phpBB3 updaten

Discussieer hier over alles rondom phpBB.
Forumregels
LEES: Algemene Voorwaarden. Dit forum is niet voor technische vragen!
Niels-21
Berichten: 604
Lid geworden op: 27 sep 2004, 13:53
Locatie: Utrecht
Contacteer:

phpBB3 updaten

Bericht door Niels-21 » 21 mei 2007, 23:25

Kan je phpBB3 straks makkelijker updaten? Bijvoorbeeld gewoon door een update-knop?

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 2487
Lid geworden op: 24 jan 2006, 17:04
Locatie: Houtvenne (BE)
Contacteer:

Re: phpBB3 updaten

Bericht door Tom V » 21 mei 2007, 23:26

Zoiets zal volgens mij nooit bestaan, enkel door bestanden te vervangen ofwel door handmatig te updaten.

Niels-21
Berichten: 604
Lid geworden op: 27 sep 2004, 13:53
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: phpBB3 updaten

Bericht door Niels-21 » 21 mei 2007, 23:28

Oh, dat leek me nou echt een leuke verbetering voor phpBB3.

Gebruikersavatar
Paul
Beheerder
Beheerder
Berichten: 20298
Lid geworden op: 23 okt 2003, 11:38
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: phpBB3 updaten

Bericht door Paul » 22 mei 2007, 00:00

Ja, er zit een soort van diff functie in, updaten is een stuk simpeler geworden :)

JochemOnline
Berichten: 364
Lid geworden op: 02 jan 2007, 17:52
Locatie: Delden (Overijssel)
Contacteer:

Re: phpBB3 updaten

Bericht door JochemOnline » 22 mei 2007, 05:31

Niels-21 schreef:Oh, dat leek me nou echt een leuke verbetering voor phpBB3.
Sommmigen dingen zijn ook gewoon bijna 'onmogelijk' , een knopje 'Update' klikken en je hebt de nieuwste versie.
Dat gaat nu niet zo, en het zal ook nooit zo gebeuren ;)

Coen
Berichten: 5387
Lid geworden op: 03 aug 2004, 10:25

Re: phpBB3 updaten

Bericht door Coen » 22 mei 2007, 07:37

JochemteW schreef:Dat gaat nu niet zo, en het zal ook nooit zo gebeuren ;)
Wel hoor, zodra iedereen op een vanilla-phpBB gaat draaien kan dat prima. Maar doordat iedereen zijn/haar eigen aanpassingen, MODs en templates/styles wil installeren kan dat niet meer, doordat iedereen andere bestanden heeft! ;)

Kortom, leuk en handig idee, maar niet echt haalbaar! :mrgreen:

Gebruikersavatar
Paul
Beheerder
Beheerder
Berichten: 20298
Lid geworden op: 23 okt 2003, 11:38
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: phpBB3 updaten

Bericht door Paul » 22 mei 2007, 09:16

Waarom leest niemand mijn reply? Het is er namelijk wel, enkel moet je nog wel wat files uploaden, en ietsje vaker klikken als 1 keer ;)

Hans Kamp
Berichten: 470
Lid geworden op: 17 jan 2004, 08:39
Locatie: Enschede

Re: phpBB3 updaten

Bericht door Hans Kamp » 25 mei 2007, 12:40

paul schreef:Ja, er zit een soort van diff functie in, updaten is een stuk simpeler geworden :)
Wat bedoel je met diff-functie?

Het installeren en het converteren (in mijn geval van 2.0.18 naar 3.0.RC1) was voor mij erg gebruikersvriendelijk, met name omdat je dan een soort wizard voor je neus krijgt die je door de installatie en de conversie, resp., leidt.

Ik denk dat het met updaten ook wel zo zal gaan. Zo niet, dan kan het volgende gezien worden als een suggestie. De update zou een MODX-bestand kunnen zijn die grotendeels het updaten automatiseert. Het systeem verandert de bestanden stapsgewijs, net zoals je dat vroeger met de hand deed. Het voordeel is dat de bestaande MODs niet verloren gaan. Natuurlijk moet het systeem wel schrijftoegang in de webdirectory's hebben waar de forumbestanden staan. Een slim systeem wandelt ook even door alle style-directory's en pas daar de wijzigingen toe... hoewel... het zal moeite hebben met compleet zelfverzonnen stijl, zoals dat op mijn WoW forum.

Dan is er nog een database update die ook automatisch kan gaan.

Het update-systeem zou ook bestanden van de bron kunnen uploaden, maar dan gaan alle mods verloren.

Coen
Berichten: 5387
Lid geworden op: 03 aug 2004, 10:25

Re: phpBB3 updaten

Bericht door Coen » 25 mei 2007, 12:44

Hans Kamp schreef:- knip -
Dit principe werd ook gebruikt door EasyMOD, helaas blijft de code niet altijd hetzelfde door MODs, dus voor forums zonder MODs is dit een optie, maar niet voor forums met MODs, de update-routine/XML-file weet op een gegeven moment gewoon niet meer welke code hij zoekt, doordat er veel is aangepast! ;)

Hans Kamp
Berichten: 470
Lid geworden op: 17 jan 2004, 08:39
Locatie: Enschede

Re: phpBB3 updaten

Bericht door Hans Kamp » 25 mei 2007, 12:57

Mijn suggestie zou daarom zijn: Plaats herkenningspunten in de bestanden, maar dan wel zodanig dat de PHP-interpreter en de web-browser er geen last van hebben. Bijv. Hier begint een bepaalde mod, en daar endigt die, dus daartussen moet je met je vingers van afblijven. Maar volgens mij krijg je geen compleet waterdicht systeem. Een omvangrijke mod zal wel monnikenwerk worden, vrees ik. Maar ik denk dat het PHPBB team wel serieus nadenkt over dit probleem. Een zeer grote vooruitgang is, dat PHPBB3 al tientallen mods als standaard ingebouwd heeft gekregen.

Nadeel van herkenningspunten is dat het riskant is om MODs met de mensenhand aan te passen.

Coen
Berichten: 5387
Lid geworden op: 03 aug 2004, 10:25

Re: phpBB3 updaten

Bericht door Coen » 25 mei 2007, 13:20

Hans Kamp schreef:Nadeel van herkenningspunten is dat het riskant is om MODs met de mensenhand aan te passen.
En daarmee haal je het knelpunt van het hele systeem aan, mensen. We zitten nou eenmaal graag overal met onze tengels aan! ;)

Gebruikersavatar
Paul
Beheerder
Beheerder
Berichten: 20298
Lid geworden op: 23 okt 2003, 11:38
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: phpBB3 updaten

Bericht door Paul » 25 mei 2007, 13:46

En dat is nu het voordeel van het diff systeem, die vergelijkt het oude met het nieuwe bestand, en voert de wijzigingen uit waar nodig. Je mods blijven dus behouden (In principe) bij het updaten ;)

Gebruikersavatar
Lucas
Berichten: 1630
Lid geworden op: 19 feb 2007, 10:52
Locatie: R´dam

Re: phpBB3 updaten

Bericht door Lucas » 25 mei 2007, 14:05

Mijn host beschikt over leuke scripts, en met 1 druk op de knop worden de krengen ge-update....terwijl de mods behouden blijven. Maar ja, laat nou net even phpBB 2.0.22 in dat pakket zitten, en phpBB 3.0 niet.

Je moet het zo zien. Het is mogelijk, alleen moet je zelf de bestanden "toevoegen"

Gebruikersavatar
Paul
Beheerder
Beheerder
Berichten: 20298
Lid geworden op: 23 okt 2003, 11:38
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: phpBB3 updaten

Bericht door Paul » 25 mei 2007, 14:36

Lucas schreef:Mijn host beschikt over leuke scripts, en met 1 druk op de knop worden de krengen ge-update....terwijl de mods behouden blijven. Maar ja, laat nou net even phpBB 2.0.22 in dat pakket zitten, en phpBB 3.0 niet.

Je moet het zo zien. Het is mogelijk, alleen moet je zelf de bestanden "toevoegen"
Aka, pure troep, die vaak niet goed update (Of enkel de DB), of maar de helft installt. Gewoon zelf instlalen, voorkomt problemen.

Gebruikersavatar
Lucas
Berichten: 1630
Lid geworden op: 19 feb 2007, 10:52
Locatie: R´dam

Re: phpBB3 updaten

Bericht door Lucas » 25 mei 2007, 14:45

Vooralsnog heb ik er geen problemen mee. Maar ik doe die dingen zoiezo liever met de hand. Heb je alle updates op tijd en kan je zelf aanpassen. Het was meer een voorbeeld.

JochemOnline
Berichten: 364
Lid geworden op: 02 jan 2007, 17:52
Locatie: Delden (Overijssel)
Contacteer:

Re: phpBB3 updaten

Bericht door JochemOnline » 25 mei 2007, 17:24

Zero Override schreef:
JochemteW schreef:Dat gaat nu niet zo, en het zal ook nooit zo gebeuren ;)
Wel hoor, zodra iedereen op een vanilla-phpBB gaat draaien kan dat prima. Maar doordat iedereen zijn/haar eigen aanpassingen, MODs en templates/styles wil installeren kan dat niet meer, doordat iedereen andere bestanden heeft! ;)

Kortom, leuk en handig idee, maar niet echt haalbaar! :mrgreen:
Waarom zeg je dan 'Wel hoor' als je nu zelf ook al aangeeft dat t niet haalbaar is :roll:

Gebruikersavatar
Paul
Beheerder
Beheerder
Berichten: 20298
Lid geworden op: 23 okt 2003, 11:38
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: phpBB3 updaten

Bericht door Paul » 25 mei 2007, 18:56

Het is wel haalbaar (zoals ik nu geloof ik al 5 keer gezegt heb :roll:). het is zelfs ingebouwd.

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 2487
Lid geworden op: 24 jan 2006, 17:04
Locatie: Houtvenne (BE)
Contacteer:

Re: phpBB3 updaten

Bericht door Tom V » 25 mei 2007, 19:38

Hmm, wist niet dat dit mogelijk was, maar zou wel mooi zijn. Wil ik dan wel best zien bij de eerste update.

Hans Kamp
Berichten: 470
Lid geworden op: 17 jan 2004, 08:39
Locatie: Enschede

Re: phpBB3 updaten

Bericht door Hans Kamp » 25 mei 2007, 19:49

JochemteW schreef:
Zero Override schreef:
JochemteW schreef:Dat gaat nu niet zo, en het zal ook nooit zo gebeuren ;)
Wel hoor, zodra iedereen op een vanilla-phpBB gaat draaien kan dat prima. Maar doordat iedereen zijn/haar eigen aanpassingen, MODs en templates/styles wil installeren kan dat niet meer, doordat iedereen andere bestanden heeft! ;)

Kortom, leuk en handig idee, maar niet echt haalbaar! :mrgreen:
Waarom zeg je dan 'Wel hoor' als je nu zelf ook al aangeeft dat t niet haalbaar is :roll:
Je mist dat deel, wat ik nu vetgedrukt heb gemaakt. Echter ik denk dat het wel ooit mogelijk wordt. Een voorbeeld. Stel je hebt het volende bestand:

Code: Selecteer alles

text text text1
// BEGIN MOD1
text to find
// END MOD1
text to find
text text text2
En je hebt een MOD fragment:

Code: Selecteer alles

<open src="index.php">
    <edit>
        <comment>Here is a comment</comment>
        <find>text to find</find>
        <action type="replace-with">text to be replaced with</action>
    </edit>
... 
Het zoekalgorite zou als volgt moeten zijn:

Code: Selecteer alles

$line = read_line();
if ($line == mod_start())
{
   $in_mod = true;
   while ($in_mod)
   {
      $line = read_line();
      if ($line == mod_end())
         $in_mod = false;
   }
}
// $line is de eerste niet mod regel
while (!($line == text_to_find()))
{
   write($line);
   $line = read_line();
}
write(replace_with_text());
 
Bovenstaande lijkt op PHP maar is ook pseudo-code achtig. Hij probeert een regel tekst te vinden, maar probeert de regels in de mod te negeren.

Het resultaat van het bovenstaande tekstfragment moet dan zijn:

Code: Selecteer alles

text text text1
// BEGIN MOD1
text to find
// END MOD1
text to be replaced with
text text text2
Laatst gewijzigd door Hans Kamp op 26 mei 2007, 07:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Paul
Beheerder
Beheerder
Berichten: 20298
Lid geworden op: 23 okt 2003, 11:38
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: phpBB3 updaten

Bericht door Paul » 25 mei 2007, 20:11

Dat gaat nooit werken, je krijgt hetzelfde als met 2 dan. Een diff systeem (Wat er ook in zit, en gebruikt wordt voor updates!!!!!!!! (Nu snappen? :/)) is er veel beter voor geschikt, want dan maakt niet uit of mods geinstalleerd zijn, behalve wanneer het ehct compleet herschreven is.

Plaats reactie