updaten naar welke versie?

Hulp nodig bij je installatie of kom je ergens niet uit? Probeer phpBB3! Problemen lossen we samen met je op.
phpBB 3.0 is End of support per 1 januari 2017. Dit forum is hier enkel ter archief. Het wordt aangeraden te upgraden naar phpBB 3.2
Forumregels
phpBB 3.0 is End of support per 1 januari 2017. Dit forum is hier enkel ter archief. Het wordt aangeraden te upgraden naar phpBB 3.2
Gesloten
ltk53
Berichten: 66
Lid geworden op: 10 jan 2015, 18:04

updaten naar welke versie?

Bericht door ltk53 » 10 jan 2016, 09:51

  • Adres van je forum: http://www.cultuurzomerheuvelland.nl/forum
    Event. modificaties op je forum:geen
    Wanneer ontstond het probleem?nvt
    phpBB versie:3.0.11
    Heb je onlangs iets veranderd aan je forum?nee
    Wat is het probleem?
vragen ivm update forumversie:

1) Ik heb nog versie 3.0.11 en moet nodig updaten naar nieuwe versie. Maar naar welke versie kan dat in één stap? Ik lees ergens de waarschuwing dat ik niet zomaar een grote sprong kan maken over tussenliggende versies heen.
Op mijn forum lees ik: huidige versie 3.011, laatste versie 3.0.14. maar ook: 3.1.6 is beschikbaar.

2) is tijdens het bijwerken de huidige (openbaar toegankelijke) foruminhoud geheel onzichtbaar voor bezoekers of alleen onbruikbaar voor inloggers?

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4180
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: updaten naar welke versie?

Bericht door El torro » 10 jan 2016, 10:12

Je kan direct naar 3.1.6 vanuit jouw versie, let wel op dit is een heel andere update dan gebruikelijk.

Wil je (voorlopig) nog in 3.0 blijven dat best wel alle opéén volgende updates doen.
Maar als alles standaard is zonder veel mods kun je wel wat stappen overslaan.

Je forum is met de update naar 3.1 eventjes niet zichtbaar, bij de updates naar een gewone volgende versie blijft het wel zichtbaar.

Voor alle updates geldt EERST EEN VOLLEDIGE BACKUP MAKEN !!
Ik raad altijd aan om eerst met een (copie)/testforum de update te doen.

Gebruikersavatar
David
Berichten: 5093
Lid geworden op: 15 jan 2007, 22:00
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contacteer:

Re: updaten naar welke versie?

Bericht door David » 10 jan 2016, 10:49

Voor je besluit om te gaan updaten naar 3.1.6, lees dan eerst even dit onderwerp door.
Op zoek naar een vertaling voor je extensie? vertalingen

ltk53
Berichten: 66
Lid geworden op: 10 jan 2015, 18:04

Re: updaten naar welke versie?

Bericht door ltk53 » 10 jan 2016, 20:39

Dank zover! Een kopietestforum heb ik intussen aangemaakt, een heel goed idee! Kan ik lekker van alles uitproberen zonder grote brokken te maken. Eerst maar eens een update uittesten. Als ik vastloop meld ik me weer! (ik moet het allemaal leren met veel vallen en opstaan...)

ltk53
Berichten: 66
Lid geworden op: 10 jan 2015, 18:04

Re: updaten naar welke versie?

Bericht door ltk53 » 11 jan 2016, 22:12

Probleempje: (AANGEPAST, probleem al opgelostmaar wil toch even weten wat er fout ging) ik had een nieuw subdomein http://www.cultuurzomerheuvelland.nl/testforum aangemaakt waarin ik probleemloos naar 3.1.6 heb geupdated. Maar nu was het oorspronkelijke forum (waar ik helemaal niets mee gedaan heb) http://www.cultuurzomerheuvelland.nl/forum ineens foetsie (in eerste instantie niet, nu na de update wel). Bijten die 2 elkaar? Heb ik iets fout gedaan? Heeft het updaten van de database roet in het eten gegooid vanwege hetzelfde hoofddomein met nu 2 verschillende php-versies?? Had ik dat kunnen voorkomen (had ik bv een tweede database moeten aanmaken?)
Ik kreeg de foutmelding:

Algemene fout
SQL ERROR [ mysqli ]
Table 'md251700db206724.phpbb_styles_template' doesn't exist [1146]
Een SQL-fout deed zich voor tijdens het samenstellen van deze pagina. Contacteer de beheerder als dit probleem zich blijft voordoen.

Ik heb nu een kopie van het testforum (omdat dat goed functioneert) teruggezet in de oorspronkelijke forummap. Nu werkt alles weer met 2 dezelfde versies. Als het goed is kan ik nu gewoon verder gaan experimenteren in het testforum?

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4180
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: updaten naar welke versie?

Bericht door El torro » 11 jan 2016, 22:51

Als je het forum wilt kopieren moet je alles kopieren dus ook de database .
Wat je nu gedaan hebt is gewoon de database geupdate met een ander forum er voor

ltk53
Berichten: 66
Lid geworden op: 10 jan 2015, 18:04

Re: updaten naar welke versie?

Bericht door ltk53 » 11 jan 2016, 23:27

Ik snap'm nog niet helemaal maar komt het omdat hoofddomein en forum-subdomein dezelfde database hebben (en dus ook dezelfde database als het nieuw aangemaakte testforum-subdomein)? : ik had in eerste instantie het oorspronkelijke forum in zijn geheel ftp-gedownload/gebackupped en gekopieerd naar een testforum onder hetzelfde hoofddomein. Forum en testforum waren toen naast elkaar helemaal identiek online en functioneerden beide perfect. Na de update van het testforum en het bijwerken van de database functioneerde het oorspronkelijke forum niet meer.
Klopt het dat hoofddomein en forum-subdomein dezelfde database hebben en dat dus na de update/het bijwerken van de database het oude forum letterlijk geen compatible database meer onder de voeten had?

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4180
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: updaten naar welke versie?

Bericht door El torro » 12 jan 2016, 00:46

Forum en testforum waren toen naast elkaar helemaal identiek online en functioneerden beide perfect.
Ja maar met dezelfde database dus dat werkt niet, beide moeten een afzonderlijke database hebben.
In de database staan alle instellingen leden en berichten, dus je moet dat splitsen.
Klopt het dat hoofddomein en forum-subdomein dezelfde database hebben en dat dus na de update/het bijwerken van de database het oude forum letterlijk geen compatible database meer onder de voeten had?
Ja zo is het gegaan.

ltk53
Berichten: 66
Lid geworden op: 10 jan 2015, 18:04

Re: updaten naar welke versie?

Bericht door ltk53 » 12 jan 2016, 10:12

Gaat het dan ook weer fout als ik nu in het testforum bv de stijl ga veranderen? (ik heb er geen verstand van wat er dan precies allemaal in de -nu voor beide fora geldende- database zit en wat daarbuiten...)

Ik heb nu bv wel het logo aangepast in het ene, maar nog niet in het andere forum. Geen probleem. Wat kan ik wél veilig uitproberen, wat kan ik niet in de huidige constructie?

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4180
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: updaten naar welke versie?

Bericht door El torro » 12 jan 2016, 10:45

Je hebt nu maar 1 forum zo simpel is het.
Alles en alles wordt in de database opgeslagen.

Je kan het beste via phpmyadmin je database kopieren
Dan pas je de config.php aan van je testforum zodat die naar je tweede database verwijst.

Pas dan heb je 2 onafhankelijke forums.

De procedure van het kopieren kan wat verschillen per hosting maar op youtube kun je honderden filmpjes vinden hoe het moet.
En anders geef je hier even een brul

https://www.youtube.com/watch?v=CCAlrhT_eO8

Gesloten