Spam voorkomen in phpBB

Hulp nodig bij je installatie of kom je ergens niet uit? Probeer phpBB3! Problemen lossen we samen met je op.
phpBB 3.0 is End of support per 1 januari 2017. Dit forum is hier enkel ter archief. Het wordt aangeraden te upgraden naar phpBB 3.2
Forumregels
phpBB 3.0 is End of support per 1 januari 2017. Dit forum is hier enkel ter archief. Het wordt aangeraden te upgraden naar phpBB 3.2
Gebruikersavatar
Pola
Berichten: 1495
Lid geworden op: 19 jan 2012, 14:40
Contacteer:

Re: Spam voorkomen in phpBB

Bericht door Pola » 22 jul 2012, 18:12

Beste SanneA, het is mogelijk om alle e-mail adressen van GMAIL te bannen, maar daarmee zul je hoogstwaarschijnlijk ook registraties van normale personen blokkeren.
Ik zie op je forum dat je een oude visuele captcha hebt ingesteld. Deze zijn geruime tijd geleden al gebroken door de spambots. Veel beter is het om de Vraag en Antwoord captcha in te stellen.
De procedure staat al eerder in dit topic, maar hierbij nogmaals:

Instellen van V&A
  1. Beheerderspaneel > Spambotpreventie > Geïnstalleerde plug-ins: > klik op de dropdown box en kies V&A (het is dan "uitgegrijsd")
  2. Klik op de Configureren knop en daarna op Toevoegen.
  3. Voeg je vraag en antwoord toe (je moet een V&A instellen voor elke taal die geinstalleerd is op het forum) en klik op bevestig. (Voordat je op Bevestig klikt, kun je "Strikte controle" op Ja zetten, zodat er ook gecontroleerd wordt op juist gebruik van hoofdletters en kleine letters.)
  4. Klik "Terug naar de vorige pagina." en daarna op "« Terug" (rechts boven)
  5. Kies V&A in de dropdown (opnieuw!)
  6. Klik onderaan de pagina op "Bevestig".
  7. Klaar.
Gebruik een vraag en antwoord die zo uniek als mogelijk is (voor je site). Het antwoord mag niet te logisch te beredeneren zijn of makkelijk met google te vinden.
HGN op phpbb.com

Gebruikersavatar
SanneA
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 jul 2012, 12:26
Locatie: Provincie Utrecht.
Contacteer:

Re: Spam voorkomen in phpBB

Bericht door SanneA » 23 jul 2012, 10:24

Helemaal geweldig, bedankt Pola!!

SatusNovus
Berichten: 141
Lid geworden op: 02 jan 2012, 23:30

Re: Spam voorkomen in phpBB

Bericht door SatusNovus » 02 aug 2012, 06:44

Pola, ik heb jouw beschrijving maar toegepast want ik dacht dat ik met recaptcha goed op weg was... Sinds enkele weken krijg ik steeds meldingen dat er een "Input error: Invalid referer" is waarbij nieuwe gebruikers de code van recaptcha dus niet zien.

Nu heb ik een vraag waarbij de middelste 3 tekens moeten worden overgenomen van bijvoorbeeld 9iHg63R is dat makkelijk te omzeilen door een spambot of zal ik het zo houden? Ik was met recaptcha eindelijk af van spam maar nu er gebruikers ook last van krijgen :roll:

Is iemand bekend met tinypic.com? Daar is ook een soort van recaptcha die makkelijk werkt en kan dat gebruikt worden met een phpbb forum?

Gebruikersavatar
Pola
Berichten: 1495
Lid geworden op: 19 jan 2012, 14:40
Contacteer:

Re: Spam voorkomen in phpBB

Bericht door Pola » 02 aug 2012, 09:11

SatusNovus schreef:Nu heb ik een vraag waarbij de middelste 3 tekens moeten worden overgenomen van bijvoorbeeld 9iHg63R is dat makkelijk te omzeilen door een spambot of zal ik het zo houden?
Dit is een veel geadviseerde en goed bruikbare methode van vraag en antwoord.
Je kunt ook vragen naar een uniek woord (of letters uit een woord) die voorkomt in de header (logo) of footer, bv. "Wat zijn de middelste twee letters van het eerste woord in ons logo (boven aan de pagina)".
HGN op phpbb.com

Peter_Pastoor
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 jul 2012, 21:14

Re: Spam voorkomen in phpBB

Bericht door Peter_Pastoor » 22 sep 2012, 16:04

Werkt dat vraag gedoe? Heb deze nu geïnstalleerd want de Captcha werkt totaal niet :(

Gebruikersavatar
David
Berichten: 5093
Lid geworden op: 15 jan 2007, 22:00
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Spam voorkomen in phpBB

Bericht door David » 22 sep 2012, 16:17

Peter_Pastoor schreef:Werkt dat vraag gedoe? Heb deze nu geïnstalleerd want de Captcha werkt totaal niet :(
De vraag en antwoord Captcha is erg effectief, als je maar vragen maakt die niet te makkelijk te beantwoorden zijn. Bijvoorkeur vragen die alleen de doelgroep van je forum kan beantwoorden. Je zou bijvoorbeeld de vraag kunnen stellen wat de keuken term is voor Voorbereidende werkzaamheden mise-an-place en zo heb je nog zat keukentermen die op je kook forum passen!
Op zoek naar een vertaling voor je extensie? vertalingen

Gebruikersavatar
Pola
Berichten: 1495
Lid geworden op: 19 jan 2012, 14:40
Contacteer:

Re: Spam voorkomen in phpBB

Bericht door Pola » 16 nov 2012, 11:42

Ik ontvang signalen dat recent veel spambots registreren op phpBB3 sites ondanks een ingestelde Vraag en Antwoord captcha. Mogelijk zijn de spambots nu zo geprogrammeerd dat vragen zoals "Geef de hoofdletters uit het "jdfJKS923(uJSD" gelezen en beantwoord kunnen worden.
Op dit moment kan ik alleen het advies geven, regelmatig de registraties op de forums te controleren en een ander soort vraag in te stellen als spambots blijken te registreren.
HGN op phpbb.com

Gebruikersavatar
Fridge
Berichten: 1028
Lid geworden op: 25 sep 2006, 19:22
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Spam voorkomen in phpBB

Bericht door Fridge » 16 nov 2012, 12:20

Jij leest ook phpbbservice :D

Ik gebruik die hele V&A niet, gewoon de normale captcha, dat is al sinds mijn forum bestaat en op phpBB3 draait, daarnaast heb ik wel 2 eenvoudige aangepast profiel velden met vragen en de mod prime links waarbij je verplicht je geboortedatum moet ingeven.
Ik zie in mijn logs wel veel pogingen tot registratie maar "tot nu toe" niet bijzonder succesvol ;)

Gebruikersavatar
Pola
Berichten: 1495
Lid geworden op: 19 jan 2012, 14:40
Contacteer:

Re: Spam voorkomen in phpBB

Bericht door Pola » 16 nov 2012, 13:11

Fridge schreef:Jij leest ook phpbbservice :D
Nee, ik kom daar wel eens, maar niet heel regelmatig.
Zie mijn onderschrift/signature: hammered by newly registered members.
HGN op phpbb.com

Gebruikersavatar
David
Berichten: 5093
Lid geworden op: 15 jan 2007, 22:00
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Spam voorkomen in phpBB

Bericht door David » 16 nov 2012, 14:16

Schijnbaar kunnen ze zelf ook antwoorden zoeken, op een forum die ik begeleid ook een dertigtal spamregistraties. De vragen gaan specifiek over het onderwerp van het forum, als je de vraag in Google zet kun je het antwoord wel vinden, maar dit heeft maanden goed gewerkt tot gisteren :(

Ik heb voorlopig een aangepast profielveld ingesteld het is weer stil (afkloppen), hopelijk blijft het zo.
Op zoek naar een vertaling voor je extensie? vertalingen

svenn
Berichten: 5001
Lid geworden op: 14 jul 2004, 13:00
Locatie: Kortrijk
Contacteer:

Re: Spam voorkomen in phpBB

Bericht door svenn » 16 nov 2012, 15:17

Sinds lang zijn ze bij ons nu ook terug volop bezig, gezien de "suddenly" peak denk ik dat een bug ontdekt is in de v&a. Onze vragen waren niet of moeilijk bot-achtig, gezien ze in het nederlands waren en specifiek. Ik heb nu alles herplaatst door één vraag. Captcha's zijn veronderstel ik al allemaal gebroken ?

Gebruikersavatar
Pola
Berichten: 1495
Lid geworden op: 19 jan 2012, 14:40
Contacteer:

Re: Spam voorkomen in phpBB

Bericht door Pola » 16 nov 2012, 15:29

De standaard captcha's zijn inderdaad gebroken, maar er zijn wel plugins in de MOD's database: Anti-Spam. Ik heb geen ervaring welke goed werken en welke niet.
HGN op phpbb.com

Naat
Berichten: 540
Lid geworden op: 05 feb 2008, 21:01
Contacteer:

Re: Spam voorkomen in phpBB

Bericht door Naat » 16 nov 2012, 17:09

Drama dit. Ik heb vandaag ruim 900 registraties gehad van spambots. Ik kan er niet tegenop om ze te verwijderen. Ik verwijder er 1 en er hebben zich weer 4 aangemeld.

Wat kan ik nog doen? De vraag heb ik al 20 keer veranderd.
http://www.horsetopshop.nl Winkel en webshop met ruitersport artikelen.
http://www.trekpaardenforum.nl Website + forum voor de trekpaarden liefhebbers :)

Gebruikersavatar
David
Berichten: 5093
Lid geworden op: 15 jan 2007, 22:00
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Spam voorkomen in phpBB

Bericht door David » 16 nov 2012, 17:13

Gebruik bijvoorbeeld deze Methode eens, deze is gemaakt door Derky één van de beheerders hier. Ik gebruik deze al meer dan een jaar op mijn eigen forum in combinatie met verplichte aangepaste profielvelden... tot nu toe geen enkele registratie of spam bericht. Zie het ze wel dagelijks proberen (tevergeefs).

Het enigste negatieve wat ik 2x heb gehoord is dat mensen hem met hun mobiel niet kunnen invullen, nu is mijn forum sowieso niet voor een mobiel gebouwd dus ik til daar niet zo zwaar aan!
Op zoek naar een vertaling voor je extensie? vertalingen

Gebruikersavatar
Ger
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 jan 2006, 22:23
Locatie: 192.68.1.100
Contacteer:

Re: Spam voorkomen in phpBB

Bericht door Ger » 20 nov 2012, 10:47

Hier ook even onder de aandacht brengen ivm de plotselinge toename in spammers: lees deze mededeling.

Gebruikersavatar
Fridge
Berichten: 1028
Lid geworden op: 25 sep 2006, 19:22
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Spam voorkomen in phpBB

Bericht door Fridge » 20 nov 2012, 12:52

Na upgrade van de tool zie ik wel een toename in pogingen tot registreren, de laatste week alleen al is mijn /ucp.php?mode=register al 7532 keer benaderd :o
Het is de spambots, tot nu toe, niet gelukt om te registreren :mrgreen:

Gebruikersavatar
Kevin
Berichten: 1684
Lid geworden op: 06 nov 2007, 17:22
Locatie: Brabants schoon
Contacteer:

Re: Spam voorkomen in phpBB

Bericht door Kevin » 20 nov 2012, 14:31

mooi is dat he.

Spammers, ik heb er nog geen een gehad het afgelopen half jaar.
Afbeelding
ForumHulp.nl kan u helpen met: Technisch onderhoud, Extensies installaties/aanpassingen en Webdesign.

Teammember op Afbeelding phpBBservice.nl Afbeelding , Winnaar in de phpBB awards 2009, 2010 en 2012 met AquaforA

kockie
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 nov 2012, 17:25

Re: Spam voorkomen in phpBB

Bericht door kockie » 20 nov 2012, 17:28

Ik heb hetzelfde gehad bij updaten van de forumversie en het installeren van een nieuw taalpakket. Je moet bij de Q&A vraag aangeven voor welke taal die geldt. Bij mij stond voor Engels geen captcha. Misschien dat daar het probleem zit?

Henri123
Berichten: 90
Lid geworden op: 28 okt 2012, 21:08
Contacteer:

Re: Spam voorkomen in phpBB

Bericht door Henri123 » 20 nov 2012, 22:49

Ik gebruik keycaptcha dit werkt tot nu toe geweldig!
Heb het inmiddels zo'n 6 maanden in gebruik en sindsdien geen enkele spammer meer.

http://www.phpbb.com/customise/db/mod/keycaptcha/

kawaminator
Berichten: 57
Lid geworden op: 16 nov 2012, 22:39

Re: Spam voorkomen in phpBB

Bericht door kawaminator » 24 nov 2012, 19:05

Tot hiertoe nog geen spammers gehad (en hoop dat het zo blijft uiteraard.
Ik gebruik V&A + een aangepast profielveld waar ze verplicht een nummer in moeten plaatsen dat in een lijstje staat.

Nu vroeg ik me af of er een mogelijkheid is om V&A te combineren met andere opties (zoals die captcha van Derky)

Dus dat ze verplicht zijn de V&A in te vullen en dat daaronder nog eens een ander soort captcha staat dat ze ook verplicht moeten invullen

Gesloten