Een grote database kopiëren

Hulp nodig bij je installatie of kom je ergens niet uit? Probeer phpBB3! Problemen lossen we samen met je op.
phpBB 3.0 is End of support per 1 januari 2017. Dit forum is hier enkel ter archief. Het wordt aangeraden te upgraden naar phpBB 3.2
Forumregels
phpBB 3.0 is End of support per 1 januari 2017. Dit forum is hier enkel ter archief. Het wordt aangeraden te upgraden naar phpBB 3.2
Gesloten
Hans Kamp
Berichten: 470
Lid geworden op: 17 jan 2004, 08:39
Locatie: Enschede

Een grote database kopiëren

Bericht door Hans Kamp » 21 mei 2007, 20:48

Ik wil de forum-inhoud van een database kopiëren naar een andere database. De grootte van de database is ongeveer 70 MB en de grootte van de backup, bestaande uit SQL-regels, is ongeveer 138 MB.

Het hele tekstbestand laden en executeren in PhpMyAdmin levert een foutmelding op. Kleine stukjes gaat nog wel, maar dan moet ik honderden kleine stukjes importeren, totdat de hele mik is gekopieerd.

Er moet een eenvoudiger oplossing zijn. Het doel is het kopiëren van mijn hele forum, en dat converteren naar PHPBB 3.0.RC1, waarbij het originele forum intact blijft totdat PHPBB 3 officieel uitkomt.

Wat is een snellere manier?

Gebruikersavatar
Paul
Beheerder
Beheerder
Berichten: 20298
Lid geworden op: 23 okt 2003, 11:38
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Een grote database kopiëren

Bericht door Paul » 21 mei 2007, 20:49

big dump gebruiken, of via de commandline.

Hans Kamp
Berichten: 470
Lid geworden op: 17 jan 2004, 08:39
Locatie: Enschede

Re: Een grote database kopiëren

Bericht door Hans Kamp » 21 mei 2007, 20:52

En hoe gaat big dump?


Hans Kamp
Berichten: 470
Lid geworden op: 17 jan 2004, 08:39
Locatie: Enschede

Re: Een grote database kopiëren

Bericht door Hans Kamp » 21 mei 2007, 21:35

Bedankt. Dan kom ik er wel waarschijnlijk uit. Ik zeg wel of het gelukt is. :)

Hans Kamp
Berichten: 470
Lid geworden op: 17 jan 2004, 08:39
Locatie: Enschede

Re: Een grote database kopiëren

Bericht door Hans Kamp » 21 mei 2007, 22:35

Het gebruik van Big Dump is gelukt. De database is gekopieerd.

Ik heb PHPBB 3 verwijderd, en opnieuw geïnstalleerd. Nu wil ik het volgende:
- In httpdocs zit het huidige forum. Dat maakt gebruik van database1 (fictieve naam van database);
- In httpdocs/phpbb3 zit het opnieuw geïnstalleerde forum. Dat forum is niet bruikbaar, omdat httpdocs/phpbb3/install nog bestaat (en dat is nodig voor de conversie). Dat maakt gebruik van database2. Met Big Dump heb ik de inhoud van database1 gekopieerd naar database 2;
- Nu wil ik gaan converteren maar hij vraagt niet alleen om de gegevens van de bron-database (bij mij dus database1) maar ook het pad van het te converteren forum. Ik ben bang, dat als ik een conversie doe en daarbij httpdocs als pad opgeef, het originele forum veranderd wordt, en dat wil ik niet.

Het originele forum (httpdocs en database1) moet gehandhaafd blijven, en de kopie (httpdocs/phpbb3 en database2) moet worden geconverteerd.

Gebruikersavatar
Paul
Beheerder
Beheerder
Berichten: 20298
Lid geworden op: 23 okt 2003, 11:38
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Een grote database kopiëren

Bericht door Paul » 22 mei 2007, 00:01

Het pad is enkel nodig om de avatars ed te kopieren, er wordt niets verwijderd.

Hans Kamp
Berichten: 470
Lid geworden op: 17 jan 2004, 08:39
Locatie: Enschede

Re: Een grote database kopiëren

Bericht door Hans Kamp » 22 mei 2007, 08:25

Aha, bedankt.

Ik had mij een hoop werk kunnen besparen. Ik deed gisteren het volgende:
1. Ik kopieerde het forum, zowel de bestanden als de database (met Big Dump);
2. In de kopie van het forum heb ik wat waarden in de config tabel moeten veranderen: / vervangen door /phpbb3, en config.php heb ik moeten aanpassen;
3. De kopie heb ik geconverteerd, denkende, dat converteren = veranderen waarbij de bron verloren gaat. Feitelijk: converteren = nieuwe tabellen maken, waarbij de brontabellen niet verloren gingen.

Dus ik heb nu 3 fora: originele forum, kopie van dat forum, en de conversie van die kopie. Het kopiëren van het forum t.b.v. de conversie was dus niet nodig geweest. :oops:

Bovenstaande stap 1 en 2 had ik niet hoeven doen. Ik heb intussen geleerd hoe ik Big Dump moet gebruiken. Handig als ik een backup wil terugzetten.
Laatst gewijzigd door Hans Kamp op 22 mei 2007, 11:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Paul
Beheerder
Beheerder
Berichten: 20298
Lid geworden op: 23 okt 2003, 11:38
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Een grote database kopiëren

Bericht door Paul » 22 mei 2007, 09:20

Je kan beter niet converteren van een 2 die op dat moment live gebruikt wordt. Ik heb daarmee al meerdere keren problemeng ehad.

Hans Kamp
Berichten: 470
Lid geworden op: 17 jan 2004, 08:39
Locatie: Enschede

Re: Een grote database kopiëren

Bericht door Hans Kamp » 22 mei 2007, 10:32

Wat voor problemen? Dan deed ik gisteren eigenlijk geen overbodig werk.

Gebruikersavatar
Paul
Beheerder
Beheerder
Berichten: 20298
Lid geworden op: 23 okt 2003, 11:38
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Een grote database kopiëren

Bericht door Paul » 22 mei 2007, 10:38

SQL fouten tijdens de conversie, doordat er een bericht gepost was, en die zorgde ervoor dat de informatie die de convertor had niet klopte.

ElbertF
Berichten: 5803
Lid geworden op: 12 okt 2004, 08:34
Contacteer:

Re: Een grote database kopiëren

Bericht door ElbertF » 22 mei 2007, 11:32

Wij hadden ook een probleem, de convertor kwam allemaal "dubbele" gebruikersnamen tegen die we met een eigen query moesten hernoemen. Voor ons geen probleem (we hadden natuurlijk ook backups!), maar wij hadden de hele site dan ook eerst dichtgegooid.

Gebruikersavatar
Paul
Beheerder
Beheerder
Berichten: 20298
Lid geworden op: 23 okt 2003, 11:38
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Een grote database kopiëren

Bericht door Paul » 22 mei 2007, 11:34

ElbertF schreef:Wij hadden ook een probleem, de convertor kwam allemaal "dubbele" gebruikersnamen tegen die we met een eigen query moesten hernoemen. Voor ons geen probleem (we hadden natuurlijk ook backups!), maar wij hadden de hele site dan ook eerst dichtgegooid.
Jep, dat probleem heb ik ook al gezien een aantal keer. Dat kwam meestal doordat er een null byte was toegevoegd, waardoor het leek of de username hetzelfde was.

Gesloten