als reactie kwam "Bestand of map bestaat niet".
Wel vreemd dat ik phpmyadmin dan niet gewoon kan (her)installeren, toch?
Toen ik het commando

Code: Selecteer alles

sudo apt-get update && sudo apt-get full-upgrade -y
wilde laten uitvoeren (wat ik regelmatig doe om alles 'up to date' te houden) werd gemeldt, dat er problemen zijn met de vergrendeling van "var/lib/apt/list" en "Proces 1313 houdt deze grendel vast (packagekitd)". Kennelijk is er iets nog behoorlijk mis. :(

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4165
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: Geen databasetoegang tijdens installatie

Bericht door El torro » 22 jan 2022, 09:33

Zou je nu niet gewoon beter doen wat wij vragen?

Kijk in de map /etc/ of er een map myphpadmin instaat met het bestand apache.conf

(Die zoekactie van je kijkt alleen in de home map.)

Gebruikersavatar
AarClay
Berichten: 770
Lid geworden op: 10 feb 2005, 17:12

Re: Geen databasetoegang tijdens installatie

Bericht door AarClay » 22 jan 2022, 09:44

Ik denk eerder dat je door missende kennis, denkt dat er een hoop mis is, terwijl je installatie volgens mij prima zal zijn.

Een Raspberry Pi is leuk, maar zorg dat je dan wel minimaal de basiskennis van Linux kent:
- Bestands en directorie navigatie
- Beheer van bestanden
- Werking van su en root
- installeren

Paar uur werk, maar je profiteert er ook van, en wij kunnen je beter helpen.

Anderzijds kan je ook WinSCP installeren op je eigen werkPC. Dan kan je ook net als in De verkenner van Windows navigeren over je Raspberry.

Ik wil je graag verder helpen, maar zorg er dan wel voor dat je eerst zeker weet of dat bestand bestaat in die map. Er zijn nu genoeg tips en aanwijzingen gegeven. Succes!

Gerard X
Berichten: 67
Lid geworden op: 09 jan 2022, 11:35
Locatie: Waar m'n schip ligt.

Re: Geen databasetoegang tijdens installatie

Bericht door Gerard X » 22 jan 2022, 12:47

El torro schreef:
22 jan 2022, 09:33
Zou je nu niet gewoon beter doen wat wij vragen?
Wat denk je dat ik steeds probeer te doen? Zou er ook niet een kleine kans kunnen zijn, dat een vraag te vaag is c.q. voor meerdere uitleg vatbaar? Ik heb al eerder het voorbeeld gegeven van iemand te vragen om een scheepsmotor te starten zonder te vertellen HOE dat moet.
Kijk in de map /etc/
En HOE kom ik bij die map?
of er een map myphpadmin instaat met het bestand apache.conf
Ik heb ook al een paar keer uitgelegd, dat die map phpmyadmin er kennelijk nog steeds is, hetgeen valt af te leiden uit alle info die ik gaf. Het lijkt mij ook logisch, dat wanneer die er niet (meer) zou zijn, phpmyadmin gewoon geinstalleerd zou kunnen worden op de manier die ik aangaf, waarna ik een nieuwe instelpoging zou kunnen wagen.

Gesloten