Waarom heeft mijn site ineens geen forums meer?

Hulp nodig bij je installatie of kom je ergens niet uit?
Probeer phpBB3.3! Problemen lossen we samen met je op.
Plaats reactie
BBgebruiker
Berichten: 276
Lid geworden op: 11 nov 2013, 10:05
Locatie: Midden Nederland
Contacteer:

Waarom heeft mijn site ineens geen forums meer?

Bericht door BBgebruiker » 15 sep 2022, 19:29

  1. Wat is het probleem?
    Antwoord: 'Google Translation' werkte niet goed, na terugzetten backup kreeg ik wel de site te zien maar zonder forums.
  2. Wanneer ontstond het probleem?
    Antwoord: Ineens was 'Google Translate' van de menubar verdwenen, uitschakelen verwijderen en opnieuw uploaden en inschakelen hielp ook niet.
    Andere templates (prosilver) hielp ook niet.
  3. Adres van je forum:
    https://computerhulp.mkservices.nl
  4. Extensies op je forum:
    Antwoord: verschillende
  5. Huidige stijl:
    Antwoord: Green Split
  6. phpBB versie:
    Antwoord: Laatste
  7. Waar is je forum gehost:
    Antwoord: N.v.t
  8. Heb je onlangs iets veranderd aan je forum?
    Antwoord: Andere extensies toegevoegd en naderhand uitgeschakeld en verwijderd, maar het probleem bleef zich voordoen. Uiteindelijk vond ik een probleem met 'Advertising Management', die had ik in de verkeerde volgorde verwijderd.
    Terugzetten heeft dat probleem verholpen.
    Maar ik wil graag weten hoe ineens alle rollen van groepen en gebruikers zijn teruggezet naar 'geen rol toegewezen'.
Met vriendelijke groet,
Mario.

Aanname is vaak de oorzaak van ellende

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4165
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: Waarom heeft mijn site ineens geen forums meer?

Bericht door El torro » 15 sep 2022, 19:55

na terugzetten backup
Welke backup, bestanden of database of beide?
Hoe oud was die backup?
Hoe heb je de backup gemaakt?
Test je de backups weleens?

BBgebruiker
Berichten: 276
Lid geworden op: 11 nov 2013, 10:05
Locatie: Midden Nederland
Contacteer:

Re: Waarom heeft mijn site ineens geen forums meer?

Bericht door BBgebruiker » 15 sep 2022, 21:00

@El torro, backups heb ik meermaals gemaakt en ook teruggezet en dat ging steeds zonder problemen. Bij de provider kan ik een backup terugzetten die maximaal 6 dagen oud is, die laatste heb ik gekozen. Ik moet een backup in 2 stappen doen, die van het forum en van de database (uiteraard van dezelfde datum). Ik heb deze stap gezet nadat de backup terugzetten (van 5 dagen geleden) vanuit phpbb forum niet het resultaat gaf dat ik wilde, want er ging iets mis met 'advertising management' waardoor de extensie 'Google translator' niet meer terug te vinden was. En dat veranderde niet na terugzetten van de backup vanuit phpBB, maar wel na terugzetten vanuit de provider. Dit is de eerste keer dat gebruikers/groepen vervolgens ineens geen rol meer hebben toegewezen gekregen.
Met vriendelijke groet,
Mario.

Aanname is vaak de oorzaak van ellende

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4165
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: Waarom heeft mijn site ineens geen forums meer?

Bericht door El torro » 15 sep 2022, 21:09

Ik vermoed toch ergens een foutje in de backup. of bij het terugzetten.

BBgebruiker
Berichten: 276
Lid geworden op: 11 nov 2013, 10:05
Locatie: Midden Nederland
Contacteer:

Re: Waarom heeft mijn site ineens geen forums meer?

Bericht door BBgebruiker » 15 sep 2022, 23:01

Ik kwam nog een probleem tegen ....
Alleen van de beheerder waren alle rollen toegepast ... overal.
Maar bij alle andere groepen werden de rollen slechts op 75% van alle forums toegepast.
Het bleek dat forumpermissies vanaf een bepaald punt niet meer naar beneden werden doorgegeven.
Pas toen ik de permissies controleerde en kopieerde van bovenliggende categorie werden de rollen overal toegepast en zo kwam ik van mijn probleem af.
In beheer kan je namelijk niet meteen zien of en van welke categorie of forum permissies zijn overgenomen.
Met vriendelijke groet,
Mario.

Aanname is vaak de oorzaak van ellende

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4165
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: Waarom heeft mijn site ineens geen forums meer?

Bericht door El torro » 16 sep 2022, 06:49

De les die je leert is dus, zet alleen een backup terug in uiterste noodzaak, kijk eerst of je het probleem niet op een andere manier kunt oplossen.
Ik heb in 15 jaar misschien 3x een backup moeten gebruiken.

BBgebruiker
Berichten: 276
Lid geworden op: 11 nov 2013, 10:05
Locatie: Midden Nederland
Contacteer:

Re: Waarom heeft mijn site ineens geen forums meer?

Bericht door BBgebruiker » 17 sep 2022, 12:41

El torro schreef:
16 sep 2022, 06:49
De les die je leert is dus, zet alleen een backup terug in uiterste noodzaak, kijk eerst of je het probleem niet op een andere manier kunt oplossen.
Ik heb in 15 jaar misschien 3x een backup moeten gebruiken.
Mee eens dat je een backup alleen in uiterste noodzaak terugzet, op fora had ik vooraf al gezocht naar een mogelijke oorzaak voor mijn probleem met het forum.
Een 'weinig tijdrovende' oplossing kon ik echter niet vinden.
Eigenlijk was de enige (tijd rovende) oplossing om alle extensies uit te schakelen en terug naar 'Prosilver' template te gaan, om vervolgens de extensies 1 voor 1 terug in te schakelen totdat ik de boosdoener zou vinden.
En ik heb 2 extensies gevonden die voor problemen hebben gezorgd, maar omdat ze al waren uitgeschakeld heb ik via FTP-client de betreffende extensies verwijderd en de bijgewerkte versie teruggezet en ingeschakeld, daarna was dat probleem verholpen.
Maar ik dacht er met een backup (vanwege tijd) sneller vanaf te zijn, dat bleek dus niet het geval.
Geluk bij een ongeluk was dat ik er toen pas achterkwam dat gekopieerde rollen na het opslaan maar voor een deel van de verschillende groepen werd toegepast, maar voor een ander deel niet op onderliggende categorieën/fora werden doorgegeven.
Je kunt in 'ACP' onder de tab 'forums' ook niet zien of en van waar de permissies voor de verschillende fora en categorieën zijn gekopieerd/ingesteld.
Ik kon wel zien dat bij 75% van de categorie/forums rollen voor groepen werden doorgegeven, maar voor de laatste 25% niet.
Daarom heb ik eerst permissies voor de betreffende categorieën/fora opnieuw gekopieerd en opgeslagen.
Daarna werden de rollen voor de verschillende groepen wel toegepast na het opslaan, dat heb ik nog extra gecontroleerd.
Enkele weken geleden heb ik voor het laatst nog enkele categorieën/forums toegevoegd en permissies gekopieerd.
Toen heb ik ook de extensies voor het laatst bijgewerkt.
Ik heb dan ook niet het idee dat de 6 dagen oude backup al die problemen met permissies/rollen heeft veroorzaakt.
Toch was dat nog niet alles, want bij het inschakelen van de extensies zag ik dat de versie van '.yml checker' rood kleurde.
In de details zag ik dat er een nieuwere versie beschikbaar was en die heb ik ook meteen ingesteld.
Van veel extensies kleurt het versienummer helaas niet rood als er een nieuwere versie beschikbaar is, zodat ik het niet meteen zie als er tussentijds een extensie update opduikt.
In '.yml checker' zag ik na controle dat voor alle (ingestelde) extensies ook nog aanpassing nodig was, omdat het bestand 'services.yml' in de extensies niet meer op orde bleek.
Al met al een zeer tijdrovende klus dus.
Laatst gewijzigd door BBgebruiker op 17 sep 2022, 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,
Mario.

Aanname is vaak de oorzaak van ellende

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4165
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: Waarom heeft mijn site ineens geen forums meer?

Bericht door El torro » 17 sep 2022, 13:03

Van veel extensies kleurt het versienummer helaas niet rood als er een nieuwere versie beschikbaar is, zodat ik het niet meteen zie als er tussentijds een extensie update opduikt.
Dat zijn dan geen goedgekeurde extensies en die gebruik je beter niet, of je moet heel zeker zijn van de maker.

BBgebruiker
Berichten: 276
Lid geworden op: 11 nov 2013, 10:05
Locatie: Midden Nederland
Contacteer:

Re: Waarom heeft mijn site ineens geen forums meer?

Bericht door BBgebruiker » 17 sep 2022, 20:28

Alle gebruikte extensies komen uit de phpBB extensie database, ik mag aannemen dat deze dan betrouwbaar zijn.
Met vriendelijke groet,
Mario.

Aanname is vaak de oorzaak van ellende

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4165
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: Waarom heeft mijn site ineens geen forums meer?

Bericht door El torro » 17 sep 2022, 20:40

Naar mijn weten geven die extensies allemaal aan als ze veroudert zijn na controle?

BBgebruiker
Berichten: 276
Lid geworden op: 11 nov 2013, 10:05
Locatie: Midden Nederland
Contacteer:

Re: Waarom heeft mijn site ineens geen forums meer?

Bericht door BBgebruiker » 17 sep 2022, 21:40

El torro schreef:
17 sep 2022, 20:40
Naar mijn weten geven die extensies allemaal aan als ze veroudert zijn na controle?
Bij mij niet in eerste oogopslag, maar wel als ik in 'details' ga kijken.
Met vriendelijke groet,
Mario.

Aanname is vaak de oorzaak van ellende

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4165
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: Waarom heeft mijn site ineens geen forums meer?

Bericht door El torro » 17 sep 2022, 21:59

Je moet natuurlijk wel op de knop "Controleer alle versies opnieuw" klikken ;)

BBgebruiker
Berichten: 276
Lid geworden op: 11 nov 2013, 10:05
Locatie: Midden Nederland
Contacteer:

Re: Waarom heeft mijn site ineens geen forums meer?

Bericht door BBgebruiker » 18 sep 2022, 22:21

El torro schreef:
17 sep 2022, 21:59
Je moet natuurlijk wel op de knop "Controleer alle versies opnieuw" klikken ;)
Ik moet je heel eerlijk bekennen dat me die optie nog niet was opgevallen, ik las alleen 'blader door extensie database' maar niet verder.
Wat ik wel heb gelezen is 'ingeschakelde versies'.
Zou het dan niet handiger zijn om 'controleer ... opnieuw' bijvoorbeeld samen met 'instellingen' precies boven 'ingeschakelde versies' te plaatsen of in het menu aan de linkerkant in plaats van nu 3 verwijzingen aan de rechterzijde op een kluitje bij elkaar?
Want 'instellingen' heeft betrekking op de extensies net als 'controleer ... opnieuw'.
De verwijzing naar de extensie database is feite een verwijzing is naar de 'customisation database' en wijst daar naar de sectie met o.a extensies.
Daarin staat meer in dan alleen extensies.
Met vriendelijke groet,
Mario.

Aanname is vaak de oorzaak van ellende

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4165
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: Waarom heeft mijn site ineens geen forums meer?

Bericht door El torro » 19 sep 2022, 07:43

Zou het dan niet handiger zijn om 'controleer ... opnieuw' bijvoorbeeld samen met 'instellingen' precies boven 'ingeschakelde versies' te plaatsen of in het menu aan de linkerkant in plaats van nu 3 verwijzingen aan de rechterzijde op een kluitje bij elkaar?
Zie https://www.phpbb.com/community/ideas/ voor het indienen van ideeën

Plaats reactie