Meteen aan de slag?

Hulp nodig bij je installatie of kom je ergens niet uit?
Probeer phpBB3.3! Problemen lossen we samen met je op.
Gerard X
Berichten: 67
Lid geworden op: 09 jan 2022, 11:35
Locatie: Waar m'n schip ligt.

Meteen aan de slag?

Bericht door Gerard X » 18 jul 2022, 16:51

[Na lange tijd met andere dingen bezig te zijn geweest, wilde ik weer een poging wagen om de laatste versie van phpBB te installeren.
Via 'Downloads' in de rubriek "Meteen aan de slag" op "Installeren" geklikt.
Maar helaas, was de reactie:
Not Found
The requested URL was not found on this server.
Apache/2.4.5 (Debian) Server at wiki.phpbb.nl Port 80
Dat schoot dus niet lekker op. :(

Gebruikersavatar
Paul
Beheerder
Beheerder
Berichten: 20297
Lid geworden op: 23 okt 2003, 11:38
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Meteen aan de slag?

Bericht door Paul » 18 jul 2022, 17:05


Gerard X
Berichten: 67
Lid geworden op: 09 jan 2022, 11:35
Locatie: Waar m'n schip ligt.

Re: Meteen aan de slag?

Bericht door Gerard X » 18 jul 2022, 20:03

Paul schreef:
18 jul 2022, 17:05
viewtopic.php?p=473546#p473546
Oh, nog steeds hetzelfde probleem. Doet me denken aan een briefje op de voordeur "Bel stuk" of hrrn bord "Gevaarlijk". Voor even is dat logisch, maar na verloop van tijd denk ik dan: "Zorg dan dat het probleem verholpen wordt of vermeden wordt". Dat moet toch. niet zo moeilijk zijn om de zogenaamde optie "Installeren" te verwijderen?

Gebruikersavatar
AarClay
Berichten: 770
Lid geworden op: 10 feb 2005, 17:12

Re: Meteen aan de slag?

Bericht door AarClay » 18 jul 2022, 20:49

Dat viel mij ook op ;)
viewtopic.php?p=474261#p474261

Maar gelukkig zijn er nog meer tutorials, en heeft de officiële Engelse pagina ook een mooie uitleg:
https://www.phpbb.com/community/docs/INSTALL.html

Voor wie geen Engels kent: Er zijn ook vertaalmachines zoals Google Translate, Bing en weet ik veel wat nog meer. Of anders zelfs het goede oude woordenboek. Maar goed, laten we niet teveel eisen stellen, het blijven vrijwilligers die hier de site runnen, en bovendien is het ook nog eens vakantieperiode. :)

Gerard X
Berichten: 67
Lid geworden op: 09 jan 2022, 11:35
Locatie: Waar m'n schip ligt.

Re: Meteen aan de slag?

Bericht door Gerard X » 19 jul 2022, 01:59

AarClay schreef:
18 jul 2022, 20:49
gelukkig zijn er nog meer tutorials, en heeft de officiële Engelse pagina ook een mooie uitleg:
https://www.phpbb.com/community/docs/INSTALL.html
Second choice ;)
Voor wie geen Engels kent: Er zijn ook vertaalmachines zoals Google Translate, Bing en weet ik veel wat nog meer.
Om privacyredenen blijf ik ver van Google en andere producten van niet-Europese oorsprong en gelukkig is het Duitse DeepL een topper die ver boven Google uitsteekt.
laten we niet teveel eisen stellen, het blijven vrijwilligers die hier de site runnen,
"Vrijwilligers" bestaan niet. Immers, dan zouden er ook "onvrijwilligers' oftewel dwangarbeiders/slaven bestaan en die kennen we gelukkig officieel in Nederland niet (meer). ;) Ik doe zelf ook onbetaald van alles, maar dat betekent niet, dat met minder genoegen genomen hoeft te worden dan wanneer ik betaald zou krijgen. Betrokkenheid en motivatie is niet gebaseerd op geld.
en bovendien is het ook nog eens vakantieperiode. :)
Yep. Dus extra veel tijd om iets eens goed aan te pakken, toch? ;)

Gebruikersavatar
AarClay
Berichten: 770
Lid geworden op: 10 feb 2005, 17:12

Re: Meteen aan de slag?

Bericht door AarClay » 19 jul 2022, 08:13

Laten we gewoon reëel zijn, i.p.v dwingend te worden. :)
Je hebt geen aandelen in phpBB en de mensen hier zijn vrijwilligers. En ja, dat is een normaal woord. :)

Dus geduld is de beste oplossing, of een andere oplossing zoeken.

Gebruikersavatar
Paul
Beheerder
Beheerder
Berichten: 20297
Lid geworden op: 23 okt 2003, 11:38
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Meteen aan de slag?

Bericht door Paul » 19 jul 2022, 11:01

Gerard X schreef:
19 jul 2022, 01:59
Voor wie geen Engels kent: Er zijn ook vertaalmachines zoals Google Translate, Bing en weet ik veel wat nog meer.
Om privacyredenen blijf ik ver van Google en andere producten van niet-Europese oorsprong en gelukkig is het Duitse DeepL een topper die ver boven Google uitsteekt.
Misschien is het dan verstandig om ook van phpBB weg te blijven, aangezien dit ook deels buiten Europa wordt ontwikkeld ;).
laten we niet teveel eisen stellen, het blijven vrijwilligers die hier de site runnen,
"Vrijwilligers" bestaan niet. Immers, dan zouden er ook "onvrijwilligers' oftewel dwangarbeiders/slaven bestaan en die kennen we gelukkig officieel in Nederland niet (meer). ;) Ik doe zelf ook onbetaald van alles, maar dat betekent niet, dat met minder genoegen genomen hoeft te worden dan wanneer ik betaald zou krijgen. Betrokkenheid en motivatie is niet gebaseerd op geld.
Sorry? Ik doe al 15+ jaar, in mijn vrije tijd, naast een meer dan fulltime baan, enkele uren per week dit erbij. Dit betekend dat sommige dingen gewoon ietsje langer duren als mensen, inclusief ikzelf, zouden willen. Op dit moment staat de documentatie redelijk hoog op mijn lijstje om te doen, maar er zijn andere dingen, zoals de phpBB update, die eerst moeten.
Daarnaast zijn de berichten zoals die van jouw (maar ook van andere), niet echt motiverend om in mijn vrije tijd, met 35+graden, nog even achter een PC te zitten. De enige bijdrage van jouw tot op heden op deze site die ik gezien heb, is klagen over andere. Misschien moet je eerst is bij jezelf beginnen, voordat je naar andere gaat kijken.

Gerard X
Berichten: 67
Lid geworden op: 09 jan 2022, 11:35
Locatie: Waar m'n schip ligt.

Re: Meteen aan de slag?

Bericht door Gerard X » 21 jul 2022, 11:28

Paul schreef:
19 jul 2022, 11:01
Daarnaast zijn de berichten zoals die van jou (maar ook van anderen), niet echt motiverend om in mijn vrije tijd, met 35+graden, nog even achter een PC te zitten. De enige bijdrage van jou tot op heden op deze site die ik gezien heb, is klagen over anderen.
Ik heb nooit geklaagd over iemand! Wel heb ik op een aantal zaken geattendeerd en vervolgens bleek, dat ik niet de eerste was en ook niet de laatste zal zijn zolang mensen hun neus blijven stoten. Het je jezelf aantrekken, kun je moeilijk anderen verwijten, toch?
Misschien moet je eerst eens bij jezelf beginnen, voordat je naar anderen gaat kijken.
Ik stuurde je 2 dagen geleden al een priveberichtje, waarin ik schreef:
"Tijdens het reageren op jouw laatste reactie, waarin ik o.a. wilde vermelden dat ik al een flink stuk ben met het vertalen van de phpBB-installatiehandleiding (die ik na testen wil aanbieden) wilde ik even iets nagaan en besloot zekerheidshalve voor opslaan van het concept te kiezen. Je kunt dit natuurlijk als "klagen" kwalificeren, maar hoe kan ik dat concept weer vinden en daarmee verder gaan?".
Kortom, ik ben ook best bereid bij te dragen indien ik dat kan. Maar zgn. "klagers" (weten goede ondernemers) zijn een gratis goudmijn. Immers, zij geven kostenloos aan waar verbeteringen mogelijk zijn.
Laatst gewijzigd door Gerard X op 29 jul 2022, 22:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
AarClay
Berichten: 770
Lid geworden op: 10 feb 2005, 17:12

Re: Meteen aan de slag?

Bericht door AarClay » 21 jul 2022, 19:25

Gebruikerspaneel >> Beheer concepten.

Veel succes verder! Hopelijk lukt de installatie je straks ook wel als je even goed uitzoekt.

Gerard X
Berichten: 67
Lid geworden op: 09 jan 2022, 11:35
Locatie: Waar m'n schip ligt.

Re: Meteen aan de slag?

Bericht door Gerard X » 29 jul 2022, 22:15

Zo, inmiddels een hoop stappen opnieuw genomen. Nieuwe 'router' (FRITZBox 6850 LTE); 2 maagdelijke microSD-kaartjes voorzien van het RaspberryPi-besturingssysteem; daarna heb ik op allebei via m'n LXTerminal zonder een enkel probleem Apache2, MariaDB, PHP en MyAdminPHP weten te installeren middels het commando "sudo apt-get install (programmanaam)".
Maar nu komt het moeilijke deel weer, het installeren van phpbb3.
Om te beginnen heb ik als commando in m'n LXTerminal "sudo apt-get install phpbb3" ingevoerd, maar daarmee kwam ik (weer) niet verder.
Wanneer je niet weet hoe je mij kunt helpen omdat je met Windows, Ubuntu of Mint werkt, reageer dan a.ub. niet, want dat bleek zinloos. :)

Gerard X
Berichten: 67
Lid geworden op: 09 jan 2022, 11:35
Locatie: Waar m'n schip ligt.

Re: Meteen aan de slag?

Bericht door Gerard X » 29 jul 2022, 22:20

AarClay schreef:
21 jul 2022, 19:25
Gebruikerspaneel >> Beheer concepten.
Bedankt. Ik heb zojuist een herstart gemaakt.

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4165
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: Meteen aan de slag?

Bericht door El torro » 30 jul 2022, 07:20

Maak met een ftp programma contact met je RPI
Plaats dan de phpbb bestanden in de map /var/www/html/
Ga dan naar het IP adres van je RPI en start de installatie.
Dat is de normale procedure op een RPI maar ook in Ubuntu en Mint

Gerard X
Berichten: 67
Lid geworden op: 09 jan 2022, 11:35
Locatie: Waar m'n schip ligt.

Re: Meteen aan de slag?

Bericht door Gerard X » 31 jul 2022, 07:33

Gerard X schreef:
29 jul 2022, 22:20
AarClay schreef:
21 jul 2022, 19:25
Gebruikerspaneel >> Beheer concepten.
Bedankt. Ik heb zojuist een herstart gemaakt.
En raad eens? Het is vannacht gelukt (met wat hulp van elders). Ik heb van het proces gelijk maar een soort handleidinkje gemaakt (je weet maar nooit) en omgezet in een pdf-bestand (voor de liefhebbers). ;)

Gebruikersavatar
AarClay
Berichten: 770
Lid geworden op: 10 feb 2005, 17:12

Re: Meteen aan de slag?

Bericht door AarClay » 31 jul 2022, 09:16

Dat is fijn om te horen.
Zie je dat het lukt? :)
Welke tutorial? Want de vorige keer was er een hoop mis mee, zoals je weet.

Ook al op Helpmij verteld?
En kan je de (daar ook) de PDF delen?

Gerard X
Berichten: 67
Lid geworden op: 09 jan 2022, 11:35
Locatie: Waar m'n schip ligt.

Re: Meteen aan de slag?

Bericht door Gerard X » 01 aug 2022, 05:52

AarClay schreef:
31 jul 2022, 09:16
Dat is fijn om te horen.
Zie je dat het lukt? :)
Nou ja, ik moest wel vanaf 'scratch' opnieuw beginnen.
Welke tutorial? Want de vorige keer was er een hoop mis mee, zoals je weet.
Geen idee of dat aan een handleiding lag. Laten we het er maar op houden, dat het aan mij lag; dan is iedereen tevreden. ;)
Ook al op Helpmij verteld?
Zoals je vast hebt kunnen stellen.
En kan je (daar ook) de PDF delen?
Ik kan PDF's delen met iedereen die mij daarom vraagt. Ben helaas bang, dat de "superkanjers" die (willen) gebruiken om nogeens te laten zien hoe "super" ze zijn. Maar ze doen maar. ;)

Gebruikersavatar
AarClay
Berichten: 770
Lid geworden op: 10 feb 2005, 17:12

Re: Meteen aan de slag?

Bericht door AarClay » 01 aug 2022, 08:03

Die angst klinkt wel vreemd.

Maar, deel het document maar. Ik ben benieuwd. :)

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4165
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: Meteen aan de slag?

Bericht door El torro » 01 aug 2022, 08:18

Als je helemaal opnieuw moest beginnen was dan je installatie van de server niet juist?

Gebruikersavatar
AarClay
Berichten: 770
Lid geworden op: 10 feb 2005, 17:12

Re: Meteen aan de slag?

Bericht door AarClay » 01 aug 2022, 10:02

Een hele webserver onder root installeren is niet een slimme keuze. Al snap ik niet hoe hij dat voor elkaar kreeg. Maar de rechten waren ook niet echt jofel.

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4165
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: Meteen aan de slag?

Bericht door El torro » 01 aug 2022, 10:05

Ik neem aan dat het geheel alleen maar is om wat te spelen, een openbare webserver op een rpi is helemaal niet slim en vaak zelfs niet toegestaan.

Gebruikersavatar
AarClay
Berichten: 770
Lid geworden op: 10 feb 2005, 17:12

Re: Meteen aan de slag?

Bericht door AarClay » 01 aug 2022, 17:32

Het was volgens hem ook bedoeld om ermee te spelen.
Verder staan veel ISP's het gebruik van een rPI gewoon toe, maar dan op eigen risico. Zodra ze merken dat er onveilige zaken gebeuren, dan blokkeren ze je poorten op 80 en 443 na.

Plaats reactie