Wampserver om forum lokaal te testen

Hulp nodig bij je installatie of kom je ergens niet uit?
Probeer phpBB3.3! Problemen lossen we samen met je op.
Gebruikersavatar
AarClay
Berichten: 770
Lid geworden op: 10 feb 2005, 17:12

Re: Wampserver om forum lokaal te testen

Bericht door AarClay » 15 feb 2022, 00:00

Axyon schreef:
14 feb 2022, 20:35

Goed, nu terug naar de vraag: hoe kan ik een testomgeving creëren? Twee mogelijkheden: Wampserver aan het praten krijgen ......
In dat geval:
AarClay schreef:
13 feb 2022, 18:21
Lokaal ontwikkelen moet ook kunnen, lijkt mij.
Ik raad dan aan om in ieder geval een Virtual Host aan te maken, met als hostname www.cognacforum.test. en deze domein in je host-file te zetten.
Voordelen:
- Je hoeft niet te uploaden
- Bent niet verplicht constant een internetverbinding te hebben. Dus onderweg kan je er ook aan werken.
- Je hebt geen beperkingen. Je kan ook de commandline gebruiken.

Nadelen:
- Eenmalig kost het wat tijd om te configureren, maar met WAMPP heb je al 80% al daarvan klaar. De overige procenten is de fine-tuning met een Virtual Host en lokale hostname / domeinnaam.

Axyon
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 jan 2022, 22:20

Re: Wampserver om forum lokaal te testen

Bericht door Axyon » 15 feb 2022, 01:34

Twee vragen: enig idee hoe het kan dat de database opeens ontregeld raakte?
Je zei enkele reacties terug iets over de cache map lenen. Wat bedoel je daar mee?

Axyon
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 jan 2022, 22:20

Re: Wampserver om forum lokaal te testen

Bericht door Axyon » 15 feb 2022, 01:45

AarClay: je gaat er misschien van uit dat ik wel het een en ander weet, maar dat is niet echt zo. Met name de terminologie ontgaat me soms. Een virtual host aanmaken, dat is toch de wampserver...?
De hostname www.cognacforum.test en deze domein in je host-file zetten. Wat is de host-file?
Ik heb een wampserver die normaal lijkt op te starten. Hierin staat cognacforum.test (in www-file). Ik moet zien dat ik een back-up van mijn database in phpmyadmin laadt. Dat lukt wel. Maar daarna krijg ik de lokale website niet gestart als ik http://localhost/domains/cognacforumtest.nl/public_html in tik.
Bij projects zie ik staan: to use them as an http link, you must declare them as VirtualHost. Ik begrijp deze boodschap niet, maar mogelijk verwijst dit wel naar het probleem?

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4165
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: Wampserver om forum lokaal te testen

Bericht door El torro » 15 feb 2022, 07:30

foutje

Gebruikersavatar
AarClay
Berichten: 770
Lid geworden op: 10 feb 2005, 17:12

Re: Wampserver om forum lokaal te testen

Bericht door AarClay » 15 feb 2022, 08:34

Axyon schreef:
15 feb 2022, 01:45
AarClay: je gaat er misschien van uit dat ik wel het een en ander weet, maar dat is niet echt zo. Met name de terminologie ontgaat me soms. Een virtual host aanmaken, dat is toch de wampserver...?
De hostname www.cognacforum.test en deze domein in je host-file zetten. Wat is de host-file?
Ik heb een wampserver die normaal lijkt op te starten. Hierin staat cognacforum.test (in www-file). Ik moet zien dat ik een back-up van mijn database in phpmyadmin laadt. Dat lukt wel. Maar daarna krijg ik de lokale website niet gestart als ik http://localhost/domains/cognacforumtest.nl/public_html in tik.
Bij projects zie ik staan: to use them as an http link, you must declare them as VirtualHost. Ik begrijp deze boodschap niet, maar mogelijk verwijst dit wel naar het probleem?
Tegen zulke dingen liep ik vroeger ook aan. Maar gelukkig was er Google die mij verder hielp met uitleg over een Virtual Host. Dat is dus configuratie in Apache die per domein luistert naar bepaalde configuratie, zoals: "als www.cognacforum.test wordt aangeroepen, laad dan deze document root in: C:/wampp/domains/cognacforumtest.nl/public_html " en "waar staan de logfiles" etc.

En dan terug naar de hosts-file. Een kleine Googletocht wijst naar een bestand op je computer die aangeeft welke domein welk adres moet worden doorgestuurd, wat op jouw pc overrulend is. Dus daarim moet je cognacforum.test en www.cognacforum.test laten verwijzen naar 127.0.0.1 (je lokale host, localhost, je eigen computer dus).

Een beetje zelfredzaamheid en zelfonderzoek is niet verboden hoor. :)
Als ik een schuurtje zou willen bouwen, dan verdiep ik mij er ook in wat de beste houtsoort is die ik moet gebruiken en hoe ik het op een robuuste manier in elkaar zet.

Overigens vallen dergelijke discussies over het correct opzetten van een webserver niet echt tot de scope van dit phpBB-supportforum. Op PHPhulp.nl of HelpMij.nl kan je bijvoorbeeld prima terecht met dergelijke vragen. :)
Ik hoop je met deze uitleg in ieder geval een zetje in de juiste richting gegeven te hebben.

Op deze manier heb ik ook diverse sites van mij onder een www.mijnsite.test domein op mijn eigen lokale computer bereikbaar gemaakt. Zo heb je een representatieve URL met een URL-structuur die gelijk is met je echte site. Ideaal voor als je een site ontwikkelt.

Axyon
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 jan 2022, 22:20

Re: Wampserver om forum lokaal te testen

Bericht door Axyon » 15 feb 2022, 16:10

Dank je AarClay.
Wat betreft het zelf uitzoeken op Google: ik besteed daar behoorlijk veel tijd aan, veel te veel eigenlijk. Het probleem vind ik dat alle informatie enorm versnipperd is en soms tegenstrijdig lijkt. Maar toch ook bedankt voor verwijzing naar enkele andere websites. Ik duik er in!

Gebruikersavatar
AarClay
Berichten: 770
Lid geworden op: 10 feb 2005, 17:12

Re: Wampserver om forum lokaal te testen

Bericht door AarClay » 15 feb 2022, 16:46

Top! Ik hoop dat het lukt, en anders kan je met de vragen hieromtrent wel terecht op HelpMij of PHPhulp. Daar ben ik ook actief.

Axyon
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 jan 2022, 22:20

Re: Wampserver om forum lokaal te testen

Bericht door Axyon » 26 feb 2022, 14:40

Ik heb er veel tijd ingestoken maar het is me gelukt om Wamp aan de praat te krijgen!
Ik had wel allerlei probleempjes: 301 redirects, verwijzingen naar https, geen database kunnen vinden etc etc.
Uiteindelijk is het gelukt na Wamp helemaal opnieuw te hebben geïnstalleerd, daarna een verse phpBB3 in de www directory te plaatsen. Vervolgens config.php, alle styles directories, images, ext, files en store van mijn website in phpbb3 te zetten. Database opnieuw aangemaakt en gevuld met back-up. In config nog username en password aangepast. Ik kwam in het control panel waar ik de install verder kon uitvoeren. Daarna Install verwijderd.
Nog wat probleempjes met stijlen opgelost en toen deed hij het.
Het moeilijkste vond ik nog wel dat de foutmeldingen zo weinig aanknopingspunten bieden (voor mij althans) en dat ik geen goede debug-mogelijkheden heb.
Op dit moment doet alleen de aangepaste stijl die ik op mijn live forum gebruik het nog niet op de local host maar dat is weer een ander probleem.
Dus dit onderwerp kan worden gesloten.
Met dank aan El Torro en Aarclay!

Plaats reactie