gebruikers op het forum zelf een forum aanmaken

Hulp nodig bij je installatie of kom je ergens niet uit? Probeer phpBB3! Problemen lossen we samen met je op.
phpBB 3.0 is End of support per 1 januari 2017. Dit forum is hier enkel ter archief. Het wordt aangeraden te upgraden naar phpBB 3.2
Forumregels
phpBB 3.0 is End of support per 1 januari 2017. Dit forum is hier enkel ter archief. Het wordt aangeraden te upgraden naar phpBB 3.2
Gesloten
tfvdb

gebruikers op het forum zelf een forum aanmaken

Bericht door tfvdb » 10 jul 2012, 23:51

• Adres van je forum:http://biohcg.yourbb.nl/ http://
    Event. modificaties op je forum:
    Wanneer ontstond het probleem?
    phpBB versie:

Heb je onlangs iets veranderd aan je forum?
    Wat is het probleem?
Bij m'n eerste vraag, hoe ik andere bestenden dan jpg kan oploaden, kreeg ik het antwoord dat ik een gratis versie heb.
Ik kan echter nergens de meerwaarden van de betaalde versie terugvinden, behalve dat het reclame-vrij is.

Nu wil ik weten of ik en gebruikers binnen een forum zelf een forum kunnen aanmaken of dat dat ook in de betaalde versie is.
Sorry, dit is geleuter, het was erg laat geworden gisteren. Mensen kunnen natuurlijk gewoon een eigen onderwerp starten, waarop dan kan worden gereageerd. Nogmaals SORRY

Bovendien kan ik niet backuppen. Zal ook wel aan de gratis versie liggen.

Ik vind het helemaal niet erg om te betalen, zo duur is het gelukkig niet, maar ik wil wel weten wat de extra opties zijn.

Mijn forum is hobby en brengt geen geld op. Dat er reclame op komt, vind ik dus niet echt erg.
Voor ik betaal wil ik dan wel eerst weten wat de mogelijkheden zijn.
Bij voorbaat vriendelijk bedankt.
Laatst gewijzigd door tfvdb op 11 jul 2012, 08:49, 1 keer totaal gewijzigd.

David
Contacteer:

Re: gebruikers op het forum zelf een forum aanmaken

Bericht door David » 11 jul 2012, 00:43

Of je een gratis forum neemt of een forum op een betaalde host is een persoonlijke keuze ;) Voor de ene is het perfect voor de andere is het minder perfect... vind het lastig te bepalen wat de meerwaarde in jouw geval zou zijn!

Je noemt nu net al 2 min punten, je kunt geen bijlages plaatsen of maar beperkte extensies. En je kunt geen back-up maken( je kunt meestal wel een back-up krijgen als je betaald ) die 2 problemen zou je bij je eigen host al niet hebben.

Daarnaast las ik in je andere forum dat jouw forum mogelijk 3.0.0 is... dat betekend dat je forumsoftware sterk is verouderd! Gratis forumhosts zijn volgens mij niet zo snel met updaten terwijl we dit toch sterk aanraden. Met een betaalde host kun je zelf zorgen dat je forumversie altijd up-to-date is.
Nu wil ik weten of ik en gebruikers binnen een forum zelf een forum kunnen aanmaken of dat dat ook in de betaalde versie is.
Bedoel je een forum of een topic? Hier op phpbb.nl is 3.0 Support een forum, dit bericht wat je hebt geplaatst is een topic. Dit kan op zowel een gratis forum als een betaald forum.

Voor de meeste phpBB3 gebruikers is hun forum een hobby, en een hobby kost over het algemeen geld! Wil je meer mogelijkheden dan je nu hebt? Wil je meer zelf kunnen doen, bijvoorbeeld stijl aanpassen, modificatie installeren? Dan zul je een betaalde host moeten zoeken, en daar zelf je forum op installeren.

Ben je tevreden met wat je nu hebt, ook al zijn er beperkingen? Tja, dan blijf je bij het gratis forum. Het hangt geheel van jouw wens af!
Op zoek naar een vertaling voor je extensie? vertalingen

tfvdb

Bericht door tfvdb » 11 jul 2012, 08:59

Dank je wel voor je uitgebreide en snelle reactie.
Ik heb mijn vraag al aangepast, wat betreft forum/onderwerp.

Met meerwaarde, bedoelde ik welke opties zijn er extra bij de betaalde versie.
Ik begrijp nu dat dat o.a. backup en uploaden bestanden is.

Ik heb nu php via yourbb. Een beetje raar dat je dan een oude versie krijgt. Ok, dat ga ik even uitzoeken.
Daar kan ik ook upgraden naar de betaalde versie, maar er wordt alleen genoemd dat bij betaling de reclame eraf is.

Sorry, voor de omslachtige vragen/opmerkingen, maar mijn excuus is dat ik pas 2 dagen bezig ben met deze materie.
:lol: Maar dat was vast al opgevallen

David
Contacteer:

Bericht door David » 11 jul 2012, 10:23

Dit is een support forum, en daar worden nu eenmaal vragen gesteld.

Ik heb even op de website van yourbb gekeken, en ik zag daar inderdaad alleen de optie voor een reclame vrij forum € 36,- voor 1 jaar. Van dat geld kun je een mooi webruimte kopen.

Het voordeel van je eigen webhosting is dat je een eigen domeinnaam kan kiezen, je hebt FTP toegang op bij je bestanden te komen, je hebt database toegang om wijzigingen in de database te doen. Je beheert dus kort gezegd je hele website.. het forum zelf en de forum software.

Ik ken verder de beperkingen van yourbb niet zo, dus durf niet te zeggen welke optie je nu wel volledig krijgt als je voor je hosting gaat betalen. Zoals ik eerder zei het hangt ook af van jouw, en wat je allemaal wilt met je forum...
Op zoek naar een vertaling voor je extensie? vertalingen

tfvdb

Bericht door tfvdb » 11 jul 2012, 11:07

Voorlopig krijg ik op geen enkele vraag een reactie, dus betalen doe ik daar niet.
Ondertussen heb ik zitten zoeken op internet waar je de eigen webruimte kan kopen.
Ik heb geen tijd om me te verdiepen in het helemaal zelf doen (vanochtend wel rond gekeken) , dus een suggestie is welkom.

marian0810
Contacteer:

Bericht door marian0810 » 11 jul 2012, 11:17

Voor hosting suggesties is er een centraal topic. Een eigen host houdt wel automatisch in dat je dan alles helemaal zelf doet, een tussenweg is er niet.

Pola
Contacteer:

Bericht door Pola » 11 jul 2012, 19:07

Even voor alle duidelijkheid, phpBB levert alleen maar de forum (bulletin board) software.
phpBB heeft niets te maken met hosts die de forum software al hebben voorgeinstalleerd.
De phpBB software is gratis! Daar bestaat geen betaalde versie van. Het gratis pakket welke - ook hier op phpBB.nl - gedownload kan worden bevat alle opties.

Om een phpBB forum op het internet te kunnen zetten heb je een domeinnaam en ruimte op een webserver nodig. Daar moet normaal gesproken voor betaald worden. Als je een domeinnaam en ruimte hebt, kun je daar zelf de phpBB software op installeren en heb je (afhankelijk van je host en hostingpakket) alle vrijheid om daar mee te doen wat je wilt. Er zijn veel stijlen en MOD's (functionele aanpassingen) gratis te vinden, waarmee je je forum mooier en beter kunt maken, helemaal naar je eigen wensen.

Als je een gratis voorgeinstalleerd forum gebruikt bij een webhost, hangt het helemaal af van die webhost wat je mogelijkheden zijn, in hoeverre er service verleend wordt, welke opties er geinstalleerd/geconfigureerd zijn. We hebben al gezien dat yourbb.nl een oude versie gebruikt, dus dat is geen pluspunt. Verder kunnen wij daar niet veel over zeggen, niet over de gratis versie en net zo min over de betaalde versie van yourbb.nl. Waarschijnlijk is de betaalde versie ook de verouderde versie. Dat zou ik dus zeker niet doen.

Als je beslist een gratis forum wilt hebben - die wel op de laatste versie zit - dan kun je Forumatic overwegen. Dat is opgezet door enkele ontwikkelaars van phpBB. Maar ook daar kun je geen bijlagen uploaden. Wel verzorgen ze een dagelijkse backup.
HGN op phpbb.com

tfvdb

Bericht door tfvdb » 11 jul 2012, 22:07

@Pola Dank je voor je uitgebreide uitleg.
Aangezien ik nieuw ben, zoals ik al eerder zei, loop ik natuurlijk in 7 sloten tegelijk.

Ik heb een beetje in de handleiding gekeken, maar het alles in eigen beheer hebben van een forum wil zeggen, dat ik eerst een cursus htlm moet volgen, vervolgens een cursus php en sql.
Dat is echt teveel van het goede.

In de gratis download van yourBB heb ik na lang stoeien en modderen toch een hoop voor elkaar gekregen.
Aldoende leert men, maar ik heb ook heel veel gehad aan de handleiding die hier staat.

Maar opties die er gewoon niet zijn, kan ik wel zoeken, maar zal ik nooit vinden.
Ik weet dus vaak niet of ik het niet kan vinden, of dat het er niet is.
Dit kost me bakken met tijd.

Wat ik eigenlijk wil, is (niet bijlagen) maar bestandjes op het forum zetten, die mensen dan kunnen downloaden. Ook de gebruikers zouden van zo'n optie gebruik moeten kunnen maken.
Liefst natuurliijk in docx- of pdf-formaat, nu kan ik alleen afbeeldingen uploaden.

Daarbij wil ik dat vaste gebruikers een avatar/foto kunnen uploaden.
Leuk, dat kan wel maar de foto mag niet groter zijn dan 6KB!!!!!
Daar hoef ik niet verder over te uit te weiden, foto's kunnen dus niet worden ge-upload, er lijkt alleen een optie te zijn.

Vervolgens wil ik een backup kunnen maken, dat behoeft verder geen uitleg.

Omdat ik een gratis pakket heb, kan ik zelf niet uploaden, geen backup maken, en geen settingen doen voor de avatars. De handleiding heeft het steeds over een config map en die heb ik niet.
Via email heb ik nog steeds niet één keer contact mogen hebben met yourbb. Dat vind ik een kwalijke zaak. En ik kan dan niet verder. Ook heb ik daarmee nog steeds geen update.

Ik wil dus best wel zelf dingen doen, maar geen technische cursus volgen.
Als het moet, wil ik best betalen om het forum te krijgen dat ik hebben wil.

Wat staat me nou te doen?

Pola
Contacteer:

Bericht door Pola » 12 jul 2012, 08:22

tfvdb schreef:Ik heb een beetje in de handleiding gekeken, maar het alles in eigen beheer hebben van een forum wil zeggen, dat ik eerst een cursus htlm moet volgen, vervolgens een cursus php en sql.
Dat is echt teveel van het goede.
En dan vergeet je nog een cursus CSS.
Nee, dat is toch echt niet nodig. Er zijn kant en klare stijlen die je alleen maar hoeft te uploaden en in te stellen in het beheerderspaneel van het forum. Verder zijn er tools en pakketten met instructies om extra functies op het forum te installeren.
Als je er interesse in hebt en je gebruikt google en je stelt je vragen op phpbb.nl (of phpbb.com) dan pik je de nodige kennis ook vrij snel op.
tfvdb schreef:Maar opties die er gewoon niet zijn, kan ik wel zoeken, maar zal ik nooit vinden.
Ik weet dus vaak niet of ik het niet kan vinden, of dat het er niet is.
Dat is ook voor ons het moeilijke met dit soort gratis beschikbaar gestelde fora. Wij gaan uit van het standaard phpBB pakket en hebben geen idee wat deze hosts allemaal aangepast hebben.
tfvdb schreef:Wat ik eigenlijk wil, is (niet bijlagen) maar bestandjes op het forum zetten, die mensen dan kunnen downloaden. Ook de gebruikers zouden van zo'n optie gebruik moeten kunnen maken.
Liefst natuurliijk in docx- of pdf-formaat, nu kan ik alleen afbeeldingen uploaden.
Bestanden op het forum zetten = bijlagen toevoegen aan berichten.
Hoe kun je afbeeldingen uploaden?
Normaal kun je in het beheerderspaneel instellen welke types bijlagen wel en welke niet kunnen bijgevoegd bij berichten. Daarvoor ga je naar Beheerderspaneel - BERICHTEN - Beheer extensiegroepen. Je kunt daar instellen welke types je in welke fora wilt toestaan.
tfvdb schreef:Daarbij wil ik dat vaste gebruikers een avatar/foto kunnen uploaden.
Daar hoef ik niet verder over te uit te weiden, foto's kunnen dus niet worden ge-upload, er lijkt alleen een optie te zijn.
De maximale grootte van up te loaden avatars is instelbaar in het beheerderspaneel: Beheerderspaneel - Avatarinstellingen - Maximale avatarbestandsgrootte:.
tfvdb schreef:Vervolgens wil ik een backup kunnen maken, dat behoeft verder geen uitleg.
Daar vragen de meeste gratis hosts geld voor. Ze moeten per slot van rekening ergens hun geld vandaan halen.
tfvdb schreef:Omdat ik een gratis pakket heb, kan ik zelf niet uploaden, geen backup maken, en geen settingen doen voor de avatars. De handleiding heeft het steeds over een config map en die heb ik niet.
Ik weet niet wat je bedoelt met config map. Kun je een link geven naar de documentatie waar dat staat?
tfvdb schreef:Via email heb ik nog steeds niet één keer contact mogen hebben met yourbb. Dat vind ik een kwalijke zaak. En ik kan dan niet verder. Ook heb ik daarmee nog steeds geen update.
Dat is een regelmatig gehoord probleem. Je krijgt waarvoor je betaald. Als je niets betaald, mag je ook niet teveel verwachten qua service.
tfvdb schreef:Ik wil dus best wel zelf dingen doen, maar geen technische cursus volgen.

Dat is aan jou. Als je het gemak wilt hebben van een up to dat forum, waarbij backups gemaakt worden, maar je geen mogelijkheid hebt iets te up loaden, heb ik je in mijn vorige bericht een goede optie gegeven.
Als je een forum wilt hebben met alle mogelijkheden, zul je zelf een domeinnaam moeten aanschaffen, webruimte (bij een host) regelen (tegen betaling) en het phpBB forum installeren. Als je dan nog wensen hebt qua stijl of aanpassingen, dan kunnen we je (bijna) altijd verder helpen.
HGN op phpbb.com

tfvdb

Bericht door tfvdb » 12 jul 2012, 15:13

Ik heb het bericht in drieën geknip en zo makkelijker per onderwerp te antwoorden.
tfvdb schreef:Ik heb een beetje in de handleiding gekeken, maar het alles in eigen beheer hebben van een forum wil zeggen, dat ik eerst een cursus htlm moet volgen, vervolgens een cursus php en sql. Dat is echt teveel van het goede.
En dan vergeet je nog een cursus CSS.
Nee, dat is toch echt niet nodig. Er zijn kant en klare stijlen die je alleen maar hoeft te uploaden en in te stellen in het beheerderspaneel van het forum. Verder zijn er tools en pakketten met instructies om extra functies op het forum te installeren.
Als je er interesse in hebt en je gebruikt google en je stelt je vragen op phpbb.nl (of phpbb.com) dan pik je de nodige kennis ook vrij snel op.

Ga ik uitzoeken, maar ik denk dat ik weer tegen een beperking oploop

tfvdb schreef:Maar opties die er gewoon niet zijn, kan ik wel zoeken, maar zal ik nooit vinden. Ik weet dus vaak niet of ik het niet kan vinden, of dat het er niet is.

Dat is ook voor ons het moeilijke met dit soort gratis beschikbaar gestelde fora. Wij gaan uit van het standaard phpBB pakket en hebben geen idee wat deze hosts allemaal aangepast hebben.
Ik moet dus het basis pakket installeren en aanpassen met stijlen en zo? Natuurlijk eerst een domeinnaam en webruimte kopen. Ik dacht eigenlijk dat dat was wat zo'n gratis pakket inhield. Dat ik het verder moet indelen en veranderen vind ik niet erg. Maar dat er gewoon opties worden weggelaten zonder verdere info hoe ik die kan krijgen/kopen, is wel erg mager

tfvdb schreef:Wat ik eigenlijk wil, is (niet bijlagen) maar bestandjes op het forum zetten, die mensen dan kunnen downloaden. Ook de gebruikers zouden van zo'n optie gebruik moeten kunnen maken.

Bestanden op het forum zetten = bijlagen toevoegen aan berichten.
Hoe kun je afbeeldingen uploaden? Normaal kun je in het beheerderspaneel instellen welke types bijlagen wel en welke niet kunnen bijgevoegd bij berichten. Daarvoor ga je naar Beheerderspaneel - BERICHTEN - Beheer extensiegroepen. Je kunt daar instellen welke types je in welke fora wilt toestaan.

Gevonden, alleen 'afbeeldingen' was aangevinkt als toegestaan bestand. Geweldig!! Gevonden en aangepast!! Mag ik u kussen? ;)

tfvdb schreef:Daarbij wil ik dat vaste gebruikers een avatar/foto kunnen uploaden.

De maximale grootte van up te loaden avatars is instelbaar in het beheerderspaneel: Beheerderspaneel - Avatarinstellingen - Maximale avatarbestandsgrootte:.
Gevonden, was wel aanmodderen voor ik de juiste grootte had gevonden, bytes en inches zijn niet mijn dagelijkse eenheid, zal maar zeggen, maar nu heb ik ook wat. Prachtig
tfvdb schreef:Vervolgens wil ik een backup kunnen maken, dat behoeft verder geen uitleg.

Daar vragen de meeste gratis hosts geld voor. Ze moeten per slot van rekening ergens hun geld vandaan halen.
Ja, helemaal niet erg, maar dan moet je wel die optie aan je klant meedelen. Nu weet ik niks en hoor ik niks.
tfvdb schreef:Omdat ik een gratis pakket heb, kan ik zelf niet uploaden, geen backup maken, en geen settingen doen voor de avatars. De handleiding heeft het steeds over een config map en die heb ik niet.

Ik weet niet wat je bedoelt met config map. Kun je een link geven naar de documentatie waar dat staat?
Bij openen van Beheerderspaneel staat dat mijn versie is verouderd. Vervolgens de instructies hoe ik dat kan doen met o.a.•Upload de uitgepakte install-map volledig naar je phpBB-root (waar je config.php ook staat)*. Ik heb geen geïnstalleerde versie, dus heb ik geen phpBB-root, of wel?

tfvdb schreef:Via email heb ik nog steeds niet één keer contact mogen hebben met yourbb. Dat vind ik een kwalijke zaak. En ik kan dan niet verder. Ook heb ik daarmee nog steeds geen update.

Dat is een regelmatig gehoord probleem. Je krijgt waarvoor je betaald. Als je niets betaald, mag je ook niet teveel verwachten qua service.
Nee, maar dan zou je denken dat ze toch wel vertellen wat er in een betaalde versie allemaal extra is? Dan gaan mensen kopen, hier wordt niks te koop geboden.
Niks, alleen een reclamevrije versie en dat interesseert me nu nog niet.

tfvdb schreef:Ik wil dus best wel zelf dingen doen, maar geen technische cursus volgen.

Dat is aan jou. Als je het gemak wilt hebben van een up to dat forum, waarbij backups gemaakt worden, maar je geen mogelijkheid hebt iets te up loaden, heb ik je in mijn vorige bericht een goede optie gegeven.
Als je een forum wilt hebben met alle mogelijkheden, zul je zelf een domeinnaam moeten aanschaffen, webruimte (bij een host) regelen (tegen betaling) en het phpBB forum installeren. Als je dan nog wensen hebt qua stijl of aanpassingen, dan kunnen we je (bijna) altijd verder helpen.
HGN op phpbb.com

Geen tussenoplossing? Alleen webruimte en domeinnaam? Eigenlijk dacht ik dat dat een gratis pakket was, maar niet dat de opties zijn weggehaald. Hoewel ik dat niet meer zo hard durf te zeggen. Zijn meer dingen die zich gewoon verscholen hadden voor mij.
Eigenlijk zoek ik nu nog een manier om zelf te updaten als de leverancier het niet doet.
OK, ik ga op onderzoek. Heel hartelijk bedankt, ik ben al een heel stuk gevorderd. En excuses voor de ruimte die ik heb ingenomen.
Laatst gewijzigd door marian0810 op 12 jul 2012, 16:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: 3 berichten samengevoegd

marian0810
Contacteer:

Bericht door marian0810 » 12 jul 2012, 16:51

tfvdb schreef:Ik heb het bericht in drieën geknipt
Dat gaat helaas niet, dubbelposten is niet toegestaan zoals je hier kunt lezen: http://www.phpbb.nl/algemene_voorwaarden#3.5

Het gebruik van kleurtjes stellen we ook niet erg op prijs.

Ik heb je berichten nu samengevoegd.

tfvdb

Bericht door tfvdb » 12 jul 2012, 18:10

Excuses voor het ongemak.

Pola
Contacteer:

Bericht door Pola » 12 jul 2012, 18:45

tfvdb schreef:Ik moet dus het basis pakket installeren en aanpassen met stijlen en zo? Natuurlijk eerst een domeinnaam en webruimte kopen. Ik dacht eigenlijk dat dat was wat zo'n gratis pakket inhield. Dat ik het verder moet indelen en veranderen vind ik niet erg. Maar dat er gewoon opties worden weggelaten zonder verdere info hoe ik die kan krijgen/kopen, is wel erg mager
Je hoeft alleen phpBB te installeren. Het uiterlijk van het forum is dan identiek aan wat je nu op yourBB.nl hebt. Als je er iets speciaals van wilt maken (andere kleurtjes, andere knopjes, dropdown menuutjes) dan heb je de mogelijkheid om een andere stijl te installeren.
tfvdb schreef:Bij openen van Beheerderspaneel staat dat mijn versie is verouderd. Vervolgens de instructies hoe ik dat kan doen met o.a.•Upload de uitgepakte install-map volledig naar je phpBB-root (waar je config.php ook staat)*. Ik heb geen geïnstalleerde versie, dus heb ik geen phpBB-root, of wel?
Je hebt wel een geinstalleerde versie (en dus ook een root). Alleen die is door yourBB geinstalleerd en jij hebt er geen toegang toe.
tfvdb schreef:Geen tussenoplossing? Alleen webruimte en domeinnaam? Eigenlijk dacht ik dat dat een gratis pakket was, maar niet dat de opties zijn weggehaald. Hoewel ik dat niet meer zo hard durf te zeggen. Zijn meer dingen die zich gewoon verscholen hadden voor mij.
Eigenlijk zoek ik nu nog een manier om zelf te updaten als de leverancier het niet doet.
OK, ik ga op onderzoek. Heel hartelijk bedankt, ik ben al een heel stuk gevorderd. En excuses voor de ruimte die ik heb ingenomen.
De enige manier waarop je zeker weet wat er geinstalleerd is, is als je het zelf gedaan hebt.
Het is me niet duidelijk naar wat voor tussenoplossing je zoekt. Een voorgeinstalleerd forum die je zelf kunt updaten, komt vrijwel op hetzelfde neer als het zelf installeren van een forum. Er zijn ook hosts die gratis webruimte aanbieden, maar ook daar is het de vraag hoe het met de uptime, de service en de mogelijkheden zit.

Verdere vragen/opmerkingen ten aanzien van yourBB kan ik niet op reageren, omdat wij daar niets mee te maken hebben en dus ook geen kennis hebben van hun policies.

Tot slot, het installeren van een forum is beslist geen monikkenklus. Als je geschikte webruimte hebt (en een domeinnaam) is het minder dan 5 minuten werk.
HGN op phpbb.com

tfvdb

Bericht door tfvdb » 12 jul 2012, 21:30

De site van yourbb is al niet meer bijgewerkt sinds sept 2011 of zo, dat zegt ook al genoeg.
Ja, ik geloof dat je laatste punt mijn probleem is. Geschikte webruimte en een domeinnaam.
Ik ga verder op zoek.
Hartelijk bedankt voor je geduld en moeite.

Gesloten