Zoekfunctie: zoeken op drie letterwoorden

Hulp nodig bij je installatie of kom je ergens niet uit? Probeer phpBB3! Problemen lossen we samen met je op.
phpBB 3.0 is End of support per 1 januari 2017. Dit forum is hier enkel ter archief. Het wordt aangeraden te upgraden naar phpBB 3.2
Forumregels
phpBB 3.0 is End of support per 1 januari 2017. Dit forum is hier enkel ter archief. Het wordt aangeraden te upgraden naar phpBB 3.2
Gesloten
Saskialk

Zoekfunctie: zoeken op drie letterwoorden

Bericht door Saskialk » 20 mar 2009, 00:01

• Adres van je forum: http://www.verenigingsancho.nl/forum/
    Event. modificaties op je forum:
    Wanneer ontstond het probleem? vanaf het begin
    phpBB versie: 3.0.5

Heb je onlangs iets veranderd aan je forum? update naar 3.0.4.
    Wat is het probleem?
De zoekindex.

Ik heb afgelopen zondag opnieuw geïndexeerd "Fulltext native (Actief)" een hele dag heeft dat geduurd maar uiteindelijk kan ik nog niks vinden in de zoekmachine.

Weet iemand wat er fout kan zijn gegaan of beter nog hoe ik dit op kan lossen want het forum is zo groot een de zoekfunctie is echt hard nodig, we krijgen steeds meer dubbele berichten.

Alvast bedankt voor de genomen moeite.

Groetjes van Saskia
Laatst gewijzigd door Saskialk op 16 nov 2009, 12:58, 2 keer totaal gewijzigd.

Saskialk

Re: Zoekfunctie: indexeren gaat ws niet goed !!??

Bericht door Saskialk » 20 mar 2009, 22:32

Er er hier niemand die hier problemen mee heeft gehad??

Saskialk

Bericht door Saskialk » 29 mar 2009, 21:53

De problemen met het zoeken zijn nog steeds niet opgelost. Er is nu ook een probleem bijgekomen, het 'toon nieuwe berichten' is ook niet meer mogelijk.

Sinds twee dagen krijgen we deze melding:

Informatie

Sorry, maar je kan momenteel niet zoeken. Probeer opnieuw over enkele minuten.

Waar kan dit aan liggen ???

EelkeB

Bericht door EelkeB » 30 mar 2009, 08:26

Toon nieuwe berichten is in feite ook gewoon de zoekfunctie, met een paar "speciale" inputs. Als je problemen hebt met de zoekfunctie, dan is het niet raar dat je ook problemen hebt met "Toon nieuwe berichten". Heb je gekeken of je zoekfunctie uberhaupt nog wel aan staat?

Het herindexeren kan enorm lang duren. Het beste is om (tijdens het indexren) met bijv. phpMyAdmin een kijkje in de database te nemen om te zien of de zoektabellen wel worden opgebouwd. Het zou ook zomaar kunnen dat de zoekfunctie tijdens het indexeren wordt uitgeschakeld. Als het indexeren is afgebroken, dan staat in dat geval nu je zoekfunctie uit (ik weet dus niet zeker of dat ook echt gebeurd, maar zou goed kunnen).

Heb je de mogelijkheid om voor MySQL full text indexering te gaan? Dat werkt op zich wel goed. Ik zou wel even uitzoeken wat de instellingen zijn daarvan en in hoeverre je die kunt veranderen. Je kunt ze bekijken in phpMyAdmin, op de voorpagina daarvan vind je een link "Show MySQL system variables". Met name ft max word len en ft min word len zijn belangrijk, deze bepalen de maximale en minmale lengte van woorden die worden geindexeerd. Bij mij staat de laatste op 4, ik kan hem zelf niet wijzigen en de host weigert dat te doen (yep, tijd voor een nieuwe host). Gevolg: op mijn forum kan niet gezocht worden op woorden van 3 letters, en dat blijkt toch wel erg storend te zijn (dus ik ben weer aan het kijken om native te gaan gebruiken, helaas zijn de indexen daarvan veel groter). Staat ft min word len bij jou op 3, of kun je daar zelf voor zorgen, dan zou ik zeker aanraden om MySQL fulltext indexing te gebruiken.
Dutch Open Projects
Mini Seven Club Nederland - Het grote forum voor het kleine autootje
Geen support via PM of mail

Saskialk

Bericht door Saskialk » 14 apr 2009, 20:52

Eelke bedankt voor je antwoordt, ondertussen zijn er wat dingen omgezet (ik heb geen idee wat) en nu werkt alles weer.

Saskialk

Bericht door Saskialk » 15 nov 2009, 23:08

Update: de zoekfunctie werkt weer maar op woorden van drie letters kan nog steeds niet gezocht worden.
Bij de 'instellingen zoeken' staat dat er minimaal naar woorden van 3 letters gezocht moet worden maar als ik bijv. 130 intyp in de zoekmachine dan wordt er niks gevonden en toch weet ik zeker dat dit getal op het forum vermeld staat.

Is het misschien beter om op minimaal 2 letters te gaan zoeken ????

EelkeB

Re: Zoekfunctie: zoeken op drie letterwoorden

Bericht door EelkeB » 16 nov 2009, 08:15

Op andere drieletter "woorden" zoeken werkt nu wel? Enige tijd geleden heb ik me wat meer verdiept in de native search, maar sindsdien ben ik overgestapt op een andere server zodat MySQL full text search toch weer de betere optie werd, dus het is allemaal weer wat weggezakt. Maar het zou best goed kunnen dat getallen niet geindexeerd worden.

Als andere drieletter woorden ook niet werken (ik begrijp dat de instelling van de minimale woordlengte is aangepast), is de zoekindex wel opnieuw opgebouwd na het aanpassen van de instelling?
Dutch Open Projects

Saskialk

Bericht door Saskialk » 16 nov 2009, 13:00

Zou kunnen met die cijfers maar ook drieletterwoorden gaat niet goed.

Ik heb geprobeerd de zoekindex opnieuw te laten indexeren maar ik krijg een foutmelding, hij gaat trouwens wel gewoon door met indexeren maar ik heb het proces onderbroken. Van dit soort foutmeldingen snap ik werkelijk niks:

SQL ERROR [ mysql4 ]

Column 'post_text' cannot be part of FULLTEXT index [1283]

SQL

ALTER TABLE phpbb3_posts ADD FULLTEXT (post_subject), MODIFY post_text mediumtext COLLATE utf8_unicode_ci NOT NULL, ADD FULLTEXT (post_text), ADD FULLTEXT post_content (post_subject, post_text)

BACKTRACE

FILE: includes/db/mysql.php
LINE: 174
CALL: dbal->sql_error()

FILE: includes/search/fulltext_mysql.php
LINE: 738
CALL: dbal_mysql->sql_query()

FILE: includes/acp/acp_search.php
LINE: 363
CALL: fulltext_mysql->create_index()

FILE: includes/acp/acp_search.php
LINE: 46
CALL: acp_search->index()

FILE: includes/functions_module.php
LINE: 507
CALL: acp_search->main()

FILE: adm/index.php
LINE: 74
CALL: p_master->load_active()

EelkeB

Bericht door EelkeB » 16 nov 2009, 20:15

In de eerste post lees ik dat je fulltext native search gebruikt. Uit de foutmeldingen blijkt echter dat je de search index voor fulltext mysql probeert op te bouwen... Welke is het?
Dutch Open Projects

Saskialk

Bericht door Saskialk » 16 nov 2009, 21:42

Het is de fulltext mysql , het probleem speelde begin dit jaar daarna is het wel goed gegaan. Nu lopen we tegen het probleem van de drieletterwoorden aan.

Er is toen iets veranderd ergens maar ik heb werkelijk geen idee waar en wat.

Eelke bedankt voor je genomen moeite.

EelkeB

Bericht door EelkeB » 16 nov 2009, 22:55

Deze thread op phpbb.com suggereert dat het ligt aan de collatie (zeg maar encoding - ik snap nooit waarom er bij een database ineens van collatie wordt gesproken, maar dat kan goed aan mij liggen) van de tabellen. http://www.phpbb.com/community/viewtopi ... 6&t=926905
Dutch Open Projects

Saskialk

Bericht door Saskialk » 16 nov 2009, 23:02

Oke bedankt, ik zal het even doorspelen aan iemand die daar weer verstand van heeft. Mocht het opgelost worden dan zal ik hier neerzetten wat er precies aan de hand is/was.

Saskialk

Bericht door Saskialk » 01 jan 2010, 22:37

Niet echt een oplossing gevonden maar het is blijkbaar niet te doen om op drie tekens te zoeken, de zoekindex wordt dan veel te groot.

EelkeB

Bericht door EelkeB » 04 jan 2010, 08:19

In mijn ervaring valt dat wel mee, maar dat hij groter wordt staat natuurlijk als een paal boven water. Het blijft altijd een afweging.
Dutch Open Projects

Gesloten