Phpbb 2 vs Phpbb 3

Praat mee over van alles en nog wat!
Forumregels
Dit forum is voor alle zinnige gesprekken buiten phpBB om. Discussies en gesprekken over interessante onderwerpen.

Een nieuw onderwerp moet..:
  • uiteraard voldoen aan de algemene voorwaarden
  • niet passen in de gewone supportfora
  • interessante zijn voor het overgrote deel van onze gebruikers
  • een neutrale of positieve ondertoon hebben
  • anders zijn dan bestaande onderwerpen
Gebruikersavatar
Cheeta
Berichten: 1165
Lid geworden op: 11 jan 2004, 11:26
Locatie: Mijdrecht Sites: -- Derbi Club --
Contacteer:

Phpbb 2 vs Phpbb 3

Bericht door Cheeta » 05 jan 2008, 08:30

Sommige zullen me nog wel herkennen, long long time ago. na veel ellende gehad te hebben zijn nu de plannen om het weer op te gaan pakken en opnieuw te beginnen met wat ooit een groot forum was. http://www.derbi-club.com

echter nu heb ik altijd alleen met phpbb2 gewerkt. phpbb3 werd toen al verwacht in 2006.. en zie dat deze zojuist reeds verschenen is.

in hoeverre veranderd phpbb3 ten opzichte van phpbb2? ik zie dan deze stijl. maar als ik eerlijk mag wezen ik vind het onoverzichtelijk. het is netjes strak dat zeker. maar kan er niet positief over zijn. waar kan ik me wachtwoord wijzigen????

nu zullen de stijlen nog wel aan te passen zijn ;) anders was het geen phpbb meer.

echter nu is mijn vraag is het opbouwen van versie 3 totaal veranderd? hoe lang zal phpbb2 nog blijven bestaan? anders kijk ik liever nog even de kat uit de boom en ga naar mijn vertrouwde roots.
Don't mess with BD and save the Cheeta's!

Gebruikersavatar
Lucas
Berichten: 1630
Lid geworden op: 19 feb 2007, 10:52
Locatie: R´dam

Re: Phpbb 2 vs Phpbb 3

Bericht door Lucas » 05 jan 2008, 10:22

Het eerste dat ik zou doen is het bekijken van:
http://www.phpbb.com/about/features/?si ... ca54569c41
Hier staat op een rijtje wat phpBB 3 allemaal wel heeft en wat niet ^^

Je tweede vraag, tot phpBB3.2 wordt phpBB2 gesupport. Daarna laat de phpBB group het vallen. Wanneer dat is? Meh, zeg over een jaar, maar "It's done when it's done"

BetaDevil
Berichten: 2810
Lid geworden op: 28 mei 2006, 15:27

Re: Phpbb 2 vs Phpbb 3

Bericht door BetaDevil » 05 jan 2008, 10:48

Cheeta schreef:in hoeverre veranderd phpbb3 ten opzichte van phpbb2? ik zie dan deze stijl. maar als ik eerlijk mag wezen ik vind het onoverzichtelijk. het is netjes strak dat zeker. maar kan er niet positief over zijn. waar kan ik me wachtwoord wijzigen????
Het gebruikerspaneel is groter geworden en om dat op 1 pagina te hebben lukt niet, dus hebben ze het in allemaal kleine pagina's gedaan. Nu is het misschien even zoeken naar wat je zoekt maar na een tijdje weet je het allemaal uit je hoofd. Dat is hetzelfde met het Beheerderspaneel ;)

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 2376
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:24
Locatie: memberlist.php

Re: Phpbb 2 vs Phpbb 3

Bericht door Johan » 05 jan 2008, 10:50

Gebruikerspaneel > Tabje "Profiel" > Linkermenu "Registratie details" :)
Voormalig Support Teamlid

Gebruikersavatar
DoubleJ
Berichten: 502
Lid geworden op: 22 jan 2005, 17:20
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Phpbb 2 vs Phpbb 3

Bericht door DoubleJ » 05 jan 2008, 12:25

phpBB3 is een complete rewrite geweest.

Naast het feit dat je kwa features wat verschillen hebt, zijn er ook voor het modden en het maken van stijlen vele verschillen, zo zijn er nu bijvoorbeeld dubbel zoveel stijl bestanden, maar is bijvoorbeeld het stijlen van het admin panel niet meer mogelijk.

Om wat verschillen te zien vanuit een 'modders' perspectief zou je eens een kijkje kunnen nemen op deze pagina: http://olympuswiki.naderman.de/Olympus_for_phpBB2_users
DoubleJ - "Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan."

Gebruikersavatar
Frank
Berichten: 153
Lid geworden op: 29 apr 2004, 23:48
Locatie: Köln (Duitsland)

Re: Phpbb 2 vs Phpbb 3

Bericht door Frank » 05 jan 2008, 16:31

typisch gevalletje van rijden op een nieuwe fiets.
het is even wennen maar daarna wil je niets anders. zelfs ik had nooit gedacht
dat ik met phpbb3 zou gaan werken
Een discussie van een idioot winnen is onmogelijk. Hij haalt je neer tot op zijn niveau en daar pakt hij je op ervaring.

svenn
Berichten: 5001
Lid geworden op: 14 jul 2004, 13:00
Locatie: Kortrijk
Contacteer:

Re: Phpbb 2 vs Phpbb 3

Bericht door svenn » 06 jan 2008, 14:56

phpBB 3 bevat vele nieuwe featurs, of die allemaal nodig zijn is de vraag, het is een nieuw script en je kunt er dus vanuitgaan dat phpBB 3 beter tegen botjes kan dan de voorganger, maar als je liever zelf met de neus in de code duikt (mmm verkeerde woordspeling :-p) dan vind ik phpBB 2 nog steeds beter.

grt svenn

BetaDevil
Berichten: 2810
Lid geworden op: 28 mei 2006, 15:27

Re: Phpbb 2 vs Phpbb 3

Bericht door BetaDevil » 06 jan 2008, 15:03

svenn schreef:phpBB 3 bevat vele nieuwe featurs, of die allemaal nodig zijn is de vraag, het is een nieuw script en je kunt er dus vanuitgaan dat phpBB 3 beter tegen botjes kan dan de voorganger, maar als je liever zelf met de neus in de code duikt (mmm verkeerde woordspeling :-p) dan vind ik phpBB 2 nog steeds beter.

grt svenn
Het maken van modificaties is misschien wat moeilijker geworden maar voor sommige features heb je veel minder code nodig met meer resultaat.

svenn
Berichten: 5001
Lid geworden op: 14 jul 2004, 13:00
Locatie: Kortrijk
Contacteer:

Re: Phpbb 2 vs Phpbb 3

Bericht door svenn » 06 jan 2008, 23:32

Ik heb het niet over de moeilijkheid van de nieuwe mods, maar over de mogelijkheden je eigen kant met je forum uit te gaan. Niet iedere site hoeft een verjaardags(mod) namelijk, phpBB 3 heeft die standaard.
Puur zakelijk worden forums ook gebruikt, hiervoor vind ik phpBB 3 minder geschikt dus...

Gebruikersavatar
Paul
Beheerder
Beheerder
Berichten: 20301
Lid geworden op: 23 okt 2003, 11:38
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Phpbb 2 vs Phpbb 3

Bericht door Paul » 07 jan 2008, 00:07

svenn schreef:Ik heb het niet over de moeilijkheid van de nieuwe mods, maar over de mogelijkheden je eigen kant met je forum uit te gaan. Niet iedere site hoeft een verjaardags(mod) namelijk, phpBB 3 heeft die standaard.
Puur zakelijk worden forums ook gebruikt, hiervoor vind ik phpBB 3 minder geschikt dus...
Haast alles kan uitgezet worden, waardoor juist voor zakelijke forums phpBB3 interesanter is.

BetaDevil
Berichten: 2810
Lid geworden op: 28 mei 2006, 15:27

Re: Phpbb 2 vs Phpbb 3

Bericht door BetaDevil » 07 jan 2008, 01:23

phpBB3 is geschikter voor een zakelijk forum dan voor een klein forum die door nieuwelingen gerund wordt en al die instellingen niet nodig hebben. Hoewel phpBB3 zonder al te veel instellen werkt duurt het een stuk langer voordat je een optie gevonden hebt.
phpBB2 is dus wat meer voor kleine forums en voor mensen die zelf wat aan de code willen doen want ook in de sourcecode van phpBB3 moet je lang zoeken voordat je iets gevonden hebt en vooral als je de code nog niet kent.

svenn
Berichten: 5001
Lid geworden op: 14 jul 2004, 13:00
Locatie: Kortrijk
Contacteer:

Re: Phpbb 2 vs Phpbb 3

Bericht door svenn » 07 jan 2008, 08:47

paul schreef:Haast alles kan uitgezet worden, waardoor juist voor zakelijke forums phpBB3 interesanter is.
Oké zo blijven we natuurlijk bezig, ik vind - eigen mening - dat phpBB 3 voor mensen die geen uren werk in hun forum wensen te steken en voor zakelijke doelen phpBB 2 veel meer to the point is. Oke het is plezant te zien hoelang iemand online is & of iemand online is & wanneer iemand verjaard ... Maar dat is geen info die je overal nodig hebt of relevant is. Overigens kun je natuurlijk alles uitzetten maar volgens mij gaat dat nog steeds iets trager dan dat het helemaal niet beschikbaar is. Veel mensen willen een forum en meer niet, het boeit eigenlijk helemaal niet of ze daar nu zelf eigen tags mee kunnen maken of niet, het hoofd doel is communicatie & discussie en alles wat daar bij komt is en blijft bijkomstig. Zoals je altijd doet paul, je kunt alles wat ik zeg omdraaien en moeilijk doen erover. Het zijn 2 verschillende scripts enkel hun naam verbind ze met elkaar.

Ik spreek uit ervaring, een site voor een soort investering (financiële sector) ik gaf de keuze tussen phpBB 2 & phpBB 3 beide systemen waren relatief netjes in de site template gestopt. Het antwoord was duidelijk phpBB 2. De admin is simpel en er is geen over-done-info zoals phpBB 3 nu duidelijk wel heeft, programmeurs worden aangeraden maximaal 7 items of onderverdelingen per kijkvlak te gebruiken bij phpBB 3 is dat duidelijk veel meer. Ik breek phpBB 3 niet af, kwa design en mogelijkheden blinkt hij uit t.o.v. phpBB 2 maar kwa relevantie is hij in sommige stukken erg achteruit.

Om een voorbeeld te geven we hebben nu de mogelijkheid een "Berichticoon" toe te voegen aan ons topic, wat voor bijkomstige info heeft dat, welke extra waarde geeft dit aan het forum ? Om eerlijk te zijn kan ik mijn gevoel niet overbrengen met een van deze emoticons.

Ik blijf phpBB 2 fan.

svenn

Gebruikersavatar
Derky
Berichten: 4466
Lid geworden op: 07 apr 2005, 16:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Phpbb 2 vs Phpbb 3

Bericht door Derky » 07 jan 2008, 09:01

Berichticoon kan je uitzetten. :mrgreen: :mrgreen: :P

svenn
Berichten: 5001
Lid geworden op: 14 jul 2004, 13:00
Locatie: Kortrijk
Contacteer:

Re: Phpbb 2 vs Phpbb 3

Bericht door svenn » 07 jan 2008, 09:08

Natuurlijk, maar dat moet je zoeken, dat kost tijd die phpBB 2 niet kost t.o.v. phpBB 3

Gebruikersavatar
Paul
Beheerder
Beheerder
Berichten: 20301
Lid geworden op: 23 okt 2003, 11:38
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Phpbb 2 vs Phpbb 3

Bericht door Paul » 07 jan 2008, 10:02

phpBB3 met alle features aan is standaard al sneller als phpBB2, dus dat gaat zowiezo niet op. Verder, wanneer je phpBB2 draait draait je host op oude software op zijn server (php4 is sinds 1 januari EOL, en tot 08/08/08 kunnen er sec updates komen, daarna draai je dus op potentieel onveilig software!) en moet je je nadenken of je dat wel wilt.

Gebruikersavatar
Tazmanian
Berichten: 293
Lid geworden op: 16 aug 2007, 15:19
Locatie: Hamme - Belgie
Contacteer:

Re: Phpbb 2 vs Phpbb 3

Bericht door Tazmanian » 07 jan 2008, 12:43

Zoals alle omschakelingen is het altijd moeilijk om te wennen aan iets nieuws.
Ik moet eerlijk zeggen dat toen ik het adminpanel voor de eerste maal zag het er onoverzichtelijk uitzag. Ik zag echt de bomen door het bos niet meer.

Heb het forum dan ook eerst geinstalleerd om te testen en wat te spelen. Sinds eind vorige jaar zijn we dan live gegaan. En ik moet zeggen dat al onze bezoekers het een hele verbetering vinden. En dit terwijl ik heel wat functies heb uitgeschakeld.
Na een wat moeilijk begin vindt ik het admin panel van 3.0 véél beter en makkelijker te gebruiken dan 2.0
Het is dus een gewoonte!

Gebruikersavatar
Ger
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 jan 2006, 22:23
Locatie: 192.68.1.100
Contacteer:

Re: Phpbb 2 vs Phpbb 3

Bericht door Ger » 07 jan 2008, 13:34

Voor gebruik en beheer, zonder in de code te kijken, is het zo dat phpBB 3 veel meer mogelijkheden heeft dan phpBB 2. Inherent daarin is dat alles ook ingewikkelder wordt. Om rechten in te stellen bijvoorbeeld, zijn er in het beheerderspaneel aardig wat stappen die je moet doorlopen. Ook bijlagenbeheer is een vak apart. Vergelijk het met MS Paint of Photoshop. Paint kan weinig, maar iedereen snapt het. Photoshop kan enorm veel, en die drempel is dus ook hoger.

BetaDevil
Berichten: 2810
Lid geworden op: 28 mei 2006, 15:27

Re: Phpbb 2 vs Phpbb 3

Bericht door BetaDevil » 07 jan 2008, 16:51

svenn schreef:Oké zo blijven we natuurlijk bezig, ik vind - eigen mening - dat phpBB 3 voor mensen die geen uren werk in hun forum wensen te steken en voor zakelijke doelen phpBB 2 veel meer to the point is.
Als je niet bekend bent met phpBB3 moet je als eerste een half uurtje de documentatie lezen. Daarna moet je nog een half uur alle instellingen goed instellen en daarna is het beheren van phpBB3 makkelijker dan phpBB2, dat vind ik tenminste.

Gebruikersavatar
Paul
Beheerder
Beheerder
Berichten: 20301
Lid geworden op: 23 okt 2003, 11:38
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Phpbb 2 vs Phpbb 3

Bericht door Paul » 07 jan 2008, 18:07

BetaDevil schreef:
svenn schreef:Oké zo blijven we natuurlijk bezig, ik vind - eigen mening - dat phpBB 3 voor mensen die geen uren werk in hun forum wensen te steken en voor zakelijke doelen phpBB 2 veel meer to the point is.
Als je niet bekend bent met phpBB3 moet je als eerste een half uurtje de documentatie lezen. Daarna moet je nog een half uur alle instellingen goed instellen en daarna is het beheren van phpBB3 makkelijker dan phpBB2, dat vind ik tenminste.
In een half uurtje krijg je phpBB3 niet ingesteld. Ik zelf ben momenteel bezig met een nieuw forum, en ben al 3 dagen bezig met alles naar me zin in te stellen :).

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 2376
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:24
Locatie: memberlist.php

Re: Phpbb 2 vs Phpbb 3

Bericht door Johan » 07 jan 2008, 18:12

:o welke versie gebruik jij?? :?
Voormalig Support Teamlid

Plaats reactie