Zoekgeschiedenis
Forumregels
LEES: Algemene Voorwaarden. Dit forum is niet voor technische vragen!
LEES: Algemene Voorwaarden. Dit forum is niet voor technische vragen!
Zoekgeschiedenis
Bij phpBB2 werd de zoekgeschiedenis opgeslagen in de database. Het grootste deel van die database was zelfs de zoekgeschiedenis. Nu heb ik twee vragen:
1. Wat is hier het nut van?
2. Is dit bij phpBB3 ook zo? (vandaar de vraag in dit subforum)
1. Wat is hier het nut van?
2. Is dit bij phpBB3 ook zo? (vandaar de vraag in dit subforum)
Re: Zoekgeschiedenis
Nee, de zoekgeschiedenis was niet de grootste table in de database. De grootste table is de SEARCH WORDMATCH en daarin staan alle woorden die voorkomen in je forum.
Het nu van deze tables? Het zoeken? Zonder de SEARCH_* tables werkt de zoekfunctie niet. DE results table wordt gebruikt oa bij de pagination.
Bij phpBB3 heb je keuzes uit 2 backends, een werkt op dezelfde manier als 2, maar beter uitgeveoerd. En een werkt met mysql fulltext, maar is wat slomer als fulltext native, en ietrs minder van kwaliteit. Maar ook bij mysql fulltext zal de database size flink groeien, want er moet een FULLTEXT INDEX bijkoemn, wat ruimte kost.
Het nu van deze tables? Het zoeken? Zonder de SEARCH_* tables werkt de zoekfunctie niet. DE results table wordt gebruikt oa bij de pagination.
Bij phpBB3 heb je keuzes uit 2 backends, een werkt op dezelfde manier als 2, maar beter uitgeveoerd. En een werkt met mysql fulltext, maar is wat slomer als fulltext native, en ietrs minder van kwaliteit. Maar ook bij mysql fulltext zal de database size flink groeien, want er moet een FULLTEXT INDEX bijkoemn, wat ruimte kost.
Misschien mis ik wat (heel waarschijnlijk), maar ik kan maar een heel klein touwtje aan je verhaal vastknopen...
Wat ik dus als zoekgeschiedenis betitel blijken dus diverse tabellen te zijn die samen zorgen dat de zoekfunctie werkt. Ik begrijp dat elk woord dat in de berichten voorkomt wordt opgeslagen in SEARCH_WORDMATCH met daaraan gekoppeld welke topics en welke posts?
Dan begrijp ik dat er nog een SEARCH_RESULTS tabel is die wordt gebruikt bij "pagination". Wat is dat, pagination? Wordt daarmee de pagina opgebouwd oid? En in SEARCH_RESULTS staan dus de zoekresultaten, maar waarom moeten oude zoekresultaten dan bewaard worden?
Noot: ik ben geen programmeur ofzo, ik weet net genoeg van PHP om wat kleine dingetjes te verbeteren, maar verder niet. Wat niet wegneemt dat ik graag bijleer...
Wat ik dus als zoekgeschiedenis betitel blijken dus diverse tabellen te zijn die samen zorgen dat de zoekfunctie werkt. Ik begrijp dat elk woord dat in de berichten voorkomt wordt opgeslagen in SEARCH_WORDMATCH met daaraan gekoppeld welke topics en welke posts?
Dan begrijp ik dat er nog een SEARCH_RESULTS tabel is die wordt gebruikt bij "pagination". Wat is dat, pagination? Wordt daarmee de pagina opgebouwd oid? En in SEARCH_RESULTS staan dus de zoekresultaten, maar waarom moeten oude zoekresultaten dan bewaard worden?
Noot: ik ben geen programmeur ofzo, ik weet net genoeg van PHP om wat kleine dingetjes te verbeteren, maar verder niet. Wat niet wegneemt dat ik graag bijleer...

Met de native zoekfunctie wordt idd vrijwel ieder woord opgeslagen, met MySQL fulltext niet (althans, niet in een phpBB tabel). Ik geef de voorkeur aan de tweede optie, maar heeft wat beperkingen (zoals zoeken naar korte woorden).
Paginatie is de paginatelling (1, 2, 3 ... 6, 7, 8).
Paginatie is de paginatelling (1, 2, 3 ... 6, 7, 8).
wat je zegt klopt, incl de uitbreiding van spambot.
Ik geef persoonlijk de voorkeur aan fulltext native, neemt ietsjes meer ruimte in beslag, maar werkt en beter en sneller als fulltext mysql. Niet alle features waren dacht ik ook beschikbaar met fulltext mysql.
Ik geef persoonlijk de voorkeur aan fulltext native, neemt ietsjes meer ruimte in beslag, maar werkt en beter en sneller als fulltext mysql. Niet alle features waren dacht ik ook beschikbaar met fulltext mysql.
Ok, er zijn dus twee zoekfuncties. Elbert noemt MySQL Full Text en Native, maar Paul noemt Full Text Native. Praten jullie toch over hetzelfde?
En waar vind ik dan deze twee zoekfuncties? Die termen zie ik niet bij het zoekvenster, of kan ik dat ergens in het ACP instellen?
En waar vind ik dan deze twee zoekfuncties? Die termen zie ik niet bij het zoekvenster, of kan ik dat ergens in het ACP instellen?
je hebt fulltext native en fulltext mysql. We bedoelen beide dezelfde. Je kan in ACP bij search settings intelen welke je wilt gebruiken.
Okido, dan weet ik voor het moment weer even genoeg. 
Bedankt!

Bedankt!