Upgraden van oud phpBB 3 forum naar recente versie

Hulp nodig bij je installatie of kom je ergens niet uit?
Probeer phpBB3.3! Problemen lossen we samen met je op.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
AarClay
Berichten: 770
Lid geworden op: 10 feb 2005, 17:12

Upgraden van oud phpBB 3 forum naar recente versie

Bericht door AarClay » 21 jan 2022, 21:31

  • Wat is het probleem?
    Een oud phpBB forum heb ik overgenomen, vermoedelijk is dit phpBB 3.0 of 3.1, en die wil ik upgraden naar de nieuwste 3.3.5. Bij sterke voorkeur via een schone installatie van de recente phpBB 3.3.5, waarbij ik uiteindelijk de bestaande database en de eventuele bijbehorende bestanden (attachments/uploads) weer terug wil zetten.

    De huidige directory opzet van het overgenomen forum is behoorlijk vervuild geraakt met andere mappen (zoals een reeks installxx mappen), vermoedelijk van een (gare) on-click update van Installatron of iets dergelijks. En bovendien heeft dit forum in geen 5 jaar meer updates gehad. Ook weet niet op welke versie het forum is blijven steken en heb ik geen admintoegang. Wel wil ik de bestaande database overzetten, maar dat gaat niet zomaar heb ik inmiddels ontdekt.

    - Kan dit eenvoudig?
    - Of is het beter om te achterhalen welke versie er werd gedraaid, met de hoop dat ik die installeer en dan een hoop updates kan uitvoeren?
    - Of kan ik direct via een schone install de data weer eenvoudig weer importeren?
    - Of heb ik voor het oude forum (waarom ik hoop dat die nog prima draait op mijn PHP lokale versie 7.2 (is oud, i know) ) eventueel nog admin-access nodig?

    Wanneer ontstond het probleem? Bij het overzetten naar een nieuw forum.
    Adres van je forum: lokaal
    Extensies op je forum: Nope, alles begint met een schone lei. Enkel alle data moet weer terug.
    Huidige stijl: Laten we lekker bij het begin van een installatie beginnen, dus met prosilver. Waarschijnlijk draaide ervoorheen SubSilver2Clean op.
    phpBB versie: Van onbekende versie van 3.x.x naar 3.3.5
    Waar is je forum gehost: Voor nu werk ik lokaal.
    Heb je onlangs iets veranderd aan je forum? Ik begin nu vanaf het begin.

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4165
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: Upgraden van oud phpBB 3 forum naar recente versie

Bericht door El torro » 21 jan 2022, 21:39

Heb je nog wel een account waarmee je kunt inloggen?
Zo ja => geef die account in de database "founder" rechten.

In de config table kun je de juiste versie van de database terug vinden.
In de /styles/prosilver/style.cfg de files versie.

In de styles table kun je de gebruikte stijlen terug vinden en in de config table ook de standaard stijl.

Gebruikersavatar
AarClay
Berichten: 770
Lid geworden op: 10 feb 2005, 17:12

Re: Upgraden van oud phpBB 3 forum naar recente versie

Bericht door AarClay » 21 jan 2022, 21:42

Nope, ik weet het wachtwoord niet van de founder. Dat kan ik zo resetten, maar dan moet ik wel even weten welke hashing-techniek dit is.
Hopelijk geen oldskoel md5 :P

Ik kan inmiddels wel vertellen dat het versie 3.0.10 is. Daarmee zijn we al een stapje verder.

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4165
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: Upgraden van oud phpBB 3 forum naar recente versie

Bericht door El torro » 21 jan 2022, 22:37

Ja hoor gewoon md5

Gebruikersavatar
AarClay
Berichten: 770
Lid geworden op: 10 feb 2005, 17:12

Re: Upgraden van oud phpBB 3 forum naar recente versie

Bericht door AarClay » 22 jan 2022, 00:59

Hm, okee.
Ik ga eens kijken morgenavond.

Als ik admin-access heb. Wat is dan de beste procedure?
Vanuit het adminpanel vanuit het oude forum de boel exporteren, en op het nieuwe forum de boel importeren?
En zo ja, welke tabellen zijn dat?
En moet er nog wat geüpgraded worden aan de SQL-structuur?

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4165
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: Upgraden van oud phpBB 3 forum naar recente versie

Bericht door El torro » 22 jan 2022, 09:42

De gewone procedure volgen is altijd het beste, ik zie ook in jouw geval geen reden om daar vanaf te wijken?

Al moet ik er bij zeggen, dat ik altijd eerst naar 3.0.14 ga, dan de database cleaner doe en vervolgens naar 3.1.0 update.
Vervolgens naar de laatste versie 3.3.x
Zeker bij wat grotere databasen geeft dat volens mij het meeste kans op een goed resultaat.
De oudere versies kun je hier vinden

Upgrading from 3.0 to 3.3


Upgrading to phpBB 3.3 will render previously installed MODifications and styles unusable. If you have a custom logo, it will need to be redone after the upgrade. See Knowledge Base: How to Change your Board Logo.

phpBB 3.3 is not compatible with 3.0 and most of the previous files will need to be removed prior to upgrading.

To upgrade, perform the following steps:

Ensure that your server meets the requirements for running phpBB 3.3: Section 1.1, “Requirements”

Make a backup of the original files

Make a backup of the database

Deactivate all styles except for prosilver

Remove all MOD-related changes from the database. The Support Toolkit's Database Cleaner can be used for this.

Set British English as the only language pack

Download the phpBB 3.3 Full Package archive

Extract the contents of the archive to your computer and open the phpBB3 directory

Delete the following files from the package:

The config.php file

The images/ directory

The files/ directory

The store/ directory

On your website, delete all files from your board EXCEPT for:

The config.php file

The images/ directory

The files/ directory

The store/ directory

Upload the contents of the phpBB3 directory from your computer to your forum's directory. You may be prompted to overwrite the remaining files. If prompted to merge or overwrite directories, choose to merge them.

Update the database:
Tip

For large boards, you may wish to update via the command line instead of using a web browser. From your board's root, execute the following command: php ./bin/phpbbcli.php db:migrate --safe-mode

Using your web browser, visit install/ in your board's root. (e.g. http://www.example.com/yourforum/install)

Click the Update tab

Click the Update button

Select "Update database only" and click Submit

Wait for the progress bar to reach 100% and for a message indicating that the update has completed

Delete the install/ directory

Note

Ensure that the root level .htaccess file is included in the upload. Some FTP clients do not show files whose names start with a period and you may need to enable the display of hidden files.
Note

If your board made use of language packs other than British English, you will need to download a version that is compatible with phpBB 3.3 from https://www.phpbb.com/languages/
Important

When uploading the 3.3 files to your server, do NOT overwrite your config.php.
Important

When backing up your files, ensure that your FTP client is in binary mode or transfers files without extensions in binary mode.

For more information, see: Knowledge Base: Transferring attachment files with Filezilla

Gebruikersavatar
AarClay
Berichten: 770
Lid geworden op: 10 feb 2005, 17:12

Re: Upgraden van oud phpBB 3 forum naar recente versie

Bericht door AarClay » 22 jan 2022, 10:11

Dan gaan we dat binnenkort even doen.

Het feit is namelijk dat de huidige bestandsstructuur een aardig rommeltje is met rare /updatexx mappen. Dan lijkt het zinvoller om naar 3.0.14 te gaan in een schone download. De Support Tool uit te voeren voor een clean-up, en dan naar 3.1 en dan naar 3.3 te gaan.

Gelukkig draai ik PHP 7.2 zag ik op mijn lokale webserver, maar ik kan mij indenken dat versie PHP 8 mogelijk problemen kan geven op oudere phpBB versies. Ik heb al eerder upgrades uitgevoerd voor andere webapplicaties, en die konden overigens vanaf een upgrade-functie de juiste SQL-stappen uitvoeren vanaf het huidige versienummer. Dus vandaar ...... ;)

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4165
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: Upgraden van oud phpBB 3 forum naar recente versie

Bericht door El torro » 22 jan 2022, 10:25

Bij mij gaat het een stukje gemakkelijker mijn host geeft nog de keuze tussen php4.4 en php8.1
Want als jij alleen php7.2 hebt zal het niet of moeilijk lukken met 3.0.14 of zelfs 3.1.1

Als je geen andere mogelijkheid hebt mag je altijd de database opsturen zodat ik het voor je kan doen.

Gebruikersavatar
AarClay
Berichten: 770
Lid geworden op: 10 feb 2005, 17:12

Re: Upgraden van oud phpBB 3 forum naar recente versie

Bericht door AarClay » 22 jan 2022, 10:42

De database geef ik liever niet uit handen.
Zelf heb ik een hoop know-how over servers, installaties en web-applicaties dus er moet wel een weggetje zijn om te kunnen slagen naar een phpBB 3.3 installatie.

Ik heb dus (lokaal) PHP 7.2.15 draaien. (we hebben nog mazzel dat ik nog niet naar 8.1 ben overgestapt ;-) )
Nu draait er versie phpBB 3.0.10 op die in ieder geval zichtbaar is, met een andere style. Ik moet nog even kijken hoe ik handmatig een extra admin-user aan kan maken om daarmee met volle rechten in te loggen, want ik heb geen zin om te rommelen onder de naam van de oude eigenaar. Dat vind ik persoonlijk niet netjes. Dan kan ik kijken of alles beetje goed lijkt te werken.

Voor het gemak heb ik notices en deprecated error even uitgezet in de config.

Als dat inloggen met mijn eigen username straks gewoon werkt.
Dan zou versie 3.0.14 ook wel moeten werken op mijn PHP-versie lijkt me?
Grotere verschillen in de werking tussen PHP-versies zitten toch namelijk enkel in de opvolgende versiebranches, zoals 3.1, 3.2 etc...

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4165
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: Upgraden van oud phpBB 3 forum naar recente versie

Bericht door El torro » 22 jan 2022, 10:47

Ik denk dat de database cleaner het grootste probleem is op php7.2
geef je account in de user table als user_type de waarde 3 en je bent founder nadat je de cache hebt verwijdert

Gebruikersavatar
AarClay
Berichten: 770
Lid geworden op: 10 feb 2005, 17:12

Re: Upgraden van oud phpBB 3 forum naar recente versie

Bericht door AarClay » 22 jan 2022, 12:18

Misschien kan ik eens kijken of ik de boel omgooien dat ik gemakkelijker van PHP-versie kan wisselen in de vhosts van mijn webserver. :P
Ik ga komende dagen eens aan de slag met het upgrade-proces. Ik laat wel weten hoe en wat.

Update 30 januari:
Het staat even op een laag pitje, maar op korte termijn ga ik de upgrade proberen.

Gebruikersavatar
AarClay
Berichten: 770
Lid geworden op: 10 feb 2005, 17:12

Re: Upgraden van oud phpBB 3 forum naar recente versie

Bericht door AarClay » 14 feb 2022, 12:13

Met de /stk Support Toolkit is het inmiddels gelukt om lokaal de style te resetten naar de standaard style op een schone 3.0.14 source.
Het forum werkt inmiddels. De volgende stap is om de boel te updaten naar 3.1 en dan naar 3.3.

Ik heb er alle vertrouwen in. :)
I'll keep you posted.

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4165
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: Upgraden van oud phpBB 3 forum naar recente versie

Bericht door El torro » 14 feb 2022, 12:22

:D

Plaats reactie