Forum updaten

Hulp nodig bij je installatie of kom je ergens niet uit? Probeer phpBB3! Problemen lossen we samen met je op.
phpBB 3.0 is End of support per 1 januari 2017. Dit forum is hier enkel ter archief. Het wordt aangeraden te upgraden naar phpBB 3.2
Forumregels
phpBB 3.0 is End of support per 1 januari 2017. Dit forum is hier enkel ter archief. Het wordt aangeraden te upgraden naar phpBB 3.2
Gesloten
capriforumnederland
Berichten: 25
Lid geworden op: 27 mar 2015, 21:20
Contacteer:

Forum updaten

Bericht door capriforumnederland » 10 mei 2015, 22:49

  • Adres van je forum: http://www.capriforumnederland.nl
    Event. modificaties op je forum:
    Wanneer ontstond het probleem?
    phpBB versie:3.011


    Heb je onlangs iets veranderd aan je forum?nee
    Wat is het probleem?
Ik heb dit forum overgenomen en hebt dus nog nooit een update gedaan. Ik begrijp dat ik eerst een back-up moet maken. Ik moet de nieuwe versie (automatisch updaten zip archief) downloaden. Het zip bestand uitpakken en de install map met bijv filezila kopieren naar de phpBB root. Nu zal het forum niet meer bereikbaar zijn voor normale gebruikers. Nu kan ik hem updaten door in de install map iets aan te klikken.

Aangezien ik dit nog nooit gedaan hebt, gaat dit allemaal zonder problemen. Volgens het beheerderspaneel moet ik updaten naar versie 3.014.
Met vriendelijke groet,

Capriforum Nederland

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4178
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: Forum updaten

Bericht door El torro » 11 mei 2015, 06:46

Ik begrijp dat ik eerst een back-up moet maken.
Klopt, zowel van het forum (de map / directory waar het forum in staat) als van de database.

"Eigenlijk moet je dat op een regelmatig tijdstip sowieso doen ik maar er 4 per dag"

Normaal kun je vrij gemakkelijk updaten, maar als er toch iets fout gaat dan kun je gemakkelijk je backup weer terug zetten.

Ik heb ook een testforum waar ik altijd eerst de backup bij test.

Gebruikersavatar
David
Berichten: 5093
Lid geworden op: 15 jan 2007, 22:00
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Forum updaten

Bericht door David » 11 mei 2015, 09:13

Misschien handig om te weten, heb je modificaties en/of andere wijzigingen op je forum? Met die info kan je de update methode bepalen ;)

Ik zie dat je wel een aangepaste stijl hebt, die wordt niet automatische bijgewerkt, die moet je handmatig bijwerken.
Op zoek naar een vertaling voor je extensie? vertalingen

capriforumnederland
Berichten: 25
Lid geworden op: 27 mar 2015, 21:20
Contacteer:

Re: Forum updaten

Bericht door capriforumnederland » 11 jun 2015, 19:28

Ik heb een aantal vragen.

Mijn forum draait nu op 3.0.11 Moet ik nu eerst automatisch updaten naar 3.0.12, daarna van 3.0.12 naar 3.0.13 en daarna van 3.0.13 naar 3.0.14. Automatische update bestanden om in één keer van 3.0.11 naar 3.0.14 te gaan kan ik niet vinden.

Het uitgepakte update bestand bestaat uit 2 mappen, een docs map en een install map. Ik moet dus alleen de install map uploaden naar de root.

Wat gebeurt er met mijn aangepaste stijl? Deze is door mijn voorganger gemaakt.
Met vriendelijke groet,

Capriforum Nederland

Gebruikersavatar
Theriddler
Berichten: 1103
Lid geworden op: 20 apr 2012, 07:47
Contacteer:

Re: Forum updaten

Bericht door Theriddler » 11 jun 2015, 19:48

capriforumnederland schreef:Ik heb een aantal vragen.

Mijn forum draait nu op 3.0.11 Moet ik nu eerst automatisch updaten naar 3.0.12, daarna van 3.0.12 naar 3.0.13 en daarna van 3.0.13 naar 3.0.14.


Dat ligt eraan of je modificaties op je forum hebt staan Als je dat niet hebt kun je onderstaand stappenplan volgen. Als je dat wel hebt dan moet je idd de automatische updater stap voor stap per versie gaan gebruiken.
Het uitgepakte update bestand bestaat uit 2 mappen, een docs map en een install map. Ik moet dus alleen de install map uploaden naar de root.
beste is beide mappen te uploaden naar de root van je forum.
Wat gebeurt er met mijn aangepaste stijl? Deze is door mijn voorganger gemaakt.
De aangepaste stijl indien geen prosilver of subsilver2 zal handmatig geupdate moeten worden.


Als je geen modificaties op je forum hebt dan kun je direct updaten naar 3.0.14

Volg daartoe dit stappen plan:

Maak voordat je aan de slag gaat een algehele backup van alle bestanden en mappen en van de database met phpmyadmin of wanneer deze te groot is met mysqldumper.

(mocht je mysqldumper gebruikt hebben, dan kun je met Bigdump.php de database terugzetten).
  • Download het volledige pakket van phpbb 3.0.14.
  • Pak dit bestand lokaal op de pc uit en open de phpbb3 map.
  • Verwijder daarin het config.php bestand, en de /images en /files en /styles mappen van het pakket.
  • Via FTP of SSH upload de overige bestanden en mappen naar de root van je forum, overschrijf bestaande bestanden.
  • Ga naar: http://<pad_naar_jouw_forum>/install/database_update.php
  • Laat deze database update volledig uitvoeren.
  • Verwijder dan de map install van je server.
  • Klaar.
Je hebt nu als het goed is je forum (werkend) terug met behoud van alle gebruikers en berichten maar zonder enige modificaties die je hiervoor misschien had aangebracht.

Gebruik alleen een goede FTP of SSH programma zoals FileZilla, om bestanden over te brengen. Andere vaak Standaard Bestands overdracht gereedschapen van hosts kunnen problemen geven

Let op de aangepaste stijl die je hebt, dien je handmatig bij te werken naar 3.0.14
in het template.cfg bestand kun je zien of jou stijl gebruik maakt (zijn bestanden leent) van bijv. prosilver.

voorbeeld:

Code: Selecteer alles

inherit_from = prosilver
Zodra je dat weet kun je aan de slag gaan via deze link: https://area51.phpbb.com/code-changes/3.0.11/?styles

capriforumnederland
Berichten: 25
Lid geworden op: 27 mar 2015, 21:20
Contacteer:

Re: Forum updaten

Bericht door capriforumnederland » 11 jun 2015, 20:35

Ik had geen geduld om op antwoord te wachten. Ik heb de updates stuk voor stuk gedaan t/m 3.0.14 . Het forum schijnt goed te werken. Ik wacht even reacties af van leden. Verder ga ik me ven verdiepen in de stylen.

Bedankt voor de duidelijke uitleg.
Met vriendelijke groet,

Capriforum Nederland

Gesloten