Cookiewetgeving

Discussieer hier over alles rondom phpBB.
Forumregels
LEES: Algemene Voorwaarden. Dit forum is niet voor technische vragen!
AquaTerra
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 mei 2012, 21:28
Contacteer:

Re: Cookiewetgeving

Bericht door AquaTerra » 20 jun 2012, 12:06

dan vraag ik mij af waarom bijvoorbeeld dit topic cookies gebruikt van farmerforum.nl

Gebruikersavatar
Mendel
Berichten: 311
Lid geworden op: 15 okt 2009, 17:26
Locatie: Schagen
Contacteer:

Re: Cookiewetgeving

Bericht door Mendel » 20 jun 2012, 16:53

Omdat in handtekening van een lid een afbeelding van die site wordt gebruikt ;)

Gebruikersavatar
Stigter
Berichten: 290
Lid geworden op: 25 jan 2009, 12:38
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Cookiewetgeving

Bericht door Stigter » 20 jun 2012, 19:32

Raar,
Als ik in firefox rechtermuisknop gebruikt, dan naar pagina-info en kies voor beveiliging dan kan ik het tabblad cookies bekijken kiezen. Daar staan inderdaad wat cookies, maar niet die van Farmerforum ;)

Tenminste, niet als ik op phpBB.nl ben.
Afbeelding

AquaTerra
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 mei 2012, 21:28
Contacteer:

Re: Cookiewetgeving

Bericht door AquaTerra » 21 jun 2012, 22:19

ze staan alleen op pagina's waar jij hebt gepost. op de overige pagina's staat farmerforum niet in de cookie-lijst

dit is wat ik zie met chrome
http://i48.tinypic.com/2ldxd02.jpg
(even onder een linkje omdat het anders niet leesbaar is)

Gebruikersavatar
Derky
Berichten: 4466
Lid geworden op: 07 apr 2005, 16:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Cookiewetgeving

Bericht door Derky » 21 jun 2012, 23:09

Dat komt omdat je farmerforum hebt bezocht, daar zijn de cookies geset. Door de farmerforum afbeelding in het onderschrift (hier, op phpBB.nl) worden die cookies weer meegegeven in de verzoekheaders om de afbeelding te laden.

Voorbeeld van (gedeelte) verzoekheaders voordat ik die site bezocht:

Code: Selecteer alles

Connection	keep-alive
Host	www.farmerforum.nl
Nadat cookies daar geset waren worden ze vervolgens door de browser meegestuurd:

Code: Selecteer alles

Connection	keep-alive
Cookie	farmerforum_u=1; farmerforum_k=; farmerforum_sid=be876b7b56983cc4b2cfd94503b3be83
Host	www.farmerforum.nl

alianz
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 okt 2008, 22:27

Re: Cookiewetgeving

Bericht door alianz » 22 jun 2012, 15:38

Stigter schreef:Ik heb nu even http://silktide.com/cookieconsent deze toegevoegd..
Ik wilde eveneens van cookie consent gebruik gaan maken en heb een vraagje, wellicht dat Stigter deze voor mij kan beantwoorden.

Mijn vraag: wat kan ik het beste invullen bij de optie:
Do you use server-side scripts which need access to the approved cookies?
If you use have a server side application that needs to be aware of the consent to cookies, setting this option to yes will cause the page to be reloaded after consent has been gained.
De eventuele mogelijkheden:

1. No, don't refresh the page after gaining consent
2. Yes, refresh the page after gaining consent

Volgens mij kan ik beter voor optie 2 gaan maar zeker weten doe ik dit niet. Vandaar mijn vraag.

Thanks,

Gebruikersavatar
Stigter
Berichten: 290
Lid geworden op: 25 jan 2009, 12:38
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Cookiewetgeving

Bericht door Stigter » 23 jun 2012, 08:13

Ik kan je niet helpen, ik had wat problemen met mijn image-resizer. Ik gebruik nu de cookie control van Civic.
Afbeelding

John Leeuwis
Berichten: 174
Lid geworden op: 21 mei 2009, 19:24
Locatie: Nijeveen
Contacteer:

Re: Cookiewetgeving

Bericht door John Leeuwis » 23 jun 2012, 13:53

Waar plaats je de code precies (welke file)??
Is de NL vertaling te verkrijgen ??
Aanpassen is eenvoudiger dan kompleet te vertalen :oops:

alianz
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 okt 2008, 22:27

Re: Cookiewetgeving

Bericht door alianz » 25 jun 2012, 16:03

Nu kom ik op een aantal website zoiets als de volgende tekst tegen, in hun cookie beleid:

Code: Selecteer alles

Wil je geen tracking-cookies, maar wel die van example.com, dan is het mogelijk om via deze pagina externe cookies uit te schakelen en hieronder toch alle cookies te accepteren. De meeste cookies van adverteerders worden dan geblokkeerd, maar example.com blijft wel functioneren.
Nu maak ik op mijn forum geen gebruik van google analytics of advertenties maar wel van youtube en image hosts als photobucket, imageshack, etc. welke ook een tracking-cookie plaatsen. Is het nu noodzakelijk dat ik de bovenstaande tekst toch in mijn cookie policy opneeem? Ik gebruik zoals aangegeven geen google analytics of advertenties, en bovenstaande tekst lijkt me meer van toepassing op dit soort tracking-cookies.

ps
Ik heb in de tekst example.com als voorbeeld genomen omdat ik mijn forum nog aan het testen ben op een local server.

Gebruikersavatar
Stigter
Berichten: 290
Lid geworden op: 25 jan 2009, 12:38
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Cookiewetgeving

Bericht door Stigter » 26 jun 2012, 06:31

De code kan je of in je header of in je footer zetten, zodat ze op elke pagina te zien is.

@Alianz
De Telegraaf gebruikt oa deze optie, alleen is dit een opt-out en niet zoals de Nederlandse wet voorschrijft een opt-in.
Afbeelding

alianz
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 okt 2008, 22:27

Re: Cookiewetgeving

Bericht door alianz » 27 jun 2012, 12:37

Stigter schreef:De Telegraaf gebruikt oa deze optie, alleen is dit een opt-out en niet zoals de Nederlandse wet voorschrijft een opt-in.
Bedankt Stigter, ik moet dus gebruik gaan maken van een opt-in optie. Dat is toch dat een gebruiker eerst toestemming moet geven voordat een cookie wordt geplaatst niet?

Maar om even terug te komen op mijn vraag, ik ga dus geen gebruik van google analytics of advertenties maken, moet ik dan toch iets als de onderstaande tekst in mijn cookie-policy opnemen:

Code: Selecteer alles

Wil je geen tracking-cookies, maar wel die van example.com, dan is het mogelijk om via deze pagina externe cookies uit te schakelen en hieronder toch alle cookies te accepteren. De meeste cookies van adverteerders worden dan geblokkeerd, maar example.com blijft wel functioneren.
Ik vraag dit omdat ik gebruik ga maken van eterne image hosts als imagshack, etc. Deze plaatsen voor zover als ik weet een tracking cookie. Maar in de tekst, tussen de code tags, krijgt een gebruiker als snel het idee dat het op mijn forum om cookies van adverteerders gaat.

Sorry, maar ik ben een leek als het op cookies aankomt en zou het geweldig vinden als iemand mij kan adviseren. Ik had deze vraag ook op cookierecht.nl gesteld en zij wilden de cookie-policy voor mij opstellen maar daar vraagt men zo'n 450 euro voor. Helaas beschik ik niet over voldoende financiële middelen om dit bedrag daarvoor uit te geven, en naar mijn mening de gemiddelde forum webmaster niet.

Edit:
Overigens staat op cookierecht.nl wel een aantal voorbeelden die je zou kunnen verwerken in de cookie-policy. Voor de geinteresseerden onder ons:

http://www.cookierecht.nl/diensten/juri ... erklaring/

Gebruikersavatar
Stigter
Berichten: 290
Lid geworden op: 25 jan 2009, 12:38
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Cookiewetgeving

Bericht door Stigter » 27 jun 2012, 12:59

Er zijn toch meer smaakjes te verkrijgen?
Ik denk even aan
- Cookies van overige externe partijen
Naast bovenstaande zijn er meer onderdelen die een cookie kunnen opleveren. Veelal worden deze gebruikt door de content-partners om te analyseren op welke sites hun gebruikers actief zijn en hoe hun diensten presteren. Denk hierbij aan filmpjes van bijvoorbeeld youtube, foto's van diensten als flickr of picasa, en 'like' knoppen van sociale mediasites als twitter en facebook.



Leuk dat cookierecht.nl dus de versie van cookiecontrol (=gratis) gebruikt..
Afbeelding

alianz
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 okt 2008, 22:27

Cookies geplaatst door phpBB

Bericht door alianz » 29 jun 2012, 12:05

  • Adres van je forum: http://localhost
    Event. modificaties op je forum: Cookie widget toegevoegd
    Wanneer ontstond het probleem? Eigenlijk geen probleem maar eerder een vraag
    phpBB versie: 3.0.10


    Heb je onlangs iets veranderd aan je forum? Cookie widget toegevoegd
    Wat is het probleem?
Ben momenteel bezig een cookie-policy te schrijven en heb een vraag over de cookies die de phpBB-Software plaatst.

Als ik kijk in google chrome, dan worden de volgende cookies geplaatst:

1. phpbb3_loch1_u
2. phpbb3_loch1_sid
3. phpbb3_loch1_k

Het klopt toch dat de eerste 2 cookies het user-id en session-id bevatten? Maar wat bevat het derde cookie, phpbb3_loch1_k?

En zijn de cookies sessie cookies of zit er ook een permanent cookie bij, ik bedoel een cookie dat niet wordt verwijderd bij het afsluiten van de browser? Zo ja, hoe kan ik de levensduur van dat cookie bepalen?

Gebruikersavatar
Stigter
Berichten: 290
Lid geworden op: 25 jan 2009, 12:38
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Cookies geplaatst door phpBB

Bericht door Stigter » 29 jun 2012, 15:07

De _k cookie wordt gebruikt om automatisch in te loggen.
Afbeelding

alianz
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 okt 2008, 22:27

Re: Cookies geplaatst door phpBB

Bericht door alianz » 29 jun 2012, 16:28

Bedankt Stigter, weet ik dat ook weer.

Dus de _k cookie is een sessie cookie, net als de _u en _sid cookie?

Gebruikersavatar
PhilipvD
Berichten: 1690
Lid geworden op: 23 feb 2008, 20:06

Re: Cookiewetgeving

Bericht door PhilipvD » 29 jun 2012, 19:41

Dit past prima in het andere onderwerp wat al over de nieuwe cookiewetgeving gaat. :)
Onderwerp samengevoegd
- PhilipvD

Gebruikersavatar
Paul
Beheerder
Beheerder
Berichten: 20298
Lid geworden op: 23 okt 2003, 11:38
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Cookies geplaatst door phpBB

Bericht door Paul » 30 jun 2012, 12:58

alianz schreef:Bedankt Stigter, weet ik dat ook weer.

Dus de _k cookie is een sessie cookie, net als de _u en _sid cookie?
Nee, _k cookie is geen sessie cookie, aangezien het automatische inloggen dan niet zou werken. _u en _sid zijn wel sessie cookies (Standaard met een lengte van 3600)

antoine
Berichten: 58
Lid geworden op: 25 mar 2006, 09:50
Contacteer:

Re: Cookiewetgeving

Bericht door antoine » 02 jul 2012, 16:22

@Stigter een vraagje over cookie control..

Ik heb de website doorlopen en kreeg toen een scriptje en een code.

De code heb ik net (letterlijk) na <body> geplaatst, met als aanpassing de plaats waar het scriptje staat op de server (cookieControl-5.1.min.js), echter zie ik geen schermpje verschijnen zoals bij jou op je forum. Kan jij mij vertellen wat ik nog verder moet aanpassen, of moet ik net zoals bij andere veranderingen in php geduld hebben?

Gebruikersavatar
marian0810
Berichten: 1974
Lid geworden op: 09 apr 2007, 10:24
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: Cookiewetgeving

Bericht door marian0810 » 02 jul 2012, 16:56

Ik ben Stigter dan wel niet maar als ik naar je bron kijk dan staat er

Code: Selecteer alles

<script src="http://forum.renault5alpineturbo.com/style/cookieControl-5.1.min.js" type="text/javascript"></script>
maar dat pad naar je script klopt niet.

antoine schreef:net zoals bij andere veranderingen in php
Wat bedoel je daar precies mee? Bij mij is elke verandering altijd meteen effectief :?

antoine
Berichten: 58
Lid geworden op: 25 mar 2006, 09:50
Contacteer:

Re: Cookiewetgeving

Bericht door antoine » 02 jul 2012, 17:54

Wat heb ik dan verkeerd gedaan betreffende het pad? Daar moet toch het adres van het scriptje komen te staan?

Het andere probleem heb ik niet zo zeer met het form maar met joomla bv. Als ik daar het logo verander, qua afbeelding en afmetingen, moet ik bijna een dag wachten voordat de veranderingen zichtbaar zijn.

Plaats reactie