Opgelost | Onlangs is er een lid verwijderd, maar niet zijn forumnaam

Hulp nodig bij je installatie of kom je ergens niet uit?
Probeer phpBB3.3! Problemen lossen we samen met je op.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Abraham54
Berichten: 753
Lid geworden op: 08 aug 2013, 14:51
Contacteer:

Opgelost | Onlangs is er een lid verwijderd, maar niet zijn forumnaam

Bericht door Abraham54 » 25 feb 2024, 14:27

  • Wat is het probleem?
    Wanneer ontstond het probleem?
    Adres van je forum: https://zorin-nl-forum.nl/index.php
    Extensies op je forum:
    Huidige stijl:
    phpBB versie:
    Waar is je forum gehost:
    Heb je onlangs iets veranderd aan je forum?
Zoals de titel aangeeft is er onlangs een lid verwijderd, maar daarbij is zijn naam op het forum blijven bestaan.
En nu heeft hij mij gevraagd zijn naam alsnog te verwijderen en omdat hij niet meer bestaat, is dat een probleem dat ik moet oplossen.
Laatst gewijzigd door Abraham54 op 03 mar 2024, 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Lid van Unite against malware en ASAP - Alliance of Security Analysis Professionals

Limoboman
Berichten: 110
Lid geworden op: 08 feb 2023, 07:39

Re: Onlangs is er een lid verwijderd, maar niet zijn forumnaam

Bericht door Limoboman » 25 feb 2024, 19:53

Nee. Hoef je geen gehoor aan te geven.
Namen blijven altijd staan. Ik verander de naam dan ook altijd voordat ik iemand verwijder. Voorkomt gezeur. Maar accout verwijderen is dus voldoende.

Black Tiger
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 jun 2022, 16:45
Locatie: State Penitentiary
Contacteer:

Re: Onlangs is er een lid verwijderd, maar niet zijn forumnaam

Bericht door Black Tiger » 02 mar 2024, 23:39

Had je ook gewoon aan iemand kunnen vragen die er verstand van heeft op je eigen forum @Abraham54. ;)

Wat @Limoboman hier schrijft is niet juist. Daar zitten behoorlijk wat haken en ogen aan.
Ik heb daar op mijn forum bijvoorbeeld duidelijk regels toegevoegd aan de Algemene Voorwaarden waarmee elk lid akkoord moet gaan.
Jij hebt dat niet.

Volgens de AVG ben jij niet verplicht berichten te verwijderen maar wel verplicht deze te anonimiseren als dat gevraagd wordt.
Zo nee, moet je daar gegronde redenen voor hebben die zwaarder wegen dan het privacy belang van de gebruiker.

https://www.security.nl/posting/40390/J ... ijderen%3F

Dus dat account verwijderen voldoende is, dat is dus zeker niet zomaar even het geval.
Greetings, BlackTiger

Appabooz
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 jun 2020, 21:37

Re: Onlangs is er een lid verwijderd, maar niet zijn forumnaam

Bericht door Appabooz » 03 mar 2024, 12:22

Als diegene berichten heeft geplaatst kan je in het bericht nog wel de auteur wijzigen. Bij veel berichten is dat natuurlijk wel lastig. Daarom wijzig ik voor het verwijderen altijd eerst de naam naar iets nietszeggend zoals gast65789 bijv. Alle berichten die dan blijven staan zijn dan niet meer te herleiden. Als forumeigenaar ben je wel verplicht iemand te anonimiseren als daar om gevraagd wordt, ik doe het zelf om gezeur te voorkomen.

gouwepeer_nl
Berichten: 99
Lid geworden op: 05 mar 2016, 16:57

Re: Onlangs is er een lid verwijderd, maar niet zijn forumnaam

Bericht door gouwepeer_nl » 03 mar 2024, 14:15

Als ik het mij goed herinner moet je die naam ook na het verwijderen via de database kunnen wijzigen. Vooraf een back-up maken is dan wel aanbevolen.
________________________________________
Films en seriesbeeld en geluidOwl Kitty
________________________________________

Gebruikersavatar
Abraham54
Berichten: 753
Lid geworden op: 08 aug 2013, 14:51
Contacteer:

Re: Onlangs is er een lid verwijderd, maar niet zijn forumnaam

Bericht door Abraham54 » 03 mar 2024, 14:18

Appabooz schreef:
03 mar 2024, 12:22
Als diegene berichten heeft geplaatst kan je in het bericht nog wel de auteur wijzigen. Bij veel berichten is dat natuurlijk wel lastig. Daarom wijzig ik voor het verwijderen altijd eerst de naam naar iets nietszeggend zoals gast65789 bijv. Alle berichten die dan blijven staan zijn dan niet meer te herleiden. Als forumeigenaar ben je wel verplicht iemand te anonimiseren als daar om gevraagd wordt, ik doe het zelf om gezeur te voorkomen.
Dat is hetgeen ik uiteindelijk gedaan heb, in totaal waren er 180 berichten, die aangepast moesten worden.
Lid van Unite against malware en ASAP - Alliance of Security Analysis Professionals

Black Tiger
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 jun 2022, 16:45
Locatie: State Penitentiary
Contacteer:

Re: Opgelost | Onlangs is er een lid verwijderd, maar niet zijn forumnaam

Bericht door Black Tiger » 03 mar 2024, 14:24

Heeft phpBB daar dan geen addon/extensie voor om dat te doen?
Greetings, BlackTiger

gouwepeer_nl
Berichten: 99
Lid geworden op: 05 mar 2016, 16:57

Re: Opgelost | Onlangs is er een lid verwijderd, maar niet zijn forumnaam

Bericht door gouwepeer_nl » 03 mar 2024, 14:28

Black Tiger schreef:
03 mar 2024, 14:24
Heeft phpBB daar dan geen addon/extensie voor om dat te doen?
Tot zo ver ik weet niet voor als de gebruiker inmiddels al is verwijderd.
Via de database is er wel een optie om woorden te vervangen. In dat geval zou je de gewenste naam in kunnen vullen en aan laten passen. Het aanpassen in een database blijft echter met risico's.
________________________________________
Films en seriesbeeld en geluidOwl Kitty
________________________________________

gouwepeer_nl
Berichten: 99
Lid geworden op: 05 mar 2016, 16:57

Re: Onlangs is er een lid verwijderd, maar niet zijn forumnaam

Bericht door gouwepeer_nl » 03 mar 2024, 14:29

Abraham54 schreef:
03 mar 2024, 14:18
Appabooz schreef:
03 mar 2024, 12:22
Als diegene berichten heeft geplaatst kan je in het bericht nog wel de auteur wijzigen. Bij veel berichten is dat natuurlijk wel lastig. Daarom wijzig ik voor het verwijderen altijd eerst de naam naar iets nietszeggend zoals gast65789 bijv. Alle berichten die dan blijven staan zijn dan niet meer te herleiden. Als forumeigenaar ben je wel verplicht iemand te anonimiseren als daar om gevraagd wordt, ik doe het zelf om gezeur te voorkomen.
Dat is hetgeen ik uiteindelijk gedaan heb, in totaal waren er 180 berichten, die aangepast moesten worden.
Zomaar een topic die ik aanklik, maar daar staat de naam waar het (volgens mij) om gaat nog steeds vermeld.
https://zorin-nl-forum.nl/viewtopic.php?p=6394#p6394
En misschien zijn voorsteltopic (forumnaam wel geanonimiseerd, maar zijn echte voornaam staat wel in het topic vermeld) verwijderen.
________________________________________
Films en seriesbeeld en geluidOwl Kitty
________________________________________

Gebruikersavatar
Abraham54
Berichten: 753
Lid geworden op: 08 aug 2013, 14:51
Contacteer:

Re: Opgelost | Onlangs is er een lid verwijderd, maar niet zijn forumnaam

Bericht door Abraham54 » 03 mar 2024, 14:40

@gouwepeer Hij is meerdere malen aangemeld en weer vertrokken.

De laatste keer was het faroud en die naam moest veranderd worden.
Faroud is van een oudere periode dat hij lid was.
Lid van Unite against malware en ASAP - Alliance of Security Analysis Professionals

gouwepeer_nl
Berichten: 99
Lid geworden op: 05 mar 2016, 16:57

Re: Opgelost | Onlangs is er een lid verwijderd, maar niet zijn forumnaam

Bericht door gouwepeer_nl » 03 mar 2024, 14:41

Vandaar de verwarring.
________________________________________
Films en seriesbeeld en geluidOwl Kitty
________________________________________

Black Tiger
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 jun 2022, 16:45
Locatie: State Penitentiary
Contacteer:

Re: Opgelost | Onlangs is er een lid verwijderd, maar niet zijn forumnaam

Bericht door Black Tiger » 03 mar 2024, 14:59

gouwepeer_nl schreef:
03 mar 2024, 14:28
Black Tiger schreef:
03 mar 2024, 14:24
Heeft phpBB daar dan geen addon/extensie voor om dat te doen?
Tot zo ver ik weet niet voor als de gebruiker inmiddels al is verwijderd.
Via de database is er wel een optie om woorden te vervangen. In dat geval zou je de gewenste naam in kunnen vullen en aan laten passen. Het aanpassen in een database blijft echter met risico's.
Verbaast me wel dat PHPBB zoiets nog altijd niet heeft als vooruitstrevende forum software, of een addon ervoor. Die AVG/GPDR wetgeving bestaat immers ook al lang inmiddels.
Tevens verbazingwekkend dat er dan nog niemand een extensie voor geschreven heeft in al die tijd.

Je kunt het natuurlijk doen met een search en replace commando in de database. Inderdaad blijft een risico dus een goede backup is wel noodzaak. Echter dan heb je ook niet meer het probleem dat je er eentje over slaat.

Je kunt ze nu dan wel bijv. allemaal "anonymous user" of zo gaan noemen, maar netter zou dan zijn een random nummer zodat je ook ziet welke post van 1 random user zijn, en welke van een andere random user anders wordt het een zootje en kun je zelfs in een bepaald geval situaties krijgen dat "anonymous" zichzelf aan het beantwoorden is op een gegeven moment, dat ziet er niet uit. :mrgreen:

Als iemand zelf zijn naam in een topic zet... tja... ik weet niet zeker hoe het dan zit, maar volgens mij ben je niet verplicht berichten zelf aan te passen. Dan moet ie zijn naam er niet in zetten.
Greetings, BlackTiger

Limoboman
Berichten: 110
Lid geworden op: 08 feb 2023, 07:39

Re: Opgelost | Onlangs is er een lid verwijderd, maar niet zijn forumnaam

Bericht door Limoboman » 03 mar 2024, 16:12

Wil toch nog even inhaken.
Als zijn gebruikersnaam niet zijn eigen naam is, ben je voor de AVG niet verplcht dit aan te passen.
Je bent pas verplicht dit te doen als zijn gebruikersnaam gelijk is aan zijn eigen naam (of mailadres).

Black Tiger
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 jun 2022, 16:45
Locatie: State Penitentiary
Contacteer:

Re: Opgelost | Onlangs is er een lid verwijderd, maar niet zijn forumnaam

Bericht door Black Tiger » 03 mar 2024, 17:24

Limoboman schreef:
03 mar 2024, 16:12
Wil toch nog even inhaken.
Als zijn gebruikersnaam niet zijn eigen naam is, ben je voor de AVG niet verplcht dit aan te passen.
Je bent pas verplicht dit te doen als zijn gebruikersnaam gelijk is aan zijn eigen naam (of mailadres).
Nee hoor. Het lijkt er op dat je het juridische stukje niet gelezen hebt. Het maakt namelijk niet uit of het een alias of echte naam is.

Uit het bericht van de jurist:
Ook als je echte naam er niet bij staat en ook als je een vaag Hotmailaccount hebt gebruikt en een proxy zodat niemand je IP-adres weet.
Greetings, BlackTiger

Limoboman
Berichten: 110
Lid geworden op: 08 feb 2023, 07:39

Re: Opgelost | Onlangs is er een lid verwijderd, maar niet zijn forumnaam

Bericht door Limoboman » 03 mar 2024, 18:24

Zeker wel gelezen. De crux zit hem in anonimiseren.
Wanneer is iets anoniem.

Gebruikersavatar
Abraham54
Berichten: 753
Lid geworden op: 08 aug 2013, 14:51
Contacteer:

Re: Onlangs is er een lid verwijderd, maar niet zijn forumnaam

Bericht door Abraham54 » 03 mar 2024, 18:28

Limoboman schreef:
25 feb 2024, 19:53
Nee. Hoef je geen gehoor aan te geven.
Namen blijven altijd staan. Ik verander de naam dan ook altijd voordat ik iemand verwijder. Voorkomt gezeur. Maar accout verwijderen is dus voldoende.
Limboman heeft in bericht #2 duidelijk aangegeven hoe hij of zij het doet, door de naam voor verwijderen van een account te veranderen.

Heel simpel dus.
Degene die die het lid verwijderde, maar niet zijn forumnaam, heeft dit nu ook als standaard handeling opgenomen.
Lid van Unite against malware en ASAP - Alliance of Security Analysis Professionals

Black Tiger
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 jun 2022, 16:45
Locatie: State Penitentiary
Contacteer:

Re: Opgelost | Onlangs is er een lid verwijderd, maar niet zijn forumnaam

Bericht door Black Tiger » 03 mar 2024, 20:03

Limoboman schreef:
03 mar 2024, 18:24
Zeker wel gelezen. De crux zit hem in anonimiseren.
Wanneer is iets anoniem.
Er is nog een ander stuk ergens van Arnoud, meerdere zelfs. Ik heb me daar in het begin al flink in verdiept.
Ik vond het toen ook al raar dat ook een het ook een alias betrof, omdat iedereen wel Black Tiger of Limoboman of wie dan ook kan noemen. Aliassen komen ook gewoon vaker voor. Toch blijkt een alias of nickname ook onder persoonsgegevens te vallen en moeten dus verwijderd worden. Dat is strikt genomen.

Echter.... juist omdat er meer mensen zijn met dezelfde alias over de hele wereld, lijkt het me niet dat als er een rechtszaak van zou komen (ik ga nu even heel ver) dat de rechter er moeilijk over zou doen dat die nickname niet verwijderd werd, zolang er maar niets meer aan die alias gekoppeld is, dus andere zaken zoals ip en mail allemaal netjes verwijderd is en in principe niet meer herleidbaar.
Of je het er op zou moeten laten aankomen is een ander verhaal.

@Abraham54 Het gaat er niet om hoe iemand het nu doet, het gaat er ook om dat men dit via zoekmachines ook kan vinden en het is dan wel handig als er dan ook de juridisch correct informatie staat en foutieve info zoals ook in diezelfde post #2 erbij stond.
Greetings, BlackTiger

gouwepeer_nl
Berichten: 99
Lid geworden op: 05 mar 2016, 16:57

Re: Opgelost | Onlangs is er een lid verwijderd, maar niet zijn forumnaam

Bericht door gouwepeer_nl » 03 mar 2024, 21:36

Black Tiger schreef:
03 mar 2024, 14:59
Verbaast me wel dat PHPBB zoiets nog altijd niet heeft als vooruitstrevende forum software, of een addon ervoor. Die AVG/GPDR wetgeving bestaat immers ook al lang inmiddels.
Tevens verbazingwekkend dat er dan nog niemand een extensie voor geschreven heeft in al die tijd.
Jij bent teveel verwend met Xenforo @Black Tiger :mrgreen:
Zelf heb ik daarbij een add-on waarmee forumleden zelf hun account kunnen deactiveren (met een bedenktijd en de optie om het ongedaan te maken. En uiteraard word de naam daarbij automatisch geanonimiseerd.
Nu werkt @Abraham54 ook met zowel Xenforo als phpBB, dus daarbij zal het handmatig moeten anonimiseren vermoedelijk door zijn vergeten.
________________________________________
Films en seriesbeeld en geluidOwl Kitty
________________________________________

Black Tiger
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 jun 2022, 16:45
Locatie: State Penitentiary
Contacteer:

Re: Opgelost | Onlangs is er een lid verwijderd, maar niet zijn forumnaam

Bericht door Black Tiger » 03 mar 2024, 22:07

gouwepeer_nl schreef:
03 mar 2024, 21:36
Jij bent teveel verwend met Xenforo @Black Tiger :mrgreen:
Haha, nja ik heb met van alles gewerkt, betaalde software verwend soms wel een beetje ja. :)

Die addon wat jij hebt, die ken ik ook, staat in m'n bookmarks maar heb ik niet geinstalleerd omdat ik geen mogelijkheid heb om te bepalen dat aliassen niet geanonimiseerd worden. Iets waar men mee akkoord gaat bij het registreren. :D
Daarnaast verwijder ik gebruikers sowieso liever handmatig als ze er om vragen, maar dat gebeurt hoogst zelden eigenlijk.
Greetings, BlackTiger

Plaats reactie