Gezocht standaard stijl goed leesbaar voor slechtzienden

Hulp nodig bij een stijl? Voor zowel XHTML/CSS als grafische vragen uiteraard gerelateerd aan phpBB3.
Forumregels

LEES: Richtlijnen voor Support. Vul de support template in!
phpBB3.0.x
Verschaf iemand geen servertoegang tenzij het niet anders kan. Maak altijd eerst een volledige backup en verander de inloggevens na afloop. Eigen risico.
Plaats reactie
Noeke
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 nov 2013, 13:40

Gezocht standaard stijl goed leesbaar voor slechtzienden

Bericht door Noeke » 11 mar 2015, 11:01

Bij de update van ons forum (www.verenigingsancho.nl/fourm) zijn de kleurinstellingen gewijzigd.
We zijn heel blij met de update, die is naar wens doorgevoerd.
De kleuren waren ooit aangepast naar specifieke kleuren maar we willen graag zo'n standaard mogelijk forum.

Is er hier iemand die ervaring heeft of een fijn advies heeft met welke styl voor slechtzienden prettig te lezen is?


Nu wordt de stijl prosilver gebruikt.

Van 2 forumleden die slechtziend zijn kreeg ik de opmerking dat zij met die stijl het forum niet fijn kunnen lezen.
Hun letterlijke feedback :
Bij deze kleuren heb ik problemen met het goed kunnen lezen en zien. Ik ben halfblind en kan geen diepte zien, dit blauw-lichtblauw en lichte letters is dan moeilijk waar te nemen in onderscheid. Als éénogig persoon moet je dan té intensief kijken en gaat het geheel dansen voor je oog...
Is, of komt er een manier om de kleuren mbv je eigen pc aan te passen?
Misschien nog een tip: voor goede leesbaarheid is een lettertype met een 'schreef' (= de ondersteuningsstreepjes aan een letter) veel makkelijk te lezen. Je ogen volgen dan als vanzelf de regels. Deze tips worden ook geadviseerd door sites voor blinden en slechtzienden en gebruikt in de drukkerijbusiness.


We willen liefst een standaardstijl gebruiken en geen stijlaanpassingen doorvoeren. Aanpassingen kunnen we namelijk zelf niet en in het verleden hebben allerlei maatwerk aanpassingen ertoe geleid dat zaken niet meer werkten en een update steeds uitgesteld werd wegens angst om maatwerk kwijt te raken.

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4165
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: Gezocht standaard stijl goed leesbaar voor slechtzienden

Bericht door El torro » 11 mar 2015, 11:10

Persoonlijk zou ik er dan voor kiezen om een tweede stijl te installeren die geschikt is voor slechtzienden.
Je moet dan alleen de css een beetje aanpassen, dat geeft bijna geen problemen met een update.

Noeke
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 nov 2013, 13:40

Re: Gezocht standaard stijl goed leesbaar voor slechtzienden

Bericht door Noeke » 11 mar 2015, 13:47

El torro schreef:Persoonlijk zou ik er dan voor kiezen om een tweede stijl te installeren die geschikt is voor slechtzienden.
Je moet dan alleen de css een beetje aanpassen, dat geeft bijna geen problemen met een update.
Dat is ook de gedachte, nu staan er ook twee stijlen. Alleen ben ik dus op zoek naar welke stijl dat zou moeten zijn. Ik weet dat er op dit forum ook mensen zitten die zelf slechtziend zijn, ik hoop dat zij wellicht een tip voor een bestaande stijl hebben.
Liefst geen aanpassingen van een bestaande stijl aangezien we dat door iemand moeten laten doen.

Is er iemand die zelf slechtziend is en een idee heeft?

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4165
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: Gezocht standaard stijl goed leesbaar voor slechtzienden

Bericht door El torro » 11 mar 2015, 14:15

Voor zo¡n goed doel zal je best wel een vrijwilliger vinden om prosilver even aan te passen als er geen andere oplossing is.
Maar dat kan altijd nog, eerst zien of er iemand suggesties heeft :)

Gebruikersavatar
David
Berichten: 5093
Lid geworden op: 15 jan 2007, 22:00
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Gezocht standaard stijl goed leesbaar voor slechtzienden

Bericht door David » 11 mar 2015, 14:58

Ik weet niet of ik mijzelf slechtziend mag noemen, maar ik heb in ieder geval problemen met contrasten en ben aan één oog meer dan de helft blind ;) Alleen denk ik dat iedereen anders is, bij Prosilver kan ik alles redelijk goed lezen, bij mijn eigen stijl IDLaunch fresh ook, alleen is dat grijze en witte van de forumcategorieën voor mij niet zo prettig en wat moeilijker te lezen. Ik denk dat je dus het beste je slechtziende leden even in de stijlen database kan laten kijken en dan eentje kiezen die past en duidelijk is ;)
Op zoek naar een vertaling voor je extensie? vertalingen

Noeke
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 nov 2013, 13:40

Re: Gezocht standaard stijl goed leesbaar voor slechtzienden

Bericht door Noeke » 20 mar 2015, 14:39

David, bedankt voor je reactie.
Denk dat het inderdaad het beste is ze zelf te laten kijken ernaar.

Grt, Anouk

Plaats reactie