header vernieuwen

Hulp nodig bij een stijl? Voor zowel XHTML/CSS als grafische vragen uiteraard gerelateerd aan phpBB3.
Forumregels

LEES: Richtlijnen voor Support. Vul de support template in!
phpBB3.0.x
Verschaf iemand geen servertoegang tenzij het niet anders kan. Maak altijd eerst een volledige backup en verander de inloggevens na afloop. Eigen risico.
Plaats reactie
ltk53
Berichten: 66
Lid geworden op: 10 jan 2015, 18:04

header vernieuwen

Bericht door ltk53 » 15 jan 2015, 20:27

  • Adres van je forum: http://www.cultuurzomerheuvelland.nl/forum
    Event. modificaties op je forum: nee
    Wanneer ontstond het probleem? geen probleem
    phpBB versie: 3.0.11


    Heb je onlangs iets veranderd aan je forum? Logo aangepast
    Wat is het probleem?
Ik ben er zojuist in geslaagd na wat rondsnuffelen hier om een eigen logo te plaatsen ipv het phpBB logootje.
Wat ik nog niet kan vinden (zonder de stijl te veranderen, daar ben ik nog niet aan toe!):
-kan ik de header over de hele breedte veranderen in een eigen foto? Moet dat een Gif zijn ?
-Zo ja, aan welke (maximale) afmetingen is zo'n header gebonden? (ook de hoogte!)
-Fungeert zo'n header automatisch als achtergrond waar bv de huidige tekst bovenop zichtbaar blijft staan?
-Hoe en waar kan ik dan die header aanpassen?
Laatst gewijzigd door David op 15 jan 2015, 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onderwerp verplaatst van 3.0 Support naar 3.0 Stijlen

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4165
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: header vernieuwen

Bericht door El torro » 15 jan 2015, 21:16

In \styles\jouwstijl\theme\images moet je de achtergrond uploaden

En in \styles\jouwstijl\theme\colours.css
Naar jouw achtergrond verwijzen

Code: Selecteer alles

.headerbar {
	background-color: #a70707;
	background-image: url("{T_THEME_PATH}/images/bg_header.gif");
	color: #FFF;
}

ltk53
Berichten: 66
Lid geworden op: 10 jan 2015, 18:04

Re: header vernieuwen

Bericht door ltk53 » 17 jan 2015, 11:03

Dank alweer! , het uploaden is gelukt. Ik ga het knutselen steeds leuker vinden ;) Ben nog niet helemaal tevreden met het visuele resultaat ( kwestie van experimenteren ) maar is ook de hoogte van de header ergens instelbaar? (is nu nog de originele smalle balk).
En dan zou ik ook graag nog aan de (in het beheerderspaneel ingevoerde) headertekst willen sleutelen (lettergrootte en -kleur). Waar kan ik die vinden?

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4165
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: header vernieuwen

Bericht door El torro » 17 jan 2015, 11:15

Wat blijkbaar maar weinig mensen weten is dat als je rechts klikt en "element inspecteren" aanklikt (kan iets verschillen per browser).
Je een nieuw venster ziet met al je opmaak.
In dat venster kun je alles aanpassen en testen, daarna moet je het wel even in de orginele files aanpassen.

ltk53
Berichten: 66
Lid geworden op: 10 jan 2015, 18:04

Re: header vernieuwen

Bericht door ltk53 » 17 jan 2015, 11:44

Ah, inderdaad ook weer een onontgonnen terrein voor mij (maar heb ook helemaal geen verstand van html, behalve het kopiëren en plakken van voorgekouwde codes ;) . Ik kan daar dus nog niet echt (echt niet) een touw aan vast knopen (en vooral: ik zie daar ook helemaal niet in welke map of .css ik de betreffende codes kan terugvinden, laat staan aanpassen) . Sommige elementen zoals het logootje kan ik inderdaad in de "inspector" aanpassen/testen (bewerken html) , maar bv de headertekst of mijn nieuwe .gif header plaatje is voor mij in de inspector codes onherkenbaar. En om daar uitgebreid op te gaan studeren kom ik ook niet aan toe vrees ik...

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4165
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: header vernieuwen

Bericht door El torro » 17 jan 2015, 11:49

We hebben het allemaal moeten leren.
En daar gaat nu eenmaal heel veel tijd inzitten :lol:
Jij slaat dat dus liever over en vraagt aan iemand anders om er tijd in te steken :mrgreen:

ltk53
Berichten: 66
Lid geworden op: 10 jan 2015, 18:04

Re: header vernieuwen

Bericht door ltk53 » 17 jan 2015, 12:39

:D beetje off-topic maar af en toe heb je toch iemand nodig die je de weg wijst in het doolhof El Torro,
Ik vind me al een hele piet dat ik nu zelf (met jullie hulp) wat plaatjes in mijn forum heb kunnen vervangen zonder dat de boel helemaal ontspoort is ;) , hoef ik niet van jullie service gebruik te maken :)

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4165
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: header vernieuwen

Bericht door El torro » 17 jan 2015, 16:10

<h1>CULTUURAGENDA en -FORUM HEUVELLAND</h1>
De header tekst is nu H1 formaat en kan je vinden in de overall_header van je stijl

De H1 kun je aanpassen of er iets anders van maken

Code: Selecteer alles

<h1>{SITENAME}</h1>
Regel 115 ongeveer

ltk53
Berichten: 66
Lid geworden op: 10 jan 2015, 18:04

Re: header vernieuwen

Bericht door ltk53 » 17 jan 2015, 18:45

Gevonden met wat moeite in de map Template ;) (omdat merkwaardigerwijs in
<h1>{SITENAME}</h1> en <h1>{SITE_DESCRIPTION}</h1> de door mij ingevoerde titel en beschrijving niet zichtbaar is?? Ik dacht dat ieder zelf getypt lettertje ergens in de codes terug te vinden moet zijn? En kan ik daar ivm google tussen de { } de werkelijke teksten invoeren of is dat zinloos?

Gebruikersavatar
David
Berichten: 5093
Lid geworden op: 15 jan 2007, 22:00
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contacteer:

Re: header vernieuwen

Bericht door David » 17 jan 2015, 18:51

{SITENAME} en {SITE_DESCRIPTION} zijn template tags, je hoeft er niets mee te doen want dat doet de software al. Als jij in je beheerderspaneel, foruminstellingen kijkt dan is wat je invult bij:

Naam van de site: {SITENAME}
Omschrijving van de site: {SITE_DESCRIPTION}

Je hoeft in je template dus geen naam of beschrijving in te voeren dat doe je in het beheederspaneel, de rest gaat dan vanzelf ;)
Op zoek naar een vertaling voor je extensie? vertalingen

ltk53
Berichten: 66
Lid geworden op: 10 jan 2015, 18:04

Re: header vernieuwen

Bericht door ltk53 » 17 jan 2015, 21:31

Dank David, langzaamaan weer een beetje wijzer geworden. Na wat rondsnuffelen hier heb ik ook begrepen dat ik me sowieso om metatags eigenlijk helemaal niet meer druk hoef te maken omdat die tegenwoordig veel minder belangrijk zijn?

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4165
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: header vernieuwen

Bericht door El torro » 17 jan 2015, 21:38

ltk53 schreef:Dank David, langzaamaan weer een beetje wijzer geworden. Na wat rondsnuffelen hier heb ik ook begrepen dat ik me sowieso om metatags eigenlijk helemaal niet meer druk hoef te maken omdat die tegenwoordig veel minder belangrijk zijn?
Volgens mij ben je wat zaken door elkaar aan het gooien?

Je wou de opmaak van de headertekst aanpassen en nu begin je opeens over metatags??

ltk53
Berichten: 66
Lid geworden op: 10 jan 2015, 18:04

Re: header vernieuwen

Bericht door ltk53 » 17 jan 2015, 21:50

Daar kwam ik vanzelf op door het aanpassen van de headertekst . Dat bracht me bij Sitename en sitedescription en toen maakte ik samen met de reactie van David vanzelf het gedachtensprongetje naar de metatags. De titel van een website verschijnt toch normaal gesproken ook in de metatags? Maar ik had je al gewaarschuwd dat ik er geen verstand van heb, dus ik haal ongetwijfeld van alles door mekaar ;)

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4165
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: header vernieuwen

Bericht door El torro » 17 jan 2015, 21:55

De title is een metatag en wel de belangrijkste ;)

Maar het is handiger om het bij 1 vraag per topic te houden, dan blijft het wat overzichtelijk voor iedereen.

Plaats reactie