installatiehandleiding gevolgd - klopt niets van...

Installatie lukt niet? Plotseling een foutmelding. Of weet je niet hoe iets werkt. Problemen met phpBB2 kun je in dit archief opzoeken.
Forumregels

Sinds 1 januari 2009 wordt phpBB2 niet meer ondersteund.
Onderstaande informatie is verouderd en dient uitsluitend als archief.
phpBB2.0.x
Gesloten
Simpel
Contacteer:

installatiehandleiding gevolgd - klopt niets van...

Bericht door Simpel » 08 apr 2004, 14:33

Ik heb phpBB 2.08 gedownload en de installatie handleiding gevolgd
http://www.phpbb.nl/install_phpbb.php maar er gebeuren bij mij heel andere dingen... Om te beginnen heb ik ook alle taalbestanden gedownload en volgens de handleiding op de goede plekken gezet. Daarna het install.php gestart (ging ook niet vanzelf...) en die verscheen NIET zoals gezegd in het NL, maar gewoon ZONDER tekst. Eigenwijs toch alle dingen ingetypd zoals in de handleiding (met mijn instellingen, database 'test' want ik kan ook in MySQL nog steeds geen database aanmaken, almaar zijn mijn privileges niet goed), en dan 'verstuur'. Dan zou ik in een scherm moeten komen waar staat dat de install en config mappen gewist moeten worden, maar daar kom ik niet - ik krijg een leeg scherm (want geen NL tekst...) en twee buttons. Op goed geluk klik ik de onderste aan en kom in een scherm waarin in php staat dat er een nieuw configbestand automatisch is gegenereerd (ik zit dus in de code van dat bestand).
Ok, ik eigenwijs door: ga via de browser naar je phpmap en start de indexpagina... Leuk, er gebeurt helemaal niets meer, behalve dat mijn browser die in php weergeeft...
Wie kan mij helpen?
:?

Luuk

Bericht door Luuk » 08 apr 2004, 14:47

Heb je dit thuis uitgetest? Zo ja, heb je ook php geinstalleerd?
Afbeelding

Simpel
Contacteer:

Bericht door Simpel » 08 apr 2004, 14:50

Luuk schreef:Heb je dit thuis uitgetest? Zo ja, heb je ook php geinstalleerd?
Ja thuis, ja, php, MySQL en Apache.

Luuk

Bericht door Luuk » 08 apr 2004, 15:01

Via Easyphp?

Heb je alles ook aanstaan?
Afbeelding

Simpel
Contacteer:

Bericht door Simpel » 08 apr 2004, 15:34

Luuk schreef:Via Easyphp?

Heb je alles ook aanstaan?
Alles staat aan. EasyPHP ken ik niet, ik heb alles (2x) via entrophy.
kan nu wel connectie maken (CocoaMySQL) met de test-database, maar kan geen nieuwe eigen database aanmaken...
Dank voor je meedenken. :thumb:

Simpel
Contacteer:

nieuwe DB aanmaken gelukt! (privileges)

Bericht door Simpel » 08 apr 2004, 15:57

het is eindelijk gelukt!
http://www.mysql.com/doc/en/Access_denied.html gaf de oplossing:
- eerst uitgelogd uit MySQL met \q
- in Terminal (Mac OS 10.3.2) in een commandoregel ingegeven
mysql -u root test
- daarna, in een nieuwe commandoregel (shell)
mysql -u root mysql
...en toen was ik ingelogd in de root.
Met het commando
show databases;
zag ik dat er een nieuwe db was aangemaakt, ik had eerst alleen 'test' en nu ook 'mysql'. Toen met
create database guestbook;
een nieuwe db 'guestbook' aangemaakt. Eindelijk!
Nu kijken wat ik nog meer tegenkom voordat ik phpBB draaiend heb...

Simpel
Contacteer:

Re: nieuwe DB aanmaken gelukt! (privileges)

Bericht door Simpel » 08 apr 2004, 19:14

Simpel schreef:
Nu kijken wat ik nog meer tegenkom voordat ik phpBB draaiend heb...
Nou, het gaat dus gewoon niet.
Alles geinstalleerd, alles lijkt te draaien, maar ik kom dus niet door de installatie heen. Heb de procedure netjes gevolgd, maar het gaat toch fout... :cry:

WebSiteNet
Contacteer:

Bericht door WebSiteNet » 08 apr 2004, 19:24

Wat gaat er fout!?!

vibofax

Bericht door vibofax » 08 apr 2004, 19:54

config.php geCHmod?

Simpel
Contacteer:

Bericht door Simpel » 08 apr 2004, 19:59

WebSiteNet schreef:Wat gaat er fout!?!
Ik heb alles netjes opgevolgd, de taal gedownload, stap voor stap (heel duidelijk, fijn) alles gevolgd en in de betreffende mappen gezet. De map phpBB heb ik Forum genoemd en in de sites map gezet. Via de browser bestand Forum/install/install.php geopend - wel velden te zien, maar de vragen ontbraken... taalprobleem dus. Toch alles ingevuld en op de verzendknop geklikt. Dan zou ik volgens de handleiding een scherm moeten krijgen: welkom bij de phpbb2 installatie bladie bla.
Ik krijg een scherm zonder tekst (want die NL taalversie deed het niet) en twee buttons... Tja, welke kies je dan als er geen tekst bij staat? Ik koos optie 2 en er verscheen een nieuw browserscherm met de inhoud van een nieuw phpbestand wat aangemaakt was, aldus de tekst die er in stond... Daarna moest ik de mappen install en nog eentje, contrib, verwijderen, chmod van config.php weer op 644 zetten, en dan [citeer]: Ga naar je webbrowser en geef de volledige url (http://www.domein.nl/phpBB2/index.php) op in de adresbalk. Zie daar een volledig werkend eigen forum.
Nou, mooi niet. Mijn browser blijft hardnekkig de tekst index.php vervangen door install/install.php, die hij dus niet kan vinden. Ook een andere browser hielp niet...
Enig idee wat ik fout doe? :(

WebSiteNet
Contacteer:

Bericht door WebSiteNet » 08 apr 2004, 20:16

Aha, Je moet controleren of je de taal wel goed upgeload hebt. Vooral language/lang_dutch/lang_main.php moet bestaan. Controleer of je het niet zoiets hebt: language/lang_dutch/lang_dutch/lang_main.php.

Verder moet je het bestand config.php chmodden naar 777, en als de installatie afgerond is naar 644. Het belangrijkste is dat de taal werkt. Dus je kan je maar beter eerst daar mee bezig houden.

Simpel
Contacteer:

Bericht door Simpel » 08 apr 2004, 20:26

WebSiteNet schreef:Aha, Je moet controleren of je de taal wel goed upgeload hebt. Vooral language/lang_dutch/lang_main.php moet bestaan. Controleer of je het niet zoiets hebt: language/lang_dutch/lang_dutch/lang_main.php.

Verder moet je het bestand config.php chmodden naar 777, en als de installatie afgerond is naar 644. Het belangrijkste is dat de taal werkt. Dus je kan je maar beter eerst daar mee bezig houden.
Dank voor je tips. De language-bestanden kloppen, de chmod van config is ook keurig gebeurd, 2x...
Nou moet ik toegeven dat ik die getallen niet kan controleren, omdat ik dat in GoLive (Mac) doe, maar ik zet alle toegangen aan (777) en na de install procedure weer gedeeltelijk uit (644). Dat is een grafisch programma, kan niets zien van de chmod getallen.
Zou dus allemaal moeten kloppen...
Meer tips?

WebSiteNet
Contacteer:

Bericht door WebSiteNet » 08 apr 2004, 20:33

Wat is de url van je forum. En als alle taal bestanden kloppen (in language/lang_dutch) zou je tekst moeten zien :? ...

Simpel
Contacteer:

Bericht door Simpel » 08 apr 2004, 20:41

WebSiteNet schreef:Wat is de url van je forum. En als alle taal bestanden kloppen (in language/lang_dutch) zou je tekst moeten zien :? ...
Url van de forummap is http://10.0.0.154/~karin/Forum
maar van mijn forum... ik heb helaas nog geen forum...
De languagemappen kloppen echt, tenminste, alles staat op de plaats aangegeven in de handleiding en in je vorige mail, maar ik zie toch geen tekst...
:cry:

-=|Rik|=-

Bericht door -=|Rik|=- » 08 apr 2004, 22:57

Die link doet het niet, is dat soms local??
-=|Rik|=- kan schadelijk zijn voor de gezondheid.
Krijg toch allemaal de kolere, val voor mijn part allemaal dood.

superman5000
Contacteer:

Bericht door superman5000 » 09 apr 2004, 08:23

ja 10.0.0.XX is meestal local

Simpel
Contacteer:

Bericht door Simpel » 09 apr 2004, 10:28

-=|Rik|=- schreef:Die link doet het niet, is dat soms local??
Yep. En die heb ik nogal gefrustreerd uitgezet gisteravond...
Ik wil hem niet definitief daar hebben, maar ik weet niet waar ik 'm anders neer moet zetten. Dan moet toch zeker ook de database verhuizen en zo, en ik wilde 1 stap tegelijk maken, eerst de boel draaiend en snappen.
Fijn dat je wilt helpen.
Die phpBB fora zien er altijd zo gelikt uit, ik wil ook zo graag...
Overigens misten om eoa reden de subsilver-taalbestanden. Misschien dacht ik toen 'die heb ik niet nodig, ik wil toch een andere kleur'...
Ik heb ze nu op de juiste plaats erbij gezet.

Simpel
Contacteer:

Bericht door Simpel » 09 apr 2004, 10:34

Ik heb alles opnieuw gedaan, de install.php (mappen weer teruggezet etc) en nu in het Engels. De twee buttons die ik moest kiezen (staat niet in de handleiding, maar die is van 2.04 en dit is 2.08) daarbij stond dat er een nieuw configbestand zou worden aangemaakt (dat klopte dus) en dat ik dat zelf moest zetten op de plaats van het oude (vond het al zo vreemd dat die 0 k was). Dat heb ik gedaan, alleen ik krijg hiervan de chmod niet te zien. Maar... ik heb wel een testforum! :bier:
Alleen hoe kom ik nou in de admin, er staat in de handleiding dat dat onder iedere pagina staat maar bij mij staat natuurlijk weer niks... Ik heb ingelogd als admin, maar nog steeds kan ik nergens in het instellingengedoe komen... Steeds een muizenstapje verder. Wat doe ik nog meer fout? :roll:

-=|Rik|=-

Bericht door -=|Rik|=- » 09 apr 2004, 11:41

superman5000 schreef:ja 10.0.0.XX is meestal local
Ow, ik gebruik normaal altijd 127.0.0.xx wist niet dat 10.0.0.XX ook local was :)

En die link moet er gewoon zijn, typ anders.

jouw_phpbb_root_dir/admin
-=|Rik|=- kan schadelijk zijn voor de gezondheid.
Krijg toch allemaal de kolere, val voor mijn part allemaal dood.

Simpel
Contacteer:

hoe kom ik in de admin van mijn phpBB???

Bericht door Simpel » 09 apr 2004, 11:51

En die link moet er gewoon zijn, typ anders.

jouw_phpbb_root_dir/admin[/quote]

Heb ik al geprobeerd, maar mijn broser verandert dat hardnekkig in index.php dus daarmee kom ik niet verder.
Die link moet er zijn - maar hij is er gewoon niet... :?

Gesloten