Bijlagen

Hulp nodig bij je installatie of kom je ergens niet uit? Probeer phpBB3! Problemen lossen we samen met je op.
phpBB 3.0 is End of support per 1 januari 2017. Dit forum is hier enkel ter archief. Het wordt aangeraden te upgraden naar phpBB 3.2
Forumregels
phpBB 3.0 is End of support per 1 januari 2017. Dit forum is hier enkel ter archief. Het wordt aangeraden te upgraden naar phpBB 3.2
Gebruikersavatar
Abraham54
Berichten: 753
Lid geworden op: 08 aug 2013, 14:51
Contacteer:

Bijlagen

Bericht door Abraham54 » 20 okt 2014, 12:55

Ik wil nu wel eens weten wat het verschil is, indien grote logs dan wel gepost worden in het antwoord of als txt.bijlage worden geuploaded bij het beantwoorden, wat dit nu voor de server betekent...
Want wat neemt nu de meeste ruimte in op de server?
Lid van Unite against malware en ASAP - Alliance of Security Analysis Professionals

Gebruikersavatar
John P
Berichten: 163
Lid geworden op: 29 sep 2012, 13:48
Contacteer:

Re: Bijlagen

Bericht door John P » 20 okt 2014, 14:33

Leuke vraag.
Ik denk dat een bijlage groter is omdat de bijlage dan zoals hij is wordt opgeslagen. De databaseserver zal het allicht handiger opslaan maar heeft als grote voordeel dat de bijlage dan ook doorzoekbaar wordt.
Afbeelding
Webhosting, Custom MODs, Technical management, MOD installation and Webdesign

Gebruikersavatar
Abraham54
Berichten: 753
Lid geworden op: 08 aug 2013, 14:51
Contacteer:

Re: Bijlagen

Bericht door Abraham54 » 20 okt 2014, 15:04

Hallo John, dat is ook hetgeen ik denk.
Nochtans doen twee Securityfora (phpBB) dit wel, om ruimte te sparen en ook uit zogeheten privacy-overwegingen.
Dat laatste vind ik zelf irrelevant; enkel het enigste voordeel ervan is dat mogelijk gevaarlijke links dan niet aktief zijn.
Lid van Unite against malware en ASAP - Alliance of Security Analysis Professionals

Gebruikersavatar
John P
Berichten: 163
Lid geworden op: 29 sep 2012, 13:48
Contacteer:

Re: Bijlagen

Bericht door John P » 20 okt 2014, 21:39

Bij db auth is er maar een schakel tussen en dat zijn de permissies die je als admin hebt uitgedeeld hebt aan je leden.

Bij het opslaan als file heb je enerzijds de permissies om te downloaden en anderzijds de permissie op de fileserver.

Slaan ze de bestanden ergens anders op dan op de webserver dan verdien je ruimte op je webserver ja.
Afbeelding
Webhosting, Custom MODs, Technical management, MOD installation and Webdesign

Gebruikersavatar
Abraham54
Berichten: 753
Lid geworden op: 08 aug 2013, 14:51
Contacteer:

Re: Bijlagen

Bericht door Abraham54 » 23 okt 2014, 21:34

Dank jou John, dat laatste - die mappen ergens anders opslaan dat is dus de truc.
Lid van Unite against malware en ASAP - Alliance of Security Analysis Professionals

Gebruikersavatar
Abraham54
Berichten: 753
Lid geworden op: 08 aug 2013, 14:51
Contacteer:

Re: Bijlagen

Bericht door Abraham54 » 12 jan 2015, 13:07

Ik lees op HJT.nl de volgende interne melding:
Vanaf heden is er een kleine maar toch wel belangrijke aanpassing in het leven geroepen voor het forum, logbestanden dienen uitsluitend nog als bijlage gepost te worden. Dit heeft alles te maken met de technische kant van de hosting van het forum. De huidige logbestanden in grootte en hoedanigheid zijn een flinke belasting voor de database en we kunnen niet op de huidige manier doorgaan, daar de logbestanden op den duur verplichten om (on)nodige upgrades door te voeren gezien de capaciteit en performance.
Ik zit bij Antagonist, kan ik met mijn forum - indien ik bijlagen niet gebruik ook zulke problemen krijgen.
Lid van Unite against malware en ASAP - Alliance of Security Analysis Professionals

Gebruikersavatar
Abraham54
Berichten: 753
Lid geworden op: 08 aug 2013, 14:51
Contacteer:

Re: Bijlagen

Bericht door Abraham54 » 04 aug 2016, 08:24

Ik rakel deze oude vraag van mij nogmaals op.
Ik weet nu dat bijlagen in de map Files op de server worden opgeslagen.

Laat ik nu dit aangeven: het tekstdocument zelf is zegge 4,0 kB groot.
Logs van Windows i.v.m. malwarebestrijding kunnen erg lang en dus groot zijn!

Zo richt ik in dat berichten 140.000 tekens mogen hebben - om het posten van lange logs mogelijk te maken.

Mijn vraag is dus nu nog steeds- wat neemt meer ruimte in op de server?
a) Het log geplakt in het bericht en verstuurd?
of
b) Het geuploade tekstbestand in de map Files?
Lid van Unite against malware en ASAP - Alliance of Security Analysis Professionals

Gebruikersavatar
Ger
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 jan 2006, 22:23
Locatie: 192.68.1.100
Contacteer:

Re: Bijlagen

Bericht door Ger » 04 aug 2016, 08:40

Het zal elkaar onderaan de streep qua opslagruimte niet veel uitmaken. Ik vermoed dat bestanden iets minder opslagruimte zullen innemen, maar dat is in de marge.
Belangrijker is dat berichten in de database doorzoekbaar zijn en tekst in logbestanden niet. Als jij een zoekopdracht doet, worden alle berichten gescand op de zoektermen. Hoe groter het aantal en het formaat van de berichten, hoe zwaarder die zoekquery op de database wordt.
Tevens worden die gegevens iedere keer opgehaald, geparsed en doorgestuurd naar de browser als je een topic opent met dat bericht erin. In het geval van een bijlage wordt alleen de metadata opgehaald en verwerkt. Pas als de bezoeker het bestand downloadt worden die gegevens daadwerkelijk naar de browser gestuurd.

Gebruikersavatar
Abraham54
Berichten: 753
Lid geworden op: 08 aug 2013, 14:51
Contacteer:

Re: Bijlagen

Bericht door Abraham54 » 04 aug 2016, 08:50

Hartelijk dank Ger,
nu kan ik er iets mee.

Zowel op HijackThis.nl als ook op PCWepPlus.nl is in verband met de serverruimte juist het posten van logs min of meer verboden, maar moeten geuploaded worden.

Niet ingelochte bezoekers kunnen dan niets zien en dat vindt men een voordeel; ik vind het belangrijker dat ook deze topics door Google worden gevonden.
Lid van Unite against malware en ASAP - Alliance of Security Analysis Professionals

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4165
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: Bijlagen

Bericht door El torro » 04 aug 2016, 10:37

Als je tekstbestanden gaat weigeren om serverruimte te besparen dan snap je het niet helemaal denk ik.

Tekstbestanden nemen amper ruimte in.

Gebruikersavatar
Abraham54
Berichten: 753
Lid geworden op: 08 aug 2013, 14:51
Contacteer:

Re: Bijlagen

Bericht door Abraham54 » 04 aug 2016, 10:39

El torro schreef:Als je tekstbestanden gaat weigeren om serverruimte te besparen dan snap je het niet helemaal denk ik.

Tekstbestanden nemen amper ruimte in.
Hoi, wat is dan jouw inschatting welke optie meer ruimte inneemt?
Lid van Unite against malware en ASAP - Alliance of Security Analysis Professionals

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4165
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: Bijlagen

Bericht door El torro » 04 aug 2016, 11:33

Ik vind de vraag al onzinnig, een tekstbestand neemt geen ruimte in beslag.

Plaatjes, avatars, headers en footers, daar kun je op bezuinigen;

Blijkbaar is je forum trouwens off-line anders zouden we eens kunnen kijken.

Gebruikersavatar
Paul
Beheerder
Beheerder
Berichten: 20297
Lid geworden op: 23 okt 2003, 11:38
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Bijlagen

Bericht door Paul » 04 aug 2016, 11:57

Tuurlijk neemt een tekstbestand wel ruimte is, een tekstbestand kan net zo goed 100MiB zijn, net als een plaatje dit kan zijn, zeker bestanden zoals een log file ;).

Waar je het opslaat (Als bijlage of in DB) zal niet veel uitmaken, beide zal ongeveer evenveel ruimte gebruiken (Namelijke de grote van het bestand). Hou er wel rekening mee dat een database niet geschikt is om grote bestanden in op te slaan.

Gebruikersavatar
Abraham54
Berichten: 753
Lid geworden op: 08 aug 2013, 14:51
Contacteer:

Re: Bijlagen

Bericht door Abraham54 » 04 aug 2016, 12:04

@ El Toro: mijn forum staat nog niet open voor registratie!
Want het is nog in opbouw.

@ Paul: in het verleden had ik geen enkel probleem wat de database betreft en grote berichten.
Lid van Unite against malware en ASAP - Alliance of Security Analysis Professionals

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4165
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: Bijlagen

Bericht door El torro » 04 aug 2016, 12:12

Even gekeken een Word document met 20368 worden en 172502 tekens is 91 kb groot.
waar praten we dan over?

Is trouwens de /includes/functions.php voor diegene die het na willen kijken.
(Als php bestand is het 178kb groot)

@Abraham blijkbaar heb je moeite met de juiste url in te vullen
Deze is het denk ik: http://www.piepcomp.nl/

Gebruikersavatar
Ger
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 jan 2006, 22:23
Locatie: 192.68.1.100
Contacteer:

Re: Bijlagen

Bericht door Ger » 04 aug 2016, 12:24

@El Torro: een PHP bestand is geen Word document... Bovendien praten we hier niet over een PHP bestand maar een logfile. Die kunnen in principe tientallen MB's groot zijn, maar ook slechts een handjevol bytes en alles wat daartussen zit (en daarbuiten).
In dit geval praat Abraham54 over HijackThis logs. Die zijn vaak in de ordegrootte van 4-8 kB. Niet heel spannend per bestand, maar als je even doorrekent wat dat gaat betekenen als de helft van je topics één of meerdere HJT logs heeft, wordt dat wel relevant. Zeg 10000 topics X 5 kB is toch 50MB. Pak daarbij het extra dataverkeer, de vertraging in je queries etc. dan wordt het wel een factor om rekening mee te houden.

Of jij zoiets relevant vind voor jouw forum doet er niet toe, het gaat hier om de use-case van Abraham54.
El torro schreef:Even gekeken een Word document met 20368 worden en 172502 tekens is 91 kb groot.
@Abraham blijkbaar heb je moeite met de juiste url in te vullen
Deze is het denk ik: http://www.piepcomp.nl/
Zulke opmerkingen zijn niet nodig. Abraham54 geeft duidelijk aan dat het forum nog niet beschikbaar is. Als jij daar iets anders van vind is dat jouw zaak, maar breng dat even wat vriendelijker in het vervolg.

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4165
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: Bijlagen

Bericht door El torro » 04 aug 2016, 12:49

Sorry maar persoonlijk zou ik het heel vriendelijk vinden als iemand mij er op wijst dat ik de url van mijn forum verkeert schreef.
Elke juiste link is tenslotte meegenomen naar een beginnend forum of zie ik dat verkeerd?

Gebruikersavatar
Abraham54
Berichten: 753
Lid geworden op: 08 aug 2013, 14:51
Contacteer:

Re: Bijlagen

Bericht door Abraham54 » 04 aug 2016, 13:02

Ik denk dat er een klein misverstand is ontstaan omdat ik dit topic weer geopend heb in de 3.0 sectie.

Mijn forum staat inderdaad op http://www.piepcomp.nl/ en is gewoon in phpBB 3.1.19 uitgevoerd.
Het forum wordt nog verder ingericht en is dus voor registratie gesloten.

Het gaat mij erom te weten te komen wat nu het beste is.

Zie: http://www.nationaalcomputerforum.nl/sh ... ost1061984 als voorbeeld van een gepost log.

Als dat log als tekstbestand (Kladblok) van zo'n 4,0 kB in de files wordt opgeslagen wat is dan efficiënter als het om de serverruimte gaat: het log posten en opslaan of uploaden in de Files-map?
Lid van Unite against malware en ASAP - Alliance of Security Analysis Professionals

Gebruikersavatar
Ger
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 jan 2006, 22:23
Locatie: 192.68.1.100
Contacteer:

Re: Bijlagen

Bericht door Ger » 04 aug 2016, 13:14

Dan blijf ik bij mijn eerdere stelling: voor puur de opslagruime maakt het weinig tot geen verschil, andere factoren zoals eerder vandaag uitgelegd zijn veel belangrijker.

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4165
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: Bijlagen

Bericht door El torro » 04 aug 2016, 13:33

Wat ik bedoel is dat je hier viewtopic.php?f=92&t=60679 een verkeert adres opgeeft en je in je profiel nog naar je oude forum verwijst.

Gesloten