Mailfunctie werkt niet meer

Hulp nodig bij je installatie of kom je ergens niet uit? Probeer phpBB3! Problemen lossen we samen met je op.
phpBB 3.0 is End of support per 1 januari 2017. Dit forum is hier enkel ter archief. Het wordt aangeraden te upgraden naar phpBB 3.2
Forumregels
phpBB 3.0 is End of support per 1 januari 2017. Dit forum is hier enkel ter archief. Het wordt aangeraden te upgraden naar phpBB 3.2
AlbertPool

Mailfunctie werkt niet meer

Bericht door AlbertPool » 04 apr 2010, 10:27

• Adres van je forum: http://www.arctos.nl/sporendnederland
    Event. modificaties op je forum: Twee enigzins aangepaste templates
    Wanneer ontstond het probleem? Bij update naar 3.0.7-PL1 of bij update naar PHP 5.2.13
    phpBB versie: 3.0.7-PL1

Heb je onlangs iets veranderd aan je forum? Nee
    Wat is het probleem?Mailfunctie werkt niet meer
Ik heb kort geleden mijn forum bijgewerkt naar 3.0.7-PL1. Een dag later heeft de provider PHP versie 5.2.13 geplaatst. Eén van beide is er de oorzaak van, dat mails van het forum opeens niet meer aankomen. Een SMTP server instellen levert een foutmelding, terwijl ik met diezelfde SMTP server toch gewoon mail kan versturen van hetzelfde e-mailadres.

Dit is de foutmelding met SMTP server (smtp.vevida.com):
E-mail-fout
» EMAIL/SMTP
/sporendnederland/forum/cron.php

SMTP server does not support authentication
Backtrace
Connecting to smtp.vevida.com:25
LINE: 939 <- 220 net3-nl-proxy-01.vevida.net ESMTP Postfix

# EHLO net3-nl-iis-124.ad.vevida.net
LINE: 1211 <- 250-net3-nl-proxy-01.vevida.net

LINE: 1211 <- 250-PIPELINING

LINE: 1211 <- 250-SIZE 52428800

LINE: 1211 <- 250-ETRN

LINE: 1211 <- 250-STARTTLS

LINE: 1211 <- 250-ENHANCEDSTATUSCODES

LINE: 1211 <- 250-8BITMIME

LINE: 1211 <- 250 DSN

Dit is de foutmelding zonder ingestelde SMTP server:
E-mail-fout
» EMAIL/PHP/mail()
/sporendnederland/forum/adm/index.php

PHP Notice: in file /includes/functions_messenger.php on line 1565: mail() [function.mail]: SMTP server response: 501 5.5.4 Invalid Address

Een andere SMTP, mail.solcon.nl, (en dus ander e-mailadres) gebruiken helpt niet:
E-mail-fout
» EMAIL/SMTP
/sporendnederland/forum/adm/index.php

Verbinding met SMTP-server mislukt : 10060 : A connection attempt failed because the connected party did not properly respond after a period of time, or established connection failed because connected host has failed to respond.

<b>[phpBB Debug] PHP Notice</b>: in file <b>/includes/functions_messenger.php</b> on line <b>923</b>: <b>fsockopen() [<a href='function.fsockopen'>function.fsockopen</a>]: unable to connect to mail.solcon.nl:25 (A connection attempt failed because the connected party did not properly respond after a period of time, or established connection failed because connected host has failed to respond.
)</b><br />

EelkeB

Re: Mailfunctie werkt niet meer

Bericht door EelkeB » 06 apr 2010, 09:12

Als je de SMTP-instellingen niet gebruikt betekent dat dat phpBB terugvalt op gebruik van de mail() functie van PHP en als die niet werkt, ligt dat aan de onderliggende PHP-installatie. Daarvoor moet je dus aankloppen bij je provder (lijkt me sowieso wel slim, toch wel makkelijk als de mail-functie werkt).

De foutmelding bij gebruik van de SMTP-server van je provider suggereert dat je gebruikersnaam en wachtwoord hebt opgegeven, terwijl dat niet de bedoeling is. Probeer die eens leeg te laten.

De foutmelding bij gebruik van een andere SMTP-server suggereert dat ofwel je provider niet toestaat om verbinding te maken met een andere SMTP-server, ofwel de andere SMTP-server niet reageert op aanvragen die van buiten het eigen domein komen (redelijk gebruikelijk).
Dutch Open Projects
Mini Seven Club Nederland - Het grote forum voor het kleine autootje
Geen support via PM of mail

AlbertPool

Bericht door AlbertPool » 07 apr 2010, 14:25

Het wachtwoord dat ik had ingevuld, klopte niet. Het werkt echter nog steeds niet. Foutmelding is hetzelfde. Overigens is volgens de provider de functie mail() gewoon ingeschakeld.

Ik heb de foutenlog nog even bekeken: tussen de forum- en PHP-update is de eerste melding van een mailfout. De PHP-versie van de provider heeft er dus niets mee te maken. Het probleem is dus met phpBB versie 3.0.7-PL1 ontstaan. In 3.0.6 had ik het altijd zonder SMTP ingesteld.

Zonder gebruikersnaam en wachtwoord krijg ik 'Access denied'.
Laatst gewijzigd door AlbertPool op 08 apr 2010, 18:44, 1 keer totaal gewijzigd.

AlbertPool

Bericht door AlbertPool » 08 apr 2010, 18:44

Dat dit probleem begonnen is met de update naar 3.0.7-PL1 staat nu vast. Is het mogelijk om naar 3.0.6 te downgraden zodat de mailfunctie weer werkt?

Mark Remijn

Bericht door Mark Remijn » 09 apr 2010, 06:32

Nee, volgens mij is dit niet mogelijk

EelkeB

Bericht door EelkeB » 09 apr 2010, 07:14

Je zegt dat je wachtwoord niet juist was. Maar de SMTP-server reageert met de mededeling "SMTP server does not support authentication". Dat impliceert mijns inziens dat je helemaal geen wachtwoord (en gebruikersnaam) moet opgeven. Heb je dat al geprobeerd, zoals eerder al geopperd?

Overigens, bij nader inzien denk ik dat de foutmelding zonder SMTP-server betekent dat een email-adres waar naartoe verzonden wordt niet geldig is.

Als laatste: wat was eigenlijk de begin-situatie? Je zegt dat het mis is gegaan bij een update, maar hoe verstuurde je forum daarvoor emails?
Dutch Open Projects

AlbertPool

Bericht door AlbertPool » 09 apr 2010, 08:34

De beginsituatie was: geen SMTP.
Dat werkte na de update niet meer.
Ik heb 2 SMTP-servers geprobeerd. Bij de eerste had ik eerst een fout wachtwoord, maar later wel een goed wachtwoord. Met zowel goed als fout wachtwoord lukte het niet. Zonder gebruikersnaam/wachtwoord krijg ik 'Access denied' van de server terug. De tweede SMTP-server is wel zonder gb/ww.

Geen enkele forumgebruiker kan mail ontvangen, dus het is niet zo, dat er een e-mailadres niet klopt. De afzender adressen van beide SMTP servers bestaan gewoon en met beide kan ik met een normaal programma mail sturen. Alleen met 3.0.7-PL1 lukt het niet.

EelkeB

Bericht door EelkeB » 09 apr 2010, 10:05

Het zou kunnen dat de mail-routine stikt op een enkel mail-adres. Hoe het werkt is dat als er een mail verstuurd moet worden, deze aan een mailqueue wordt toegevoegd, die dan op een later moment verwerkt wordt. Ik weet niet exact hoe dat gaat, maar het zou kunnen dat als er een verkeerd adres tussenzit, heel de queue daarna niet meer wordt verwerkt (en elke keer dat de queue verwerkt wordt, het stuk loopt op dat ene adres, en er dus helemaal geen mail meer wordt verstuurd). Zou niet netjes zijn, maar je kunt het niet uitsluiten. Probeer anders eens de cache leeg te gooien en probeer het opnieuw.
Dutch Open Projects

AlbertPool

Bericht door AlbertPool » 09 apr 2010, 13:25

Ook mails bij het ontvangen van een PB komen aan bij geen enkele gebruiker. Dus dit is het niet.

AlbertPool

Bericht door AlbertPool » 11 apr 2010, 16:29

Ik heb met een normaal mailprogramma ook problemen gehad met de gebruikte SMTP-server.

Dat was opgelost door bij de eigenschappen van de account, Geavanceerd te klikken en daar nogmaals het mailadres + wachtwoord in te vullen. Dit kan echter niet met phpBB. Wat dus betekent, dat ik de interne mailfunctie moet gebruiken. De provider weet niet beter dan dat de functie mail() gewoon aan staat. Aangezien dit met 3.0.6 werkte, zit het probleem dus in 3.0.7-PL1.

Wat moet ik nu doen? Downgraden naar 3.0.6 is niet mogelijk.
Een forum zonder werkende mailfunctie is wel erg lastig.

EelkeB

Bericht door EelkeB » 12 apr 2010, 12:29

AlbertPool schreef:Ook mails bij het ontvangen van een PB komen aan bij geen enkele gebruiker. Dus dit is het niet.
Ook die mails gaan via die queue, dus waarom zou het dat niet zijn? Heb je al geprobeerd om de cache te legen?
Let dan wel op dat je niet de SMTP-server instelt maar de mail-functie gebruikt, dit zou een oplossing kunnen zijn voor de foutmelding "invalid address" die je krijgt als je de mail-functie gebruikt.
Dutch Open Projects

AlbertPool

Bericht door AlbertPool » 12 apr 2010, 19:44

Complete cache is geleegd, behalve de bestanden index.htm en .htaccess. Ga nu de mail testen.

AlbertPool

Bericht door AlbertPool » 12 apr 2010, 19:58

PHP Notice: in file /includes/functions_messenger.php on line 1565: mail() [function.mail]: SMTP server response: 501 5.5.4 Invalid Address

Er is geen enkele SMTP server ingesteld, dit is de PHP mail() functie die gewoon zou moeten werken.

EelkeB

Bericht door EelkeB » 13 apr 2010, 09:33

Wanneer zie je de foutmelding eigenlijk precies? Wat doe je op dat moment?
Dutch Open Projects

AlbertPool

Bericht door AlbertPool » 13 apr 2010, 17:41

Ik verstuur een massa-email. Dan komt 'er is een fout opgetreden, controleer de foutenlog voor informatie' o.i.d.
Bij PB sturen treedt sinds kort de fout niet meer op, er komt echter geen mail aan.

EelkeB

Bericht door EelkeB » 14 apr 2010, 07:40

OK. Probeer dan eens de cache te legen en dan niet de massa-email optie te gebruiken, maar een andere functie te gebruiken die een enkele email verstuurd, zoals een PB versturen.

Mijn vermoeden is dat een van je leden op de een of andere manier een ongeldig email-adres heeft gekoppeld aan zijn account (ik bedoel niet moedwillig, er kan iets mis zijn gegaan). Als je een massa-mail verstuurd, zal er een mail naar iedereen worden verstuurd, dus als het probleem is dat er een email in de queue zit met een ongeldig adres (zoals ik eerder al had aangegeven te vermoeden), dan creëer je die situatie weer net zo hard als je een massa-mail verstuurd en een van je leden heeft inderdaad een ongeldig email-adres.

Dus, cache legen (waarmee je de openstaande mail-wachtrij wist), dan kijken of een functie die een enkele mail stuurt wel werkt.
Dutch Open Projects

AlbertPool

Bericht door AlbertPool » 14 apr 2010, 14:16

Ok. Kan een e-mail ban ook deze fout veroorzaken?
Cache geleegd, echter er komt nog geen bericht. De foutenlog meldt ook niets. Ik weet echt zeker dat mijn eigen e-mailadres klopt.

Edit: Ik heb de test-PB's naar mezelf gestuurd, komt het hierdoor dat ik geen mail krijg?

EelkeB

Bericht door EelkeB » 15 apr 2010, 08:32

Durf ik niet te zeggen, zou kunnen. Ik heb een test-gebruiker voor dit soort zaken (ook wel handig om te zien wat een "gewone gebruiker" ziet op het forum). Je hebt de PBs wel verstuurd na het legen van de cache, neem ik aan?
Dutch Open Projects

AlbertPool

Bericht door AlbertPool » 15 apr 2010, 15:31

Ja.

Sinds kort komen de mails opeens weer binnen! Vind het maar een raar probleem. Ik heb de logs nog uitgebreider bekeken. De allereerste poging tot massa-e-mail op mijn forum is kort na de update naar 3.0.7-PL1 gestuurd. Sinds één van deze twee werkt de mailfunctie niet meer. Ik ga kijken welk mailadres in de lijst fout is. Hoe kan ik dat het beste doen? Een mail naar alle 22 gebruikers sturen met normaal mailprogramma?

En, ik heb ook ontdekt, bij een PB naar jezelf wordt er geen mail gestuurd.

EelkeB

Bericht door EelkeB » 16 apr 2010, 08:28

AlbertPool schreef:Sinds kort komen de mails opeens weer binnen!
Hmm.. En met welke instellingen? En is dat dan niet doordat je de cache hebt geleegd? Heb je ook een "geldige" test gedaan na het legen van de cache, want je zegt zelf dat je geen email krijgt als je jezelf een PB stuurt.
Ik ga kijken welk mailadres in de lijst fout is. Hoe kan ik dat het beste doen? Een mail naar alle 22 gebruikers sturen met normaal mailprogramma?
Als het er 22 zijn, dan is het nog eens te doen om het met de hand langs te lopen... Let bijvoorbeeld ook op of er geen spaties voor af achter het adres staan. Meest foolproof is natuurlijk als je erachter kunt komen welke adressen er aan de mail-functie gevoerd worden door de massa-mail, maar dan zul je waarschijnlijk wat in de code moeten hacken om dat op de een of andere manier te loggen. Kan ik je helaas niet mee helpen, dat zou mij ook een boel tijd kosten.
Dutch Open Projects

Gesloten