Geen databasetoegang tijdens installatie

Hulp nodig bij je installatie of kom je ergens niet uit?
Probeer phpBB3.3! Problemen lossen we samen met je op.
Gerard X
Berichten: 67
Lid geworden op: 09 jan 2022, 11:35
Locatie: Waar m'n schip ligt.

Geen databasetoegang tijdens installatie

Bericht door Gerard X » 18 jan 2022, 22:16

Nadat ik, tijdens installatie, op het "Gebruikerspaneel" de Databaseconfiguratie had ingevuld en op "Indienen" had geklikt, kreeg ik de melding dat eenverbinding gemaakt kon worden met de database met als toelichting "Toegang geweigerd voor gebruiker '(opgegeven gebruikersnaam database)'@'localhost'.

Iemand een idee wat mij nu te doen staat?

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4165
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: Geen databasetoegang tijdens installatie

Bericht door El torro » 18 jan 2022, 22:24

Toegang geweigerd voor gebruiker '(opgegeven gebruikersnaam database)'@'localhost'.

Iemand een idee wat mij nu te doen staat?
De ingevoerde gegevens controleren want daar klopt iets niet.
Ook controleren of de gebruiker wel rechten heeft op de database?.

Gerard X
Berichten: 67
Lid geworden op: 09 jan 2022, 11:35
Locatie: Waar m'n schip ligt.

Re: Geen databasetoegang tijdens installatie

Bericht door Gerard X » 18 jan 2022, 22:51

El torro schreef:
18 jan 2022, 22:24
Toegang geweigerd voor gebruiker '(opgegeven gebruikersnaam database)'@'localhost'.

Iemand een idee wat mij nu te doen staat?
De ingevoerde gegevens controleren want daar klopt iets niet.
Ja, dat snap ik, maar wat zou er niet kunnen kloppen? Ik heb in het veld "Hostnaam", "localhost" ingevuld omdat e.e.a. op mijn RasppberryPi-'server' moet gaan draaien. In het veld "Gebruikersnaam database" een fantasienaam ingevuld en bij "Databasenaam" een andere. Bij "Prefix voor tabellen in datatbase" heb ik niets ingevuld (daar stond al "phpbb_").
Ook controleren of de gebruiker wel rechten heeft op de database?.
Waar/hoe kan ik dat controleren?
Laatst gewijzigd door Gerard X op 18 jan 2022, 22:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4165
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: Geen databasetoegang tijdens installatie

Bericht door El torro » 18 jan 2022, 22:55

"Gebruikersnaam database" een fantasienaam ingevuld
Tja daarmee lukt het zeker niet natuurlijk
Heb je überhaupt eerst een database aangemaakt ?

Indien niet doe dat dan eerst en Google hoe dat moet op een RPI

Edit, ik heb je de link toch al gegeven hoe dat allemaal werkt?
https://raspberrytips.nl/mysql-installe ... pberry-pi/

Gerard X
Berichten: 67
Lid geworden op: 09 jan 2022, 11:35
Locatie: Waar m'n schip ligt.

Re: Geen databasetoegang tijdens installatie

Bericht door Gerard X » 18 jan 2022, 23:02

El torro schreef:
18 jan 2022, 22:55
"Gebruikersnaam database" een fantasienaam ingevuld
Tja daarmee lukt het zeker niet natuurlijk.
Zonder goede handleiding is het regelmatig raden geblazen, naar wat er verwacht wordt. :( Had ik dan MariaDB (lijkt mij niet echt een "gebruikers"naam) moeten invoeren, of wat?
Heb je überhaupt eerst een database aangemaakt ?
Ja, een maand geleden of zo is LAMP geinstalleerd waarbij de "M" staat voor de database "MariaDB". Tijdens de installatie van phpBB3 heb ik t.n.t. ook geen melding ontvangen, dat er geen database zou zijn.
Laatst gewijzigd door Gerard X op 18 jan 2022, 23:13, 2 keer totaal gewijzigd.

Gerard X
Berichten: 67
Lid geworden op: 09 jan 2022, 11:35
Locatie: Waar m'n schip ligt.

Re: Geen databasetoegang tijdens installatie

Bericht door Gerard X » 18 jan 2022, 23:08

El torro schreef:
18 jan 2022, 22:55
Edit, ik heb je de link toch al gegeven hoe dat allemaal werkt?
https://raspberrytips.nl/mysql-installe ... pberry-pi/
Ik heb eerder ook al aangegeven, dat wat dat betreft alles al in orde was gemaakt voordat ik begon met mijn poging om phpBB3 te installeren. Het is dus geen Raspberry Pi-probleem volgens mij of dat daar iets ontbreekt.

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4165
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: Geen databasetoegang tijdens installatie

Bericht door El torro » 18 jan 2022, 23:57

In dit plaatje staat de usersnaam en de database https://i2.wp.com/raspberrytips.nl/wp-c ... C496&ssl=1

Daaronder staat nog dit:
Wil je een nieuwe database aanmaken gebruik dat het create commando:

CREATE DATABASE databasenaam;

Alle op de server aanwezige databases kun je bekijken met:

SHOW DATABASES;
Het is dus geen Raspberry Pi-probleem volgens mij of dat daar iets ontbreekt.
Het probleem is dat jij de handleidingen niet goed leest

Gerard X
Berichten: 67
Lid geworden op: 09 jan 2022, 11:35
Locatie: Waar m'n schip ligt.

Re: Geen databasetoegang tijdens installatie

Bericht door Gerard X » 19 jan 2022, 05:08

El torro schreef:
18 jan 2022, 23:57
Het probleem is dat jij de handleidingen niet goed leest
Morgen ga ik verder om jouw tips te bekijken of die mij verder kunnen helpen, maar wat het "niet goed lezen" betreft: "Een handleiding/uitleg is pas een goede handleiding/uitleg wanneer, twee of meer mensen die onbekend zijn met iets, zonder de draad kwijt te raken, verward te raken of de taak fout uit te voeren het doel bereiken". Wel, ik ben zo iemand die onbekend is met het installeren van phpBB3, dus kan mij "niet goed lezen" niet worden aangerekend. Immers, de handleiding/uitleg voor het installeren van phpBB3 schiet te kort.

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4165
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: Geen databasetoegang tijdens installatie

Bericht door El torro » 19 jan 2022, 09:59

Als je nu nog 1 keer klaagt over de handleiding van phpbb dan stop ik met helpen.
Jouw problemen hebben niets met phpbb te maken.
phpbb installeren is vrij simpel en er zijn handleidingen genoeg voor om je bij dat proces te helpen.

Jij wilt echter met alle geweld phpbb op een rpi installeren terwijl je daar 0% van weet.
Ik help je daarbij vrijwillig op dit forum en je leest dan de helft maar van de tips die ik je geeft.
Maar toch blijf je klagen over handleidingen, die ik en ook niemand anders hier op phpbb geschreven heeft.

Gerard X
Berichten: 67
Lid geworden op: 09 jan 2022, 11:35
Locatie: Waar m'n schip ligt.

Re: Geen databasetoegang tijdens installatie

Bericht door Gerard X » 19 jan 2022, 10:20

El torro schreef:
19 jan 2022, 09:59
Als je nu nog 1 keer klaagt over de handleiding van phpbb dan stop ik met helpen.
Ik "klaag" niet maar jij komt telkens aan met dat alles zo simpel is en dat blijkt niet zo te zijn, toch? Ja, voor jou misschien? Ik kan ook heel veel dingen (dus ik ben geen "idioot") die ik vervolgens simpel vind maar dat niet zijn voor velen en dus zijn ze niet simpel.
phpbb installeren is vrij simpel en er zijn handleidingen genoeg voor om je bij dat proces te helpen.
Het feit dat er veel zijn, zegt ook al wat.
Jij wilt echter met alle geweld phpbb op een rpi installeren
Ja, wat is daar mis mee en dat ik vragen stel wanneer ik tegen een obstakel op loop?
Ik help je daarbij vrijwillig op dit forum en je leest dan de helft maar van de tips die ik je geeft.
Dat is kletskoek. Je reageert wel als door een wesp gestoken, wanneer ik ergens op attendeer. Waarom? Ben jij voor die dingen verantwoordelijk? Nee, toch?
Maar toch blijf je klagen over handleidingen, die ik en ook niemand anders hier op phpbb geschreven heeft.
Zie boven. Laten we proberen bij de kern van mijn vraag te blijven en ik zal tegen jou het woord *beep* niet meer gebruiken omdat je daar zo gevoelig voor blijkt te zijn. Dus ...

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4165
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: Geen databasetoegang tijdens installatie

Bericht door El torro » 19 jan 2022, 10:55

Om bij de kern van de vraag te blijven, jij zoekt de login van de database die je zelf (ooit) hebt gemaakt.

Ik weet niet welk handleiding je gevolgd hebt toen maar de database heb je (vermoedelijk) zef een naam gegeven, als je dat niet meer weet kun je die zoeken met

Code: Selecteer alles

SHOW DATABASES;
De user zal vermoedelijk "root" zijn of anders zoals in de door jouw gebruikte handleiding zal staan en het paswoord heb je ook zelf gekozen ergens in het proces.

Heb je nog geen database aangemaakt moet je dat nu eerst doen, zoals in de door jouw gebruikte handleiding zal staan.
Weet je dat niet meer kun je het proberen met

Code: Selecteer alles

SHOW DATABASES;

Gerard X
Berichten: 67
Lid geworden op: 09 jan 2022, 11:35
Locatie: Waar m'n schip ligt.

Re: Geen databasetoegang tijdens installatie

Bericht door Gerard X » 19 jan 2022, 13:53

El torro schreef:
19 jan 2022, 10:55
Om bij de kern van de vraag te blijven, jij zoekt de login van de database die je zelf (ooit) hebt gemaakt.
Nee (lees m'n oorspronkelijk bericht nog maar eens). Omdat jij de enige bent die naar aanleiding daarvan heeft gereageerd en ik die reacties nauwkeurig heb gelezen en getracht heb te volgen, zijn we nu hier aangeland.
Ik weet niet welk handleiding je gevolgd hebt toen maar de database heb je (vermoedelijk) zef een naam gegeven, als je dat niet meer weet kun je die zoeken met

Code: Selecteer alles

SHOW DATABASES;
Ik heb deze code precies zo ingevoerd in mijn LXTerminal, maar kreeg als reactie "bash: show: opdracht niet gevonden". Vervolgens "sudo show databases" geprobeerd met hetzelfde resultaat.
Heb je nog geen database aangemaakt
Ik heb al diverse keren geschreven, dat er, voordat ik maar van phpBB had vernomen, een database is geinstalleerd via LAMP waarbij de "M" voor mariaDB (equivalent van MySQL) staat. Het formele/officiele installatieprotocol van phpBB3 heeft eerder wel gemeld, dat "PHP mbstring" en "PHP XML/DOM" nog ontbraken (die ik vervolgens middels een "sudo apt-get install"-commando heb toegevoegd, waarna het installeerproces vervolgde) maar niet dat er een database mankeerde.

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4165
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: Geen databasetoegang tijdens installatie

Bericht door El torro » 19 jan 2022, 14:40

Als je een database hebt geïnstalleerd hoort daar ook een user bij
Die is vermoedelijk "root"
Het wachtwoord kun jij alleen weten
De databasenaam is dus M
en host is locachost

Daarmee moet het dan lukken.

Gerard X
Berichten: 67
Lid geworden op: 09 jan 2022, 11:35
Locatie: Waar m'n schip ligt.

Re: Geen databasetoegang tijdens installatie

Bericht door Gerard X » 19 jan 2022, 22:09

El torro schreef:
19 jan 2022, 14:40
Als je een database hebt geïnstalleerd hoort daar ook een user bij
Die is vermoedelijk "root"
Dan gok ik maar dat ik "root' moet invullen in het veld "Gebruikersnaam database"?
Het wachtwoord kun jij alleen weten
Bij installatie van LAMP moest er maar 1 keer een wachtwoord worden opgegeven. Dat heb ik bewaard en gebruik ik steeds.
De databasenaam is dus M
Ik ben kennelijk niet duidelijk genoeg geweest in m'n uitleg. Bij mij is LAMP geinstalleerd (dit is een acroniem voor Linux Apache MariaDB (het equivalent van MySQL) en PHP). Wanneer jij kennelijk begrepen hebt dat "M" de naam is van mijn database, begrijp ik uit jouw reactie dus dat "mariaDB" of "MariaDB" als databasenaam ingevoerd zou moeten worden, maar kan dat ook "MySQL" zijn.
en host is locachost
Samenvattend dus:
Hostnaam of DSN van databaseserver: localhost
Gebruikersnaam database: root
Databasewachwoord:
Databasenaam: mariaDB
Daarmee moet het dan lukken.
Niet, dus. :( Bij Databasenaam heb ik achtereenvolgend "mariaDB", "MariaDB" en "MySQL" geprobeerd.

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4165
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: Geen databasetoegang tijdens installatie

Bericht door El torro » 19 jan 2022, 23:15

Je hebt dus LAMP geinstalleerd op je rpi?
https://randomnerdtutorials.com/raspber ... mp-server/

Als dat klopt zou de database naam "mysql" moeten zijn.

Probeer het anders via phpmyadmin
(http://je ip adres/phpmyadmin)

Gerard X
Berichten: 67
Lid geworden op: 09 jan 2022, 11:35
Locatie: Waar m'n schip ligt.

Re: Geen databasetoegang tijdens installatie

Bericht door Gerard X » 20 jan 2022, 10:04

El torro schreef:
19 jan 2022, 23:15
Je hebt dus LAMP geinstalleerd op je rpi?
Klopt. Dat heb ik ookal een paar keer geschreven. :)
Deze *beep* is al jaren oud want al een poosje heet het aanbevolen besturingssysteem voor Pi's geen Raspbian meer maar "Raspberry Pi"-besturingssysteem. Ik heb LAMP sinds een half jaar op m'n Pi (omdat ik een dynamische webstek wilde gaan maken met PHP) maar toe stuitte ik op phpBB en kreeg ik daardoor het idee om eens te kijken of ik een forum voor papegaaienhouders op kon zetten.
Als dat klopt zou de database naam "mysql" moeten zijn.
Heb ik ook al geprobeerd (zoals ik in 'n vorige reactie schreef) maar krijg dan de melding "Toegang geweigerd voor gebruiker 'mysql'@'localhost'".
Probeer het anders via phpmyadmin
(http://je ip adres/phpmyadmin)
Begrijp ik je goed, dat ik dit (vanaf http t/m phpadmin) allemaal in het veld na "Gebruikersnaam database" moet zetten?

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4165
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: Geen databasetoegang tijdens installatie

Bericht door El torro » 20 jan 2022, 11:17

Heb ik ook al geprobeerd (zoals ik in 'n vorige reactie schreef)
Bij Databasenaam heb ik achtereenvolgend "mariaDB", "MariaDB" en "MySQL" geprobeerd.
Je schreef dat je het met hoofdletters had geprobeerd en ik schreef met kleine letters, een wereld van verschil :!:
Begrijp ik je goed, dat ik dit (vanaf http t/m phpadmin) allemaal in het veld na "Gebruikersnaam database" moet zetten?
Nee je moet naar de webpagina van phpmyadmin gaan.
Als je daar kunt inloggen weet je de usersname, het paswoord en de database.
(http://je-ip-adresvanjerpi/phpmyadmin)

Gerard X
Berichten: 67
Lid geworden op: 09 jan 2022, 11:35
Locatie: Waar m'n schip ligt.

Re: Geen databasetoegang tijdens installatie

Bericht door Gerard X » 20 jan 2022, 13:11

El torro schreef:
20 jan 2022, 11:17
Je schreef dat je het met hoofdletters had geprobeerd en ik schreef met kleine letters, een wereld van verschil :!:
Je hebt helemaal gelijk. Ik had het ook met kleine letters geprobeerd maar dat niet vermeld. :oops:
Begrijp ik je goed, dat ik dit (vanaf http t/m phpadmin) allemaal in het veld na "Gebruikersnaam database" moet zetten?
Nee je moet naar de webpagina van phpmyadmin gaan.
Als je daar kunt inloggen weet je de usersname, het paswoord en de database.
(http://je-ip-adresvanjerpi/phpmyadmin)
Gesnapt (denk ik). Deze koppeling in je vorige reactie was niet correct, waardoor ik op die verkeerde reactie kwam. Ook deze blijkt helaas slechts een melding "Deze site is niet bereikbaar" op te leveren. Maar ... zelf ben ik ook steeds aan het zoeken en proberen en https://www.myip.com verhoorde mijn gebed. :) Ik beschik dus vanaf nu over een 11-cijferig ip-adres beginnend met 89 en een 12-cijferig (gastheer/'host')ip-adres dat steeds, net als het nummer van de externe poort verandert.
Allereerst moet ik natuurlijk iets aan dat wisselende ip-adres doen, neem ik aan. Via https://raspberrypitips.nl vond ik iets maar moet dat nog gaan bestuderen.

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4165
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: Geen databasetoegang tijdens installatie

Bericht door El torro » 20 jan 2022, 14:02

Probeer het eerst eens te laten werken met het ip adres van je rpi zoals ik al schreef, de rest is voor later.

Gerard X
Berichten: 67
Lid geworden op: 09 jan 2022, 11:35
Locatie: Waar m'n schip ligt.

Re: Geen databasetoegang tijdens installatie

Bericht door Gerard X » 20 jan 2022, 14:23

El torro schreef:
20 jan 2022, 14:02
Probeer het eerst eens te laten werken met het ip adres van je rpi
Ja, maar WAT moet ik dan invullen in WELK veld van dat "Databaseconfiguratie"-venster (dat is mij nog steeds niet duidelijk)? T.n.t. leidde niets wat ik deed tot voortgang.
de rest is voor later.
Oke.

Gesloten