PHPbb met bridge naar custom systeem

Zelf bezig aan een modificatie? Wij kijken graag mee..
Forumregels

LEES: Algemene Voorwaarden. Denk eventueel aan tags (DEV, BETA, RC)!
phpBB3.0.x
Plaats reactie
frank1986
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 apr 2009, 16:01

PHPbb met bridge naar custom systeem

Bericht door frank1986 » 09 apr 2009, 16:08

Hallo allemaal,

Na een tijdje afwezigheid en een nieuw account stormen we gelijk maar binnen met een lastige vraag ;)

Ik ben een tijdje bezig geweest met een nieuwe website en een nieuw systeem, bovenstaande site. Nu ben ik alleen niet tevreden over het forum wat op dit moment op de site staat. Nu is mijn vraag het volgende;

(1) Ik zou graag een phpbb implementatie doen op deze bestaande site. Alleen zou het erg vervelend zijn wanneer gebruikers zich 2x moeten aanmelden. 1x op de site en 1x op het nieuwe forum. Nu las ik op internet dat er diverse bridges bestaan tussen phpbb en andere standaard cms'en, alleen voor custom systemen heb ik nog niets gevonden.

Ik zou dus graag zien dat phpbb zijn gebruikersnaam en wachtwoord uit het huidige systeem en huidige database haalt en de rest gewoon alles zelf regelt. Eerste vraag is; is dit uberhaupt mogelijk? En hoe zou ik dit moeten doen? Ben bang dat mijn php kennis hiervoor ontoereikend is, dus als er mensen zijn die met deze uitdaging zouden willen helpen zou het erg fijn zijn ;) (uiteraard is een betaling mogelijk).

(2) Daarnaast vraag ik me af of PHPbb in de huidige layout te gieten is, zie bovenstaande link.

(3) en last, but not least, is het mogelijk om eenmaal ingelogd, zowel gebruik te maken van het forum als van de website? Zodat 2x inloggen ook niet nodig is. Dit is geen vereiste, maar het zou wel mooi zijn.


Hoop dat iemand het antwoord weet!

Gebruikersavatar
EelkeB
Berichten: 865
Lid geworden op: 13 mar 2009, 12:35
Locatie: Bussum

Re: PHPbb met bridge naar custom systeem

Bericht door EelkeB » 09 apr 2009, 19:06

Met een custum authenticatie-plugin is je eerste eis (gebruikersnaam en wachtwoord uit het bestaande systeem betrekken) redelijk eenvoudig te realiseren, ook zonder veel programmeerervaring. De single sign-on waar je het over hebt is iets lastiger, daarvoor zul je ook sessie-integratie moeten realiseren. Mogelijk is het natuurlijk, die bestaande bridges zijn ook door mensen gemaakt :)
Dutch Open Projects
Mini Seven Club Nederland - Het grote forum voor het kleine autootje
Geen support via PM of mail

frank1986
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 apr 2009, 16:01

Re: PHPbb met bridge naar custom systeem

Bericht door frank1986 » 10 apr 2009, 11:26

En hoe moet ik dat realiseren binnen PHPbb? Het is dus de bedoeling dat in PHPbb de registratiemodule uit staat en dat het systeem het gebruikersnaam en wachtwoord uit mijn eigen systeem haalt. Welke bestanden moet ik dan hebben en hoe is het aan te passen?

Iemand hier ervaring mee?

Gebruikersavatar
EelkeB
Berichten: 865
Lid geworden op: 13 mar 2009, 12:35
Locatie: Bussum

Re: PHPbb met bridge naar custom systeem

Bericht door EelkeB » 10 apr 2009, 12:08

Over authenticatie-plugins, zie hier: http://wiki.phpbb.com/Authentication_plugins

Om de registratie via het andere systeem te laten verlopen kun je de registratie op phpBB natuurlijk uitschakelen. Je zult dan echter wel de gebruiker ook in de phpBB database moeten opnemen, vanuit je eigen proces. De authenticatie plugin verzorgt alleen de authenticatie, dus de controle van gebruikersnaam en wachtwoord.

Overigens zie ik nu dat de authenticatie plugins het ook mogelijk maken om de phpBB-kant van de sessie-integratie kunnen realiseren (onder water een phpBB-sessie aanmaken onder bepaalde voorwaarden, dus met name als er al een sessie van je andere systeem is).
Dutch Open Projects
Mini Seven Club Nederland - Het grote forum voor het kleine autootje
Geen support via PM of mail

frank1986
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 apr 2009, 16:01

Re: PHPbb met bridge naar custom systeem

Bericht door frank1986 » 10 apr 2009, 13:35

Maar hoe zorg ik dan dat beide databases diezelfde gebruikersinformatie bevatten. Moet ik de gebruiker gelijktijdig aanmelden in de phpbb database?

Tis me nog niet helemaal duidelijk haha.

Gebruikersavatar
EelkeB
Berichten: 865
Lid geworden op: 13 mar 2009, 12:35
Locatie: Bussum

Re: PHPbb met bridge naar custom systeem

Bericht door EelkeB » 10 apr 2009, 13:51

Je kunt phpBB zover krijgen dat hij de controle van inloggevens (authenticatie) doet via een alternatief systeem, maar phpBB zal wel zelf ook nog gebruikersinformatie moeten hebben. Normaal gesproken wordt die door het phpBB registratieproces ingevoegd in de database. Zet je het registratie-proces ook buiten spel (en begrijp me niet verkeerd, voor de juiste gebruikerservaring zul je inderdaad een keuze moeten maken voor een van de registratie-systemen), dan moeten die gebruikersgegevens dus op een andere manier in de database van phpBB terecht komen. Een mogelijkheid is om dat te doen tijdens het "andere" registratie-proces, een andere mogelijkheid is om het ook te doen vanuit je authenticatie-module; als iemand zich aanmeldt die nog niet bekend is in de phpBB-database, dan voeg je een nieuwe gebruiker in.
Dutch Open Projects
Mini Seven Club Nederland - Het grote forum voor het kleine autootje
Geen support via PM of mail

frank1986
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 apr 2009, 16:01

Re: PHPbb met bridge naar custom systeem

Bericht door frank1986 » 10 apr 2009, 14:04

Dus zeg maar, wanneer iemand zich verifieert op het "andere" systeem, door de activatie link, op dit moment de gegevens toevoegen in de PHPbb database?

Dan zal ik ook een moduul aan moeten maken dat bij een wachtwoord reset het wachtwoord meeverandert denk ik...

Gebruikersavatar
EelkeB
Berichten: 865
Lid geworden op: 13 mar 2009, 12:35
Locatie: Bussum

Re: PHPbb met bridge naar custom systeem

Bericht door EelkeB » 10 apr 2009, 14:14

Nee, want dat is nou net waar je authenticatie-module voor zorgt. phpBB vraagt met behulp van je custom te ontwikkelen authenticatie-module, "is deze combinatie van gebruikersnaam en wachtwoord geldig?" Het is aan jouw systeem om daar ja of nee op te zeggen. Zie de boven vermelde link.

Waar je dus wel voor moet zorgen is dat de gebruiker wel bekend is bij phpBB. Hij kan niet een gebruiker inloggen die helemaal niet bestaat, in het eigen systeem, omdat er natuurlijk relaties gelegd moeten kunnen worden van topics en berichten naar gebruikers.
Dutch Open Projects
Mini Seven Club Nederland - Het grote forum voor het kleine autootje
Geen support via PM of mail

Gebruikersavatar
Paul
Beheerder
Beheerder
Berichten: 20298
Lid geworden op: 23 okt 2003, 11:38
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: PHPbb met bridge naar custom systeem

Bericht door Paul » 10 apr 2009, 20:08

Verplaatst naar MOD ontwikkeling.

Plaats reactie