Een soort teller (maar niet voor tellen bezoekers)

Hulp nodig bij een modificaties of op zoek naar een MOD? Bekijk ons archief. Support wordt helaas niet meer verleend.
Forumregels

Sinds 1 januari 2009 wordt phpBB2 niet meer ondersteund.
Onderstaande informatie is verouderd en dient uitsluitend als archief.
phpBB2.0.x
Gesloten
pistolenpaul

Een soort teller (maar niet voor tellen bezoekers)

Bericht door pistolenpaul » 27 apr 2004, 12:10

Is het mogelijk om een soort teller te hebben, die gelinkt staat met de database.

Deze teller moet je zelf aanklikken. Hierdoor krijg je een uniek nummer.

Dus stel:

Gebruiker X klikt op het knopje, er wordt in de database gekeken wat het laatste nummer was en daar wordt er dan 1 bij opgeteld en weergegeven. Ook wordt dit dan weer in de database weggeschreven.

Op deze manier kan je dus een soort nummering gebruiken ( die ook nog logisch en uniek is).

mosymuis
Contacteer:

Bericht door mosymuis » 27 apr 2004, 12:49

Wat dacht je van session_id's? ;)

Maar leg even iets duidelijker uit waar je dit voor nodig hebt, dit is moeilijk te volgen.

pistolenpaul

Bericht door pistolenpaul » 27 apr 2004, 13:33

:).. ja maar het geldt niet voor elk topic. En er moet vanaf een bestaande nummering verder gegaan worden.

Ik wil een soort rapport van het forum maken.

Hierin komen dan problemen ( en oplossingen ) te staan, deze wil ik een uniek nummer geven. Dit uniek nummer wil ik uit de database halen ( ik neem aan ergens een tabel aanmaken in phpmyadmin..).

Op deze manier wil ik ervoor zorgen dat ik altijd een uniek nummer heb.

mosymuis
Contacteer:

Bericht door mosymuis » 27 apr 2004, 18:00

Je wilt dus een nieuwe mod maken? Waarom niet gewoon in topics/posts? Deze hebben van hunzelf al id's.

pistolenpaul

Bericht door pistolenpaul » 28 apr 2004, 12:31

Nu niet echt een mod ( nog nooit gedaan en nu eigenlijk geen tijd voor :()

De id's moeten opeenvolgend zijn, als ik de id's gebruik worden er nummers overgeslagen.

Stel ik heb 100 punten, dan wil ik daar aan ieder een nummer koppelen. Als ik dan dat Id gebruik zal er, als er een ander topic aangemaakt is, een "gat" ontstaan.

Dus ik moet denk ik een eigen tabel hebben waaruit ik een nummer kan pakken. Als ik dan nummer 125 gebruik en ik wil een volgend nummer dat de database ziet dat die 125 de laatste was en mij dus 126 geeft.

mosymuis
Contacteer:

Bericht door mosymuis » 28 apr 2004, 16:10

Je zult vast weten wat je wilt, maar ik kan je niet volgen. ;) Beschrijf nu eens rustig wát een id moet krijgen, waarom en hoe je die wilt gebruiken.

pistolenpaul

Bericht door pistolenpaul » 29 apr 2004, 08:21

Stel ik krijg een mailtje. En dit mailtje wil ik onder een nummer op het forum zetten.
Dus mailtje 1 krijgt nummer 1, mailtje 2 krijgt nummer 2, enz...
Om nu niet steeds naar het laatst gebruikt nummer te moeten zoeken wil ik deze nummers vastleggen in de database.

Ik neem aan dat dit in een tabel kan ofzo.. ( ik heb alleen wat lopen rommelen met fora installeren dus echt veel kennis van php en mysql heb ik niet.)

Ik wil dus een knop hebben die een nummer pakt uit deze tabel. En er moet dan gelet worden of dit nummer al in gebruik is, zo ja dan een volgend nummer ( of zoiets...) geven.
Als ik alles een beetje snap moet dit een beetje gebouwd worden op de manier van de description mod. ( met het erinzetten en het tonen van het nummer..)

Het punt is als ik het forum ID gebruik, wat je bovenaan in de adresbalk ziet:
dan heb ik gaten in m'n nummering als een ander een topic aanmaakt.

Hopelijk is dit zo duidelijker en anders probeer ik het nog duidelijker te maken.... :)

mosymuis
Contacteer:

Bericht door mosymuis » 29 apr 2004, 10:42

Ik vind het verhaal nog wat vreemd, maar kan je al wel vertellen hoe je zo'n tabel maakt en gegevens schrijft en leest.

Code: Selecteer alles

CREATE TABLE phpbb_emails (
id mediumint (8) NOT NULL AUTO_INCREMENT,
name varchar (255) NOT NULL,
PRIMARY KEY (id)
);
Deze query maakt de tabel phpbb_emails, met een mogelijkheid om een naam op te geven (name), en een veld (id) dat automatisch het bijbehorende nummer verhoogt bij elke nieuwe rij.

Binnen phpBB kan je nu op deze manier een nieuwe rij wegschrijven, waar $email_name de naam van je email is:

$sql = "INSERT INTO phpbb_emails (name)
	VALUES ('" . $email_name . "')";
if (!$db->sql_query($sql))
{
	message_die(GENERAL_ERROR, 'Could not insert new email', '', __LINE__, __FILE__, $sql);
}
En zo haal je dan de laatste email naam + nummer op:

$sql = "SELECT id, name
	FROM phpbb_emails
	ORDER BY id DESC
	LIMIT 1;";
if ( !($result = $db->sql_query($sql)) )
{
	message_die(GENERAL_ERROR, 'Could not obtain email data', '', __LINE__, __FILE__, $sql);
}
$email = $db->sql_fetchrow($result);
Hier is $email['id'] dan je meest recente nummer, en $email['name'] de bijbehorende email naam.

pistolenpaul

Bericht door pistolenpaul » 30 apr 2004, 22:09

WOW... :)

Bedankt..... Hier ga ik mee spelen....

Ziet er logisch uit... maar om dit zo op te zetten......

:thumb:

pistolenpaul

Bericht door pistolenpaul » 03 mei 2004, 11:55

Vraagje, waarin horen deze regels eigenlijk te komen?

In een eigen php bestand of in bestaande bestanden?

:? best pittig....

mosymuis
Contacteer:

Bericht door mosymuis » 03 mei 2004, 20:44

Ligt er maar net aan hoe je die fancy emailfunctie van je wilt beheren/bekijken, dat is me namelijk nog steeds niet duidelijk. Je kan idd een nieuwe pagina maken, maar in een bestaande pagina zal het net zo goed werken. Als je het daar wilt gebruiken, tenminste.

pistolenpaul

Bericht door pistolenpaul » 04 mei 2004, 10:47

Ik wil het forum gebruiken als een registratie database.

En de unieke ID's worden gekoppeld aan de berichten die ik per email krijg.

Stel:

Pietje meldt dat hij een probleem heeft met iets (ik weet even zo snel niets te noemen).

Hij stuurt dit naar mij toe per mail of zet het zelf in het forum.
Deze "melding" krijgt een nummer ( stel 1 of 00001 ) afhankelijk van het type melding ( gebruikersfout, programma fout enz ) krijgt dit nummer een letter: B (=bug), C(=change request), Q(=question).

Wat ik nu wil is dat, als ik deze "melding" in het forum zet, een nummer kan pakken en een letter.

Dit moet dan in de kop van het topic (via subject of via de descriptionmod) komen te staan. Er moet dan later op dit nummer gezocht kunnen worden. (dit is weer te omzeilen door dezelfde tekst in het bericht te zetten.

Om het nu nog "beter" uit te leggen:

Dit moet gekozen worden wanneer je een topic maakt ( bijvoorbeeld op de plek waar normaal de smilies staan). Dit moet dan alleen door users gedaan worden die hier toestemmingvoor krijgen (of alleen de administrators)

mosymuis
Contacteer:

Bericht door mosymuis » 04 mei 2004, 15:22

Da's niet zomaar een simpel modje, hier komt veel bij kijken. Ik wens je veel succes met het maken ervan, want ik heb nog nooit zoiets gezien. :P

Gesloten