Vraag over de bottaal

Hulp nodig bij je installatie of kom je ergens niet uit? Probeer phpBB3! Problemen lossen we samen met je op.
phpBB 3.0 is End of support per 1 januari 2017. Dit forum is hier enkel ter archief. Het wordt aangeraden te upgraden naar phpBB 3.2
Forumregels
phpBB 3.0 is End of support per 1 januari 2017. Dit forum is hier enkel ter archief. Het wordt aangeraden te upgraden naar phpBB 3.2
Gesloten
~*~Wings of Death~*~
Contacteer:

Vraag over de bottaal

Bericht door ~*~Wings of Death~*~ » 17 apr 2010, 20:49

• Adres van je forum: http://
    Event. modificaties op je forum:
    Wanneer ontstond het probleem?
    phpBB versie: 3.0.7-PL1

Heb je onlangs iets veranderd aan je forum?
    Wat is het probleem?

Bot-taal:
De taal die de bot op het forum zal gebruiken. [British English] of [Nederlands]

Wat moet ik mij voorstellen bij 'de taal die de bot op het forum zal gebruiken'?
Is dit de taal waarin de bot de woorden opslaat voor de ranks in de zoekmachines?

Wat voor invloed heeft de bot-taal op de functie van de bots en spiders?

Alvast bedankt!

Jeroen

Re: Vraag over de bottaal

Bericht door Jeroen » 17 apr 2010, 21:03

Het gaat de zoekmachine bots uiteindelijk om de inhoud van je forum, dus de berichten/topictitels/forumtitels etc. Als je inhoud gewoon allemaal Nederlands is en je hebt je forum bij wijze van spreken op Engels ingesteld, dan wordt de Nederlandse tekst "gelezen" door de bots en dus zo opgeslagen.

De robots hebben verder niet echt wat te maken met de forumfuncties die in een andere taal zijn, het gaat voornamelijk om de inhoud :)
Jeroen

~*~Wings of Death~*~
Contacteer:

Bericht door ~*~Wings of Death~*~ » 17 apr 2010, 21:21

Ja, dat het om de inhoud gaat, dat snapte ik. ;)
Ik ben niet geheel een forumleek.

Alleen de precieze werking van de zoekmachines en spiders met betrekking tot de phpBB-fora is me niet bekend.
Ik weet dat de spiders de inhoud indexeren, maar ik vraag mij af welke invloed de bot-taal heeft op dit proces.

Met andere woorden: als ik Nederlandse inhoud heb, maar de bot-taal staat op British English, wat gebeurt er dan?
Indexeren de spiders dan voor Engelse versies van zoekmachines? Dus komen de Nederlandse termen dan in de Engelstalige ranking te staan?

Alvast bedankt!

AlbertPool

Bericht door AlbertPool » 18 apr 2010, 16:03

Stel je je gebruikerstaal in op Engels, dan zie je hetzelfde als een bot met bottaal Engels.
Stel je je gebruikerstaal in op Nederlands, dan zie je wat een bot ziet, met bottaal Nederlands.

Alle teksten die bij phpBB zelf horen (zoals de knoppen Forumoverzicht, Inloggen, Beheerderspaneel, Citeer, Nieuw onderwerp enzo), worden vertaald.

Jeroen

Bericht door Jeroen » 18 apr 2010, 16:06

De teksten die bij het forum zelf horen zijn uiteindelijk toch niet belangrijk voor zoekopdrachten in bijvoorbeeld Google. Zijn de topics Nederlandstalig maar staat de bottaal op Engels, dan is de tekst gewoon te googlen in het Nederlands.

Er is niet echt een verschil tussen zoekmachines qua taal. Je kan op de Nederlandse google ook naar Engelse teksten/sites googlen en andersom ook.
Jeroen

~*~Wings of Death~*~
Contacteer:

Bericht door ~*~Wings of Death~*~ » 18 apr 2010, 21:40

Okay, dan heb ik mijn antwoord.

Bedankt allebei!

EelkeB

Bericht door EelkeB » 19 apr 2010, 09:29

Je moet er wel rekening mee houden dat bijvoorbeeld Google probeert te bepalen wat de taal is. Je kunt immers je zoek-acties ook beperken tot pagina's in het Nederlands.

De taal-instelling voor bots is niks magisch, het is hetzelfde als de taal-instelling die normale gebruikers hebben. Het gaat dus om de ondersteunende teksten van het forum. Ik zou aanraden om de bottaal gewoon in het Nederlands te zetten, dan loop je niet het risico dat de taalherkenning van de bot de mist in gaat. Daarnaast is wat je de bots voorschotelt natuurlijk ook wat er uiteindelijk in bijvoorbeeld de Google cache terecht komt (wat je ziet als je er op Google voor kiest om de "cache" te bekijken).
Dutch Open Projects
Mini Seven Club Nederland - Het grote forum voor het kleine autootje
Geen support via PM of mail

Gesloten