Database raadsel

Hulp nodig bij je installatie of kom je ergens niet uit? Probeer phpBB3! Problemen lossen we samen met je op.
phpBB 3.0 is End of support per 1 januari 2017. Dit forum is hier enkel ter archief. Het wordt aangeraden te upgraden naar phpBB 3.2
Forumregels
phpBB 3.0 is End of support per 1 januari 2017. Dit forum is hier enkel ter archief. Het wordt aangeraden te upgraden naar phpBB 3.2
Gesloten
marian0810
Contacteer:

Database raadsel

Bericht door marian0810 » 25 nov 2009, 12:21

• Adres van je forum: http://www.atkinsforum.info/forum
    Event. modificaties op je forum: veel
    Wanneer ontstond het probleem? geen probleem, alleen een vraag
    phpBB versie: 3.0.6
Om de update te testen heb ik een complete backup van ons forum op mijn eigen site gezet. Dat is allemaal soepel verlopen, update is ook redelijk probleemloos gegaan. Wat ik alleen niet snap... de backup is identiek aan mijn live forum van een paar dagen geleden. Zelfde gebruikers, zelfde berichten, zelfde tabellen. Hoe kan het dan dat de database van die backup 50 Mb kleiner is dan die van het "echte" forum??? :?

EelkeB

Re: Database raadsel

Bericht door EelkeB » 25 nov 2009, 12:25

En hoeveel procent is dat van het totaal? Als het een relatief klein percentage is, dan kan het zijn door overhead data die in de loop van de tijd in je live database is geslopen. Je kunt tabellen in MySQL optimaliseren, waardoor er vaak wat ruimtewinst is. Maar ik ben geen MySQL-expert, dus het naadje van de kous ken ik ook niet. Ik zou me daar wat bij kunnen voorstellen bij een paar procent verschil. Als het meer is, dan zou ik toch eens goed kijken of je wel alle tabellen over hebt gezet.
Dutch Open Projects
Mini Seven Club Nederland - Het grote forum voor het kleine autootje
Geen support via PM of mail

marian0810
Contacteer:

Bericht door marian0810 » 25 nov 2009, 12:29

In mijn acp geeft hij voor de backup totaal 346 Mb aan en live 395 Mb. Maar had ik dan geen problemen moeten tegenkomen met updaten als er tabellen ontbraken?

EelkeB

Bericht door EelkeB » 25 nov 2009, 12:31

Zou je zeggen. Maar 'meten is weten' :)
Dutch Open Projects

marian0810
Contacteer:

Bericht door marian0810 » 25 nov 2009, 12:47

Ik ben maar eens even phpMyadmin ingedoken, de grootste verschillen zitten in de tabellen posts en search_wordmatch. Maar hoe kan dat dan? Volgens diezelfde stats in mijn acp heeft de backup meer berichten dan het forum :?

EelkeB

Bericht door EelkeB » 25 nov 2009, 13:17

Als het aantal records gelijk is in die tabellen dan zal het toch die overhead-data zijn in je live database, vermoed ik. Je kunt live eens wat tabel-optimalisaties uitvoeren en kijken of het dan meer naar elkaar toetrekt.
Dutch Open Projects

Tazmanian
Contacteer:

Bericht door Tazmanian » 25 nov 2009, 13:26

En kijk naar de grote van je database in PhpMyAdmin.
In phpbb wordt dat niet direct geupdate.

marian0810
Contacteer:

Bericht door marian0810 » 25 nov 2009, 20:56

EelkeB schreef:Je kunt live eens wat tabel-optimalisaties uitvoeren
Hoe doe ik dat?

EelkeB

Bericht door EelkeB » 26 nov 2009, 09:32

In phpMyAdmin zou je bij de tabellen een optie moeten vinden om de tabel te optimaliseren. Bij mij staat hij onder "Operations" bij de tabel.

Maar goed, het is meer een "experiment" dan dat het echt noodzakelijk is. Een database is natuurlijk niet recht-toe-rechtaan opslag van de exacte data en verder niks, er zitten allerlei optimalisaties in om data zo efficient mogelijk te kunnen terugvinden, c.q. weg te kunnen schrijven. Zijn alle indexes ook overgenomen, is de MySQL-versie hetzelfde, zijn alle instellingen identiek, misschien is het nog afhankelijk van het onderliggende besturingssysteem, etc. Op zich zou het wel interessant zijn om te weten of het inderdaad alleen maar wat overhead is die "weg-geoptimaliseerd" kan worden, maar het zou me ook zeker niet verbazen als je dan nog steeds niet aan exact hetzelfde ruimtegebruik zit.
Dutch Open Projects

marian0810
Contacteer:

Bericht door marian0810 » 26 nov 2009, 11:09

Bedankt, ik ga het proberen. En ik heb het live forum vannacht geupdate, daar werd hij tot mijn verbazing ook nog 20 Mb kleiner van :? :D Dus dat verklaart een gedeelte van het verschil.

Gesloten