Wampserver om forum lokaal te testen

Hulp nodig bij je installatie of kom je ergens niet uit?
Probeer phpBB3.3! Problemen lossen we samen met je op.
Axyon
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 jan 2022, 22:20

Wampserver om forum lokaal te testen

Bericht door Axyon » 13 feb 2022, 14:05

Hulp nodig om Wampserver aan de praat te krijgen.

Ik wil graag de wijzigingen die ik wil maken lokaal testen voordat ik er ‘live’ mee ga. Daarom heb ik Wampserver geïnstalleerd. Ik heb eerst de benodigde VC programma’s geïnstalleerd, daarna Wamp.
Vervolgens heb ik een back-up van mijn phpbb forum in www van Wamp64 gezet. Daarna heb ik een database gemaakt en via export-import de database van mijn forum daarin geladen.
Maar ik krijg het allemaal met geen mogelijkheid aan de praat, ondanks alle video’s en andere instructies die ik heb gelezen en bekeken.

Ik werk met de nieuwste versie van phpBB en PHP 7.4.
Als ik op het administratiepaneel van Wamp kijk staat er bij projects: to use them as an http link, you must declare them as VirtualHost (??)
Als ik localhost/domains intyp krijg ik een welkomstboodschap, namelijk de boodschap die in index.html van domains staat: “Welcome to the home of beverrw33.thirtythree.axc.nl. To change this page, upload your website into the public_html directory”. Die boodschap begrijp ik niet. Ik heb het wel geprobeerd met cognacforum.nl in public_html van beverrw33.thirtythree.axc.nl, maar dat verandert niks.
Als ik localhost/domains/cognacforum.nl intyp krijg ik wel de Parent Directory met Cognacforum.nl te zien. Maar niet iets waarmee ik het forum lokaal kan starten.

Mijn forum heet cognacforum.nl. (www.cognacforum.nl)
De root ziet er in Filezilla als volgt uit:
….
domains
beverrw33.thirtythree.axc.nl (hierin o.a. een public_html)
cognacforum.nl (hierin o.a. een public_html)
index.html

Wat die beverrw33.thirtythree.axc.nl te betekenen heeft weet ik eigenlijk niet (ik heb het forum van iemand anders overgenomen).

Ik heb domains met alle files in Wamp64>www gezet.
Wamp64>www>domains
beverrw33.thirtythree.axc.nl
cognacforum.nl
index.html

Mijn database heet beverrw33_cofonl.sql
In Mysql van de localhost heb ik de database beverrw33_cofonl genoemd en daarin dus de export van mijn forum database geladen. Dat ging goed.

Het lijkt allemaal goed te zijn gegaan, maar toch kan ik mijn forum niet lokaal starten.
Wat doe ik verkeerd?

Gebruikersavatar
AarClay
Berichten: 770
Lid geworden op: 10 feb 2005, 17:12

Re: Wampserver om forum lokaal te testen

Bericht door AarClay » 13 feb 2022, 16:45

Raar, je zou lokaal iets moeten zien, en niet bij versio/AXC.

Probeer eens in de URL-balk http://localhost
Wat zie je dan?

Axyon
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 jan 2022, 22:20

Re: Wampserver om forum lokaal te testen

Bericht door Axyon » 13 feb 2022, 17:36

Dan verschijnt de Wampserver.

Gebruikersavatar
AarClay
Berichten: 770
Lid geworden op: 10 feb 2005, 17:12

Re: Wampserver om forum lokaal te testen

Bericht door AarClay » 13 feb 2022, 17:55


Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4165
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: Wampserver om forum lokaal te testen

Bericht door El torro » 13 feb 2022, 18:01

Is het (voor jouw) niet veel gemakkelijker om alles te kopiëren op de webserver in een testmap? https://www.cognacforum.nl/testforum/
Daar is alles geconfigureerd en hoef je je niet te verdiepen in het WAMP gebeuren.

Axyon
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 jan 2022, 22:20

Re: Wampserver om forum lokaal te testen

Bericht door Axyon » 13 feb 2022, 18:03

Tekst: Index of/domains/cognacforum met de parent directory en drie mappen: private_html, public_ftp en public_html.

Axyon
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 jan 2022, 22:20

Re: Wampserver om forum lokaal te testen

Bericht door Axyon » 13 feb 2022, 18:04

El Torro: hoi.
Daar heb ik niet over nagedacht. Kan dat zomaar?
Kan ik zeker proberen.

Gebruikersavatar
AarClay
Berichten: 770
Lid geworden op: 10 feb 2005, 17:12

Re: Wampserver om forum lokaal te testen

Bericht door AarClay » 13 feb 2022, 18:21

Lokaal ontwikkelen moet ook kunnen, lijkt mij.
Ik raad dan aan om in ieder geval een Virtual Host aan te maken, met als hostname www.cognacforum.test. en deze domein in je host-file te zetten.

Wat zie je nu op:
http://localhost/domains/cognacforum.nl/public_html

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4165
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: Wampserver om forum lokaal te testen

Bericht door El torro » 13 feb 2022, 18:23

Dat kan zeker.
Je maakt een nieuwe database aan in de beheer pagina van je server.
Je kopieert de forum bestanden naar de testmap.
Past de config.php aan met de gegevens van de nieuwe database.
Leen de cache map en dan zou het moeten werken.

Wel goed controleren dat de forum elkaar niet meer beïnvloeden.

Locaal werken kan uiteraard ook, het is maar juist wat je zelf het gemakkelijkst vindt

Axyon
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 jan 2022, 22:20

Re: Wampserver om forum lokaal te testen

Bericht door Axyon » 13 feb 2022, 21:17

Ik was even afwezig.
Beiden bedankt voor jullie hulp. Ik volg beide sporen.
AarClay: als ik http://localhost/domains/cognacforum.nl/public_html in toets krijg ik de melding:

Kan geen verbinding maken
Fout tijdens het verbinden met localhost.
Misschien is de website tijdelijk niet beschikbaar of overbelast. Probeer het over enkele ogenblikken opnieuw.
Als u geen enkele pagina kunt laden, controleer dan de netwerkverbinding van uw computer.
Als uw computer of netwerk wordt beveiligd door een firewall of proxy, zorg er dan voor dat Firefox toegang heeft tot het web.

Ik verwacht natuurlijk dat het forum gewoon opent. Maar helaas...
Ik snap niet wat er verkeerd gaat.

El Torro: ik ga er verder mee aan de slag.

Gebruikersavatar
AarClay
Berichten: 770
Lid geworden op: 10 feb 2005, 17:12

Re: Wampserver om forum lokaal te testen

Bericht door AarClay » 13 feb 2022, 21:59

Zet je webserver eens aan.

Axyon
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 jan 2022, 22:20

Re: Wampserver om forum lokaal te testen

Bericht door Axyon » 13 feb 2022, 23:06

Wat bedoel je met: zet je webserver eens aan?
www.cognacforum.nl?
Ik zie wel dat ik een databaseprobleem heb. Ik heb een kopie van mijn files gemaakt zoal El Torro aanraadde en vervolgens een database gecreëerd. Die probeer ik te vullen met een export van mijn echte database. Liep echter steeds tegen een time-out aan.
Ik weet niet wat er aan de hand is....
Ik heb vast iets verkeerd gedaan want volgens mij is mijn oorspronkelijke database niet meer compleet...

Axyon
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 jan 2022, 22:20

Re: Wampserver om forum lokaal te testen

Bericht door Axyon » 13 feb 2022, 23:46

Ik moet mijn database herstellen. Kan ik van een back-up (beverrw33_cofonl.sql.gz) importeren in de nog steeds bestaande database (die alleen een aantal bestanden kwijt lijkt te zijn) of krijg ik dan alles dubbel in de DB?
Ik zou het liefst aan de provider vragen een hele back-up terug te zetten, maar de enkele keren dat ik hen een vraag heb gesteld werd die pas na 5-6 dagen beantwoord....
Ik hoop dat jullie me kunnen adviseren. In elk geval houd ik het nu voor gezien en ga ik morgen pas weer verder.

Gebruikersavatar
AarClay
Berichten: 770
Lid geworden op: 10 feb 2005, 17:12

Re: Wampserver om forum lokaal te testen

Bericht door AarClay » 14 feb 2022, 00:11

Als je dit ziet:
Fout tijdens het verbinden met localhost.
Dan heb je je lokale webserver (WAMPP) niet aan staan.
Eerder in dit discussie-draadje werkte die nog wel.

heb je toegang tot phpMyAdmin?
Dan kan je daar je backup inladen. Ik raad wel aan om je bestaande database te legen.

Mocht je toegang hebben tot SSH is het nog handiger. Maar ik betwijfel of je die toegang hebt. In dat geval kan je met een paar regeltjes je database in no-time (en nog sneller dan met phpMyAdmin) backuppen en restoren.

Axyon
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 jan 2022, 22:20

Re: Wampserver om forum lokaal te testen

Bericht door Axyon » 14 feb 2022, 16:21

Ben momenteel aan het proberen mijn database te restoren door een import vanuit mijn back-up. Ik heb de oude corrupte dabase eerst geleegd (via truncate).
Gaat nog niet geweldig. Ik krijg steeds een time-out. Die moet ik dan kunnen herstarten, maar ziet er nog niet veelbelovend uit.

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4165
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: Wampserver om forum lokaal te testen

Bericht door El torro » 14 feb 2022, 17:23

Kun je de tijd niet wat langer zetten in je beheerpagina (onder php settings)

Axyon
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 jan 2022, 22:20

Re: Wampserver om forum lokaal te testen

Bericht door Axyon » 14 feb 2022, 18:02

Bij de server? Ik zie die optie niet staan bij PHP-settings.

Na enkele keren een time-out, krijg ik nu:
The server is temporarily unable to service your request due to maintenance downtime or capacity problems. Please try again later.

Ik maak nu de database opnieuw leeg en begin, voor de 3e keer, van voor af aan.

Gebruikersavatar
AarClay
Berichten: 770
Lid geworden op: 10 feb 2005, 17:12

Re: Wampserver om forum lokaal te testen

Bericht door AarClay » 14 feb 2022, 18:16

Je kan lokaal op je WAMP-server in php.ini de max_execution_time verhogen. Deze zal wel op 60 staan wat gelijk staat aan 60 seconden.
Daarnaast moet je ook de upload_limit verhogen naar iets waar je sql-bestand van je database ruim in past. Ikzelf gebruik vaak HeidiSQL of de commandline om met database-dumps te spelen, want dan gaat dit niet via de webserver en heb je die limieten ook niet.

Op internet kan je de max_execution_time en upload_limit in het DirectAdmin hostingpanel aanpassen. In mijn DirectAdmin installatie kan dat bij de PHP Settings, maar bij Versio wijkt het enigzins af. Maar hét is in te stellen.

Axyon
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 jan 2022, 22:20

Re: Wampserver om forum lokaal te testen

Bericht door Axyon » 14 feb 2022, 20:35

De vijfde poging is uiteindelijk gelukt: ik heb weer een live site. Ik weet niet precies waarom het nu wel is gelukt, maar bij PHP-settings had ik wel iets aangezet: php.ini override added. "display-errors has been set to ON file_uploads has been set to ON.
Geen idee of het er iets mee te maken heeft.
Waar staat die php.ini eigenlijk. Ik heb wel een ini.php gevonden...

Goed, nu terug naar de vraag: hoe kan ik een testomgeving creëren? Twee mogelijkheden: Wampserver aan het praten krijgen of files in een testforum file kopiëren in public_html en een kopie van de database maken.
Bij die tweede optie ging het mis nadat ik meerdere keren een back-up van de database in die kopie-database probeerde te importeren. Geen idee waarom daardoor de originele database kapot ging.... Ik heb die testforum-site wel geopend. Die was verder leeg, maar als ik in die testomgeving ergens op klikte schakelde hij over naar het echte cognacforum....

Kan ik dan niet beter een nieuw subdomain aanmaken en daar dat testforum in opzetten?

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4165
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: Wampserver om forum lokaal te testen

Bericht door El torro » 14 feb 2022, 23:36

Kan ik dan niet beter een nieuw subdomain aanmaken en daar dat testforum in opzetten?
Kan ook maar voor de database maakt het niet uit.

Plaats reactie